893.000 seere så Danmark slå Montenegro med 0-1 torsdag aften. Det var det højeste seertal til en herrelandskamp i to år. Knap en halv million lyttede med på radio.

Der er noget, der tyder på, at de danske fodboldherrer er ved at vende den negative interessespiral, som har præget holdet de seneste år. I dette efterår er tomme tribuner og lave seertal blevet afløst af en udsolgt kamp mod Polen, en (forventlig) udsolgt kamp mod Rumænien og et ganske højt seertal torsdag aften.

Her vandt Danmark den vigtige 0-1-sejr i Montenegro, som sikrer, at holdet stadig har gode chancer for enten at kvalificere sig direkte til VM eller som minimum komme i playoff. 

Ved den lejlighed så 893.000 tv-seere med på Kanal 5, mens 492.000 var med på en lytter på DR P3. Seertallet er det højeste for holdet i to år, oplyser DR Medieforskning i et tweet. Sidst, der var flere seere, var til EM-playoffkampene mod Sverige i november 2015.

Også på landsholdet har de mærket et stemningsskifte omkring danskernes holdning til nationens bedste fodboldspillere. Som Thomas Delaney siger til DR:

- Polen var et vendepunkt, hvor danskerne gik utilfredse ind til kampen, men siden er det gået fra utilfredshed til kæmpe eufori. Nu er det vigtigt for os at prøve at gøre det til vores standard, så vi ikke hele tiden skal overpræstere, men holde et sundt og højt niveau, som jeg synes, vi har gjort på det seneste.

Som DR Medieforskning også skriver, var torsdagens mange seere det højeste for herrerne i to år, for de danske kvinder trak eksempelvis 1.469.000 seere i alt til EM-finalen i sommer. Med til historien hører dog, at den kamp blev sendt på DR1 og TV2, mens Montenegro-kampen blev sendt på betalingskanalen Kanal 5.

Til sammenligning så 728.000 mennesker, ligeledes på Kanal 5, Danmark slå Polen for en måneds tid siden, mens 330.000 så Europa League-finalen i maj, og 252.000 så pokalfinalen.

SENESTE NYT...
OP | NED

AFSTEMNING

Danmark er i VM-pulje med Frankrig, Peru og Australien. Går Danmark videre?