Video : Tipsbladet
Superliga

Forsker kritiserer Superliga-klubber: Fansene skal tættere på aktørerne

Kenneth Cortsen, der er forsker i sportsøkonomi og -branding fra Aarhus Universitet, savner at se Superliga-klubber, der er bedre til at forbinde de sportslige aktører med tilskuerne på lægterne.

I øjeblikket kører debatten om, hvorvidt der er for mange klubber i Superligaen - og om det kan være skyld i, at tilskuertallene er faldende. Det sker, efter at rettighedshaverne, Discovery og TV3 Sport, ønsker færre hold i Danmarks bedste række. Lige nu er der for mange uinteressante kampe, lyder kritikken.

Men sådan bør det nødvendigvis ikke anskues, bemærker forskeren i sportsøkonomi og -branding fra Aarhus Universitet, Kenneth Cortsen.

Klubberne skal i stedet tage et større ansvar i forhold til at forbedre total-oplevelsen ved at se fodbold på et Superliga-stadion.

- Når jeg ser på Superliga-klubberne og deres fans, er det tydeligt, at sidstnævnte gerne vil tættere på træneren og spillerne. Jeg synes simpelthen, at klubberne er for dårlige til at aktivere deres spillere og trænere, siger Kenneth Cortsen til indkast.dk

Fansene vil gerne have mere af det, som Rasmus Festersen valgte at gøre tilbage i 2016. Dengang tog OB-spilleren med fanbussen hele vejen til Viborg, og det er sådanne tiltag, der kan øge underholdningsværdien i Superligaen, mener Kenneth Cortsen.

Desuden bør fans få muligheden for at snakke med spillere og trænere efter en færdigspillet kamp, foreslår forskeren.


Sponsoreret:
Drømmer du om en tur ud i Europa for at opleve den fede fodboldstemning på et af de helt store stadions?

Skal det være hos FC Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Liverpool, Chelsea, Bayern München eller noget endnu bedre?

Få tre hurtige tilbud på den perfekte fodboldtur for dig og vennerne, for far og søn eller for hele familien.

Det er nemt, hurtigt og enkelt, og der er svar fra rejsearrangørerne inden for 24 timer – find dit rejsetilbud her.