Hobro er vinderen af medieprisen 2014. Det blev tirsdag afsløret, hvor afsenderen af prisen, Danske Sportsjournalister og Unibet, begrundede, hvorfor valget faldt på Superliga-oprykkerne, der har imponeret stort i sæsonen hidtil.
- På en charmerende og troværdig og ikke mindst modig måde har Hobro fortalt deres lille eventyrhistorie fra fodboldens verden uden at gå på kompromis med hverken integritet eller egne værdier, siger Andreas Kraul, der er formand for Danske Sportsjournalister i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Da de åbnede op for medierne, var det ikke sikkert, at eventyret ville fortsætte, men de har blandt andet i dokumentarudsendelsen på DR vist en ny side af fodbolden - og fået et helt nyt publikum lokket med inden for, lyder det videre.
Prisen gives til én eller flere personer i dansk idræt, der giver et særligt indblik i landets sportsverden, og sidste år gik prisen til William Kvist.
Hobro-anfører Mads Justesen modtog prisen på vegne af Hobro, og han var glad for rosen.
- Vi er virkelig stolte af den her pris og anerkendelse for, at vi har været åbne. Formålet med det har jo primært været for at give indsigt i vores hverdag, som ikke er helt lig den, som dem vi konkurrerer med. Vi har nogle udfordringer på mange fronter, fordi vi ikke er fuldtidsprofessionelle. Jeg synes især, at dokumentaren om Hobro viste, hvor nødvendigt det er, at så mange frivillige bakker op omkring os i Hobro, så vi kan fokusere på at vinde fodboldkampe, siger Mads Justesen.
Lars Søndergaard og DBU var også nomineret til prisen. Udover prisen får Hobro også 50.000 kroner, der skal doneres til velgørenhed.