Den danskbaserede Tv-station og det engelske spilleselskab har indgået et samarbejde, der overrasker ikke mindst Danske Spil

Af Jacob Hansen

"Jeg kunne godt forestille mig, at Kulturministeriet ønsker noget at skulle have sagt i denne sag".

Sådan lød udtalen fra Thomas Rørsig, Informationschef hos Danske Spil, da Tipsbladet mandag fiskede efter en kommentar til nyheden om, at TV2 Sport har indgået en aftale med spilleselskabet Ladbrokes. En nyhed som Thomas Rørsig i samme åndedrag betegner som "forbavsende".

"Vi har at gøre med et statsligt ejet selskab, der indgår aftale med et spilleselskab, der samtidig har en sag kørende mod staten omkring spillemonopolet. Det er vist en aftale, som de ikke helt har koordineret mellem alle relevante parter, det kan jeg simpelthen ikke tro",
fortsætter Thomas Rørsig overfor Tipsbladet.

Baggrunden er, at Ladbrokes og TV2 Sport har indgået en aftale, der omfatter tv-reklamer og sponsorater af blandt andet de tv-transmitterede SAS Ligakampe samt bannerannoncering på tv2sport.dk.

Og administrende direktør hos TV2 Sport, Claus Bretton-Meyer, kan ikke se, at man har gjort noget galt.

"Vi begår overhovedet ikke noget ulovligt med denne aftale. Der verserer en sag i EU omkring lovligheden af det danske spillemonopol, og Europa-Kommisionen har helt tilbage i 2004 påpeget, at det danske spillemonopol strider imod EU-lovgivningen. Så længe der ikke foreligger en klar dom til fordel for Danske Spil, mener vi, at vi har retten på vores side", siger Claus Bretton-Meyer til Tipsbladet.

"Vi gør ikke noget, trykte medier som eksempelvis Tipsbladet ikke har gjort i årevis, nemlig at reklamere for et andet spilleselskab end Danske Spil. Ja, diverse radiostationer har i flere år kørt reklamer for udenlandske spiludbydere".

Er de radiostationer, der har gjort det, ikke også ejet af et selskab, der er registeret i udlandet?

"Jamen, det er da noget mærkeligt noget, at lovlydige danske virksomheder skal gøres til tabere i dette spil. Der sker jo en skævvridning af markedet, når et dansk registeret selskab som TV2 Sport ikke kan få del i de annoncekroner".

I forvejen har I måttet lytte til stor kritik for at have bragt streaming af odds på live-betting fra Danske Spil under diverse kampe. Hvordan tror du så, at kritikken vil være, når I nu reklamerer for et udenlandsk spilleselskab?

"Det er to helt separate ting, som man overhovedet ikke kan sammenligne. Desuden har Ladbrokes jo allerede fået lov til at reklamere for deres odds i eksempelvis Aftenshowet på DR 1, så hvorfor skulle der være noget galt i den aftale, vi her har indgået?", siger Claus Bretton-Meyer, inden han slår fast, stationen ikke udbyder spil.

"Bare fordi vi har indgået en aftale med Ladbrokes, betyder det jo ikke, at vi udbyder spil. Vi formidler det kun".

Hos Ladbrokes er man naturligvis lykkelige for samarbejdet.

"Vi er meget stolte over at vi, som det første spilleselskab, udover Danske Spil, nu kan benytte TV2 Sport som markedsføringskanal for vores varemærke. Specielt er sponsoratet af SAS Ligakampene lidt af en milepæl for os", udtaler Richardt Funch fra Ladbrokes.

Om Spillemyndigheden deler den begejstring stod ikke helt klart ved dette blads deadline.

"Jeg kender ikke til detaljerne i aftalen, hvorfor jeg helst ikke vil udtale mig, men som udgangspunkt er reglerne jo, at det ikke er tilladt at indgå aftale med en spiludbyder, der ikke har licens i Danmark", lød det fra Spillemyndighedens Morten Rønde, som foreløbig eneste kommentar til aftalen.