Superliga

AGF-direktør: Vi har været ringe

AGF-direktør Jan Christensen erkender, at Martin Jørgensen-effekten ikke er slået igennem på grund af AGF's ringe start på foråret. Ekspert tror ikke på brandværdien af Jørgensen uanset hvad.

Flere tilskuere, større sponsorindtægter og forhåbentlig sejre på fodboldbanen. Det var nogle af de forventninger, AGF havde ved at hente Martin Jørgensen hjem fra Fiorentina i sidste øjeblik af vinterens transfervindue.

Men indtil videre er den konkrete effekt udeblevet. Tilskuertallet er tværtimod faldet siden efteråret, sejrene er ikke kommet og sponsorerne er kun kommet med positive tilbagemeldinger. Ingen har endnu lagt flere penge ved kasse 1.

- Vi havde forventet vækst i tilskuertallet efter Martin Jørgensens ankomst, men den er ikke kommet. Jeg mener dog ikke, at det er Martins skyld. Det er simpelthen fordi, at vi startede forårssæsonen så ringe. Det må vi være ærlige at sige. Hvis vi gerne vil have flere tilskuere, og det vil vi, er der ikke noget alternativ til at vinde fodboldkampe. Derfor håber jeg meget på, at vi snart får vundet nogle kampe, siger Århus Elites administrerende direktør Jan Christensen til Tipsbladet.

Ekspert i sportsmanagement Fernando Olsen tror ikke, at Martin Jørgensen i sig selv trækker flere tilskuere på Århus Stadion.

- Martin Jørgensen er ikke et stort nok navn til, at mange tilskuere kommer på stadion bare for at se ham. Hans succes skal måles på, om han har løftet holdet, og selvom han har spillet udmærket, så er holdet ikke blevet bedre med ham på.

- Uanset om det skyldes ham eller holdet, så har de tabt kampene, og derfor er brandingværdien af Martin Jørgensen udeblevet. Brandingværdi i fodbold er proportionel med at vinde kampe, så der har AGF ikke fået ekstra goodwill. Nærmere badwill, siger Fernando Olsen.

Læs også: Tipsbladet endevender Martin Jørgensen-effekten for AGF i Tipsbladet Update, som er på dagen i dag og som e-avis.