Postulat: Ingen kan kopiere FCK's succesformel
Lars Polusen/Polfoto
Generelle

Postulat: Ingen kan kopiere FCK's succesformel

FCK er dansk fodbolds flagskib. De har domineret i en lang årrække, og det er der nogle specielle grunde til. Her følger et skriv om, hvilke grunde det er, og hvorfor klubben ikke kan kopieres.

Som overskriften postulerer: Ingen kan kopiere FCK's succesformel. Og med det er det ikke ment, at et hvilket som helst andet hold ikke kan komme til at dominere, som FCK gør og har gjort det. Det er ikke fordi, at klubben skal spille Champions League-gruppespil, som de har gjort det før. Det er ikke fordi, at de lige har hentet Nicolai Boilesen og Jores Okore hjem til Danmark efter udlandsophold. De er umulige at kopiere, fordi de er FCK. Nej, man kan selvfølgelig ikke kopiere en anden klubs identitet, men det er ikke kun her, at andre klubber ikke kan følge med løverne. Dette skriv handler om FCK og hvorfor de ikke kan kopieres.

En af FC Københavns åbenlyse fordele er deres navn. København. Landets største by. Landets hovedstad. Ja ja, Brøndby er også placeret i København, men de blågule har prædikatet Vestegnen - altså ikke det centrale København. Kigger man nærmere på klubben og dens matrikler, er det første man kan kigge på klubbens hjemmebane. Telia Parkens placering på Østerbro er ideelt for København som by. Stadionets status som national hjemmebane tiltrækker sig opmærksomhed, når Åge Hareides udvalgte spiller kampe i Danmark. Og Parkens evne til at være meget mere end bare et stadion, i form af for eksempel koncerter, giver så meget mere omtale, end nogen som helst andre stadions i Danmark kan. Og det er "kun" klubbens stadion. 

Kig på klubbens historik i de seneste 16 sæsoner. Her har FCK været en konstant dominator i dansk fodbold, hvor de har vundet 10 mesterskaber. I samme periode, har klubben kun én gang ikke vundet minimum sølv. Det skete, da klubben måtte "nøjes" med bronzemedaljer i 2007/08-sæsonen. Ellers har det været sølv eller guld i 16 sæsoner. 16 sæsoner. Lad os lige lade den hænge lidt.

Manden bag store dele af denne succes: Ståle Solbakken. Nordmanden, der er blevet et koryfæ i FC København, kom til klubben i første omgang i år 2000, hvor han som spiller skiftede Aalborg ud med hovedstaden. Her spillede han 14 kampe og lavede fire mål. Ikke prangende. Men han skylder klubben sit liv. Til en træning fik han hjertestop, hvor klubbens daværende læge måtte give ham hjertemassage, som fik ham genoplivet. Det er ikke til at sige, om det er den hændelse, der fik Solbakken til at vende retur til København som træner i 2006, men da han fik chancen, spildte han den ikke. Mesterskab i første sæson. Og som om, at trænergerningen ikke var nok for Ståle Solbakken, overtog han rollen som sportsdirektør, efter afskedigelsen af Carsten V. Jensen i maj 2014. I mellemtiden havde træneren været i både Tyskland og England uden succes. Men i FCK har og havde han succes. Også i transfervinduerne.

Det er Jan Gregus, Robin Olsen, Peter Ankersen, Andrija Pavlovic, Rasmus Falk, Nicolai Boilesen og Jores Okore beviser på. Gregus og Pavlovic var uskrevne blade, men har begge vist deres evner, og resten ved fodboldkendere, hvad kan. Ingen grund til at gå i dybden med det - udover at nævne, at det er helt igennem fantastiske navne at kunne tiltrække til en dansk klub. 

Udover klubbens stadion, historik og manager og indkøb, hvad er det så, der gør FCK til noget helt specielt i dansk fodbold?

Det er nemt at pege på klubbens mange millioner. FC København har været fornuftige købmænd, når Champions League-millionerne er rullet ind. De har ikke gjort som for eksempel AaB og investeret i lokale sportshold, som ikke gik. De har heller ikke gjort som Brøndby, ved at investere i spillere, hvor man ikke kendte til deres kvaliteter. De har investeret sikkert - i de fleste tilfælde. 

Det der gør FCK til noget helt specielt og som gør, at de ikke kan kopieres, er deres sammensætning af de nævnte ting. Deres måde, at implementere stadion som mere end bare noget græs, der spilles fodbold på, deres måde at opbygge et dynasti, deres måde at behandle en mand på, der tør tage ansvar, deres måde at investere deres mange millioner. Kort sagt har klubbens forretningsstrategi. Der har været en plan fra starten. Og vigtigst af alt: planen er blevet fulgt, selv hvis der har været svipsere hist og her.

Det er svært at forudse, hvem der kommer til at udfordre FCK i deres dominans i dansk fodbold. Brøndby er på rette vej med Alexander Zorniger i spidsen. FC Midtjylland, AaB og OB lever nogle mærkelige tilværelser med succes det ene øjeblik og kaos-lignende tilstande det næste. SønderjyskE blev flot nummer to i sidste sæson, men ligner et andet hold i år. 

Konklusionen ud fra dette skriv er således: Man kan kopiere mange ting, men hele FC Københavns pakke med stadion, by, historik, forhold til træner, indkøb af spillere og forretningsmodel kan umuligt gengives.