Danske Spil afviser blåstempling af Lægaard
Illustration
Spil

Danske Spil afviser blåstempling af Lægaard

Danske Spil vil ikke stå på mål for, at de har været med til at sige god for Tage Lægaard og hans spilleklubber

Har det været en blåstempling af Tage Lægaard og hans spilleklubber, at han igennem flere år af flere omgange har været anvendt som ”eksperttipper” på Danske Spils hjemmeside, og her igennem har reklameret for sine spilleklubber på Klub Harmonys hjemmeside?

Det mener mange af de mennesker, som i debatten om Tage Lægaard og hele affæren har givet deres besyv med i diverse debatfora på nettet, hvor nogle endda mener, at det ligefrem er direktør for Danske Spil, H.C. Madsen, som har holdt hånden over Lægaard og hans ”forretninger”.

Men påstanden vinder ikke gehør hos kommunikationschef hos Danske Spil, Thomas Rørsig, selvom han godt vil erkende, at man for længe har set igennem fingre med, at Lægaard reklamerede for sine egne interesser under ekspertrådene på Danske Spils hjemmeside.

”Uagtet at vi aldrig havde drømt om, at han var involveret i noget sådant, burde vi for længst have sat en stopper for, at Tage Lægaard reklamerede for Klub Harmony på vores hjemmeside. Det dur ikke på den måde at blande egne interesser ind over sit hverv som ”eksperttipper” på den måde, og det vil vi helt klart føre strengere kontrol med i fremtiden,” indrømmer Thomas Rørsig.

Har det ikke samtidigt fungeret som en blåstempling af mandens foretagender, at han netop har fået lov at reklamere for Klub Harmony igennem flere måneder på jeres hjemmeside?
”Nej, det synes jeg på ingen måde. At vi har benyttet ham som ekspert er én ting, men vi har på ingen måde sagt god for hans forretninger”.

Men kan du forstå, at det for mange mennesker kan fremstå som en blåstempling, at han har opereret på jeres hjemmeside?

”Nej, og jeg kan ikke forestille mig, at nogen der tænker sagen grundigt igennem vil mene, at vi bærer et medansvar for det, der nu er sket. Selvfølgelig har vi benyttet os af hans arbejdskraft, og det har ikke været i orden, at han så mange gange fik lov at reklamere for sit eget produkt, men det blåstempler ikke manden fra vores side,” fastholder Thomas Rørsig, og han bakkes op af kommunikationsekspert Reinholdt Schultz, som er administrerende direktør i kommunikationsbureauet Mannov.

”Normalt er ikke bange for at melde klart ud, men jeg indrømmer, at jeg er meget i tvivl om, hvad jeg synes i denne sag, for spørgsmålet er efter min mening lidt, om Danske Spil er gået hen og blevet så store, at de faktisk er et medie, og det synes jeg er meget vigtigt i vurderingen af denne sag; er man et medie eller er man en reklameplatform,” spørger Reinholdt Schultz, der kom frem til, at Danske Spil i hans øjne bør betragtes som et medie.

”Og i så fald synes jeg heller ikke, at de kan drages til ansvar for, hvad manden har reklameret for i sine klummer. Eller for at udtrykke det anderledes; i såvel Børsen som Berlingske blev Stein Bagger udråbt til noget nær det mest geniale, man kunne komme i nærheden af, hvad der fik folk som Finn Nørbygaard til at investere enorme summer i manden. Kan Børsen og Berlingske efterfølgende drages til ansvar, når det viser sig, at manden er en svindler? Nej, det kan de ikke”.

Tage Lægaard er sigtet af Midt- og Vestjyllands Politi for bedrageri efter straffelovens paragraf 279, skriver Dagbladet Holstebro-Struer. Sigtelsen går på perioden mellem 2008 til maj 2012, og politiet skulle have modtaget anmeldelser på i alt ni millioner fordelt på 50 personer.