Coca Cola lægger pres på FIFA
Foto: Polfoto
VM

Coca Cola lægger pres på FIFA

Som den første af de helt store sponsorer af VM signalerer Coca Cola nu utilfredshed med FIFAs håndtering af anklagerne om bestikkelse og korruption.

For halvanden uge siden blev FIFA atter genstand for dårlig omtale og latterliggørelse. Fodboldens verdensforbund frikendte først sig selv på baggrund af den store undersøgende rapport om bestikkelse i forhold til fordelingen af VM-værtskabet til Rusland i 2018 og 2022 i Qatar, men siden appellerede manden bag rapporten, Michael Garcia FIFAs konklusioner, som han fandt forkerte.

Siden har stormen raset og både Tyskland og England har opfordret til, at det europæiske fodboldforbund UEFA skal boykotte VM indtil der bliver ryddet op i FIFA, mens man fra andre landes side - blandt andet Danmark - i første omgang ønsker hele rapporten offentliggjort.

Coca Cola er en af de største sponsorer i forbindelse med VM-slutrunderne og nu har læskedrik-giganten som den først af de helt store spillere på sponsormarkedet meldt sig på banen med kritik af FIFAs håndtering. 

- Alt hvad der afviger fra idealerne omkring FIFA World Cup, er en bekymring for os. De nuværende perspektiver i konflikten omkring undersøgelsen er skuffende. Det er vores forventning, at der kommer en effektiv, åben og hurtig løsning, lyder det fra Coca Cola i følge Sunday Times.

Coca Cola lægger flere end to milliarder kroner hos FIFA i forbindelse med VM-sponsoratet og øger dermed presset på verdensforbundet. Andre store sponsorer som Adidas og McDonalds har meddelt, at man følger situationen og udviklingen omkring FIFA.

Indtil videre er der kun offentliggjort et 42 sider langt referat af den undersøgende rapport, men presset om en fuld offentliggørelse af hele rapporten er blevet øget markant den seneste uge.