FCK, Brøndby og Michael Gravgaards gode pointe om Superligaen
Foto: Allan Høgholm/Getty Images
Generelle

FCK, Brøndby og Michael Gravgaards gode pointe om Superligaen

LEDER: Tipsbladets chefredaktør, Troels Bager Thøgersen, peger på, at Superligaen har masser at byde på - det er bare nu, potentialet skal udnyttes hos alle aktører.

FC Porto vandt UEFA Cuppen i 2003 og Champions League i 2004. Sporting Clube var i UEFA Cup-finalen i 2005, og Benfica var i Europa League-finaler i 2013 og 2014.

Det er store, stærke klubber, Portugal har, og i sidste sæson hentede Superliga-klubberne flere point til den europæiske rangliste end klubberne fra landet, der netop havde vundet EM.

Superligaen var lige i hælene på Æresdivisionen – der havde Ajax i Europa League-finalen – og den tyrkiske Süper Lig, og her i juli har Superliga-klubberne igen lagt flot ud i Europa.

Brøndby IF blev genfødt i sidste sæson med en moderne, intens stil, bogstavelig talt importeret lige fra RB Leipzig, og man kan argumentere for, at FC København var i nærheden af niveauet fra 2010/2011, hvor man nåede en ottendedelsfinale mod Chelsea i Champions League.

I Herning har FC Midtjylland en trup proppet med unge spillere, der har evnerne til at blive Superliga-profiler (var jeg sportschef i en Superliga-klub i middelklassen, ville jeg fiske hæmningsløst i det overskudslager af dygtige spillere fra 18 til 22 år).

I Århus har Peter Christiansen på seks måneder som sportschef fået skruet et hold sammen med en solid rygrad på de centrale pladser og nu også hurtige, gennembrudsstærke kanter, der giver Glen Riddersholm forudsætningerne for langt om længe at forløse underdrejede AGF.

Og er der ikke endnu mere i vente i Odense og Farum, hvor Kent Nielsen og Kasper Hjulmand efterhånden har formet hold, der kan skabe en fodboldkamp med bolden?
Superligaen har rigeligt at byde ind med, og hverken computerspil, fidgetspinners eller håndbold er i nærheden af at true fodbold som det, man mødes over og taler om.
Men det er også nu, Superligaen og dens klubber skal droppe vanerne og gå sammen om at udnytte potentialet.

I dagens udgave af Tipsbladet leverer Randers FC’s administrerende direktør Michael Gravgaard sammen med klubbens kommunikationschef Kristian Fredslund deres uforbeholdne mening om Superligaen.

- Mange klubber, Randers FC inklusiv, har sovet i timen, og har haft en forkælet eller lidt for arrogant attitude til vores produkt, lyder det fra Randers-duoen.

Det er en opsang til kollegerne i klubberne om at gå sammen om at markedsføre Superligaen og hinanden, en opfordring til sammen med tv-stationerne at se på de forhadte kamptidspunkter, og et opråb om at sætte millioner af til markedsføring i stedet for at bruge de sidste kroner på spiller nummer 19 og 20 i truppen (pladser, der passende kunne gå til egne talenter).

Michael Gravgaard opfordrer specifikt Brøndby IF og FC København til at gå forrest og trække hele Superligaen med, selvom det ikke på kort sigt er til de to københavnske storklubbers fordel.

Hvordan Superliga-klubberne griber udviklingen af deres liga og varemærke an, lader Tipsbladet være op til klubberne og Divisionsforeningen.

Men arbejdede jeg for ligaen eller en Superliga-klub, ville jeg lytte til Michael Gravgaards pointer omkring, at det er tilskuere, seere og brugere, der skal i centrum.

Det gælder også, hvis det koster klubberne nogle millioner kroner at gøre spilletidspunkterne mere overskuelige, billetterne nemmere tilgængelige og at styrke historiefortællingen om en fodboldliga, der egentlig ikke er så ringe endda.

Status quo er ikke nok; tilskuertallet falder, det samme gør seertallene, og vi med børn kan se, at der er langt mellem de danske fodboldtrøjer i skolen og til fodboldtræning; det er betydeligt lettere at få fingre i en FC Barcelona- eller Manchester United-trøje. Der skal mere til at fastholde interessen, og i stedet for at tro, det hele retter sig op igen, bare man vinder en håndfuld kampe, var det smartere at handle nu.