Video : Tipsbladet
Superliga

Brøndby-ejer: Vi går fortsat efter at nå vores økonomiske og sportlige mål

Selv om coronakrisen presser klubben på økonomien, er der stadig tro i Brøndby på, at man kan indfri de økonomiske forventninger.

De skal i gang som de sidste i genstarten af dansk fodbolds bedste række, når SønderjyskE tirsdag i næste uge gæster Brøndby, og det vil altså betyde, at Superliga-klubberne igen kan få fingrene i de vigtige tv-penge.

Superligaen har været lukket ned i mere end to måneder, og sådan noget gør ondt på økonomierne i klubberne. Også i Brøndby, hvor man ellers kom godt fra land i år og i januar solgte de rutinerede og løntunge spillere Kamil Wilczek, Dominik Kaiser og Hany Mukhtar.

Selv om klubben fra den københavnske Vestegn på grund af coronakrisen har måttet suspendere forventningerne til årets resultat, har ejer Jan Bech Andersen fortsat en forhåbning om, at klubben når sine mål. 

Læs også:Forundret over Brøndby-melding: Overlever de coronakrisen?

- Pandemien, der har ramt verden, er i enhver henseende helt ekstraordinær. Når vi har fået påbudt ikke at kunne afvikle kampe med tilskuere, og dermed give vores fans og sponsorer en fodboldoplevelse, så stækker det os klubber. Forretningsmæssigt leverede vi et solidt første kvartal, hvor der er blevet leveret på alle fronter og på trods af den usikkerhed, der naturligt følger i kølvandet på Covid-19, går vi fortsat efter at nå vores økonomiske og sportslige mål, vi har sat os, siger Brøndbys ejer til klubbens hjemmeside.

Han forklarer:

- Det vides dog stadig ikke, hvornår 3F Superligaen kan genoptages med tilskuere, ligesom vi ikke kender effekten på alle vores afledte indtægter. Samtidig er vi omfattet af hjælpepakker, hvis rækkevidde vi ikke har klarhed over endnu. Men vi har en organisation, der hver eneste dag arbejder hårdt, ansvarligt og dygtigt på at igangsætte tiltag og træffe beslutninger, der skal få Brøndby IF stærkest muligt igennem denne periode.

Læs også:Ingen lønnedgang i AGF endnu: Det er ikke aktuelt lige nu

- Derudover oplever vi alle de fantastiske fan-initiativer, som er opstået under Corona-krisen, såsom ’Aldrig alene’-trøjen og billetvouchers. Alt sammen noget, der går ind og bidrager til vores forretning.

- Samlet set betyder det, i forhold til nogle af de økonomiske scenarier vi stod og kiggede ind i under de første uger af krisen, at vores likviditet er blevet styrket i de seneste uger med en stram styring af virksomheden suppleret med den uvurderlige støtte fra vores fans og sponsorer. Så en stor tak til alle for at have ageret med stor ansvarlighed og for det fællesskab, der kendetegner vores alle sammens klub.

Brøndbys forventninger til årets resultat var et minus på mellem 20 og 30 millioner kroner. Det var forventningerne, inden man altså suspenderede forventningerne til årets resultat. 

Mens der har været pause i Superligaen, har Brøndby sat en støttetrøje til salg, som man har formået at sælge mere end 34.000 eksemplarer af. Det har formentlig giver klubben mere end 10 millioner kroner.

Læs også:AGF refunderer sæsonkort: Alt andet vil være uklædeligt af os

Læs også:Islænding: Brøndby vidste ikke, hvad de skulle stille op med talenter

Læs også:Niels Frederiksen: Sådan træner spillerne lige nu