Video : Tipsbladet
Superliga

Ekspert: Corona-krisen vil påvirke sportsøkonomien i alle afskygninger

Det lukkede Danmark rammer sportsøkonomien, da mange mindre og lokale sponsorer bliver trængt.

Dansk fodbold er i knæ. Med statsminister Mette Frederiksens signaler mandag aften ligger det fast, at der ikke kan spilles fodbold med tilskuere inden september måned. Det sammenholdt med usikkerheden omkring afviklingen af sæsonen og ikke mindst det lukkede Danmark gør, at de danske klubber er trængte på pengepungen.

Det resulterer i en sponsor-usikkerhed i fodbold og sport i det hele taget, skriver Jyllandsposten.

Indtægterne er væk fra entréen og sponsorerne, der lader sig eksponere gennem sporten, får heller ikke valuta for investeringen. Det mærker flere klubber rundt om i landet, hvor sponsoraterne siver, og klubberne bliver truet på eksistensen.

Kenneth Cortsen, der er forsker i sportsøkonomi og -branding på University College i Nordjylland siger til Jyllandsposten:

- I en krisetid kan mange virksomheder ende med at spare på branding som noget af det først

- Coronakrisen vil komme til at påvirke sportsøkonomien i alle afskygninger, selv om det særligt er de lokale og regionale sponsorer som f. eks. ses i fodbold-, håndbold-og ishockeyklubber, der bliver mest ramt fremfor store globale virksomheder, der typisk kan have et større kapitalberedskab.

Superliga-klubberne har trods den aktuelle stilstand i indtjeningen udsigt til en million-indtjening via blandt andet tv-pengene, hvis sæsonen bliver genoptaget. Sådan er det ikke for de mindre klubber rundt om i landet.

Blandt andet har 2. divisions-klubben Slagelse B&I netop kastet et nødråb ud, da klubben er truet på eksistensen efter allerede nu at have noteret et tab på en halv million kroner.