Video : Tipsbladet
Superliga

Stigning i Superligaens tilskuertal: Krisen er ikke afblæst

Vi er halvvejs med grundspillet i denne sæson, og der har været flere på lægterne i Superligaen end på samme tidspunkt i sidste sæson. Selvom det er positivt, og det hjælper, at klubberne tænker mere langsigtet, så skal man passe på med at drage konklusioner på baggrund af tallene, fortæller formanden for Danske Fodbold Fanklubber.

Det er ikke sjældent, at ordet "tilskuerkrise" i de seneste par år har været nævnt i forbindelse med den danske Superliga. I efteråret 2016 var det gennemsnitlige tilskuertal det laveste i 15 år, og særligt de mange forskellige spilletidspunkter har været kritiseret.  

Men nu kan der måske være bedre tider på vej. 

Den nuværende sæson har budt på flere velbesøgte kampe i Danmarks bedste fodboldrække, og hvis man her halvvejs i grundspillet sammenligner med de første 13 runder i sidste sæson, så er kurven også opadgående. 618.767 har denne sæson valgt at tage til fodbold i Superligaen, og sammenholder man det med de 558.078 tilskuere på samme tidspunkt i sidste sæson, så lyder stigningen på knap 11 procent. 

I interesse- og netværksorganisationen Danske Fodbold Fanklubber har man også en fornemmelse af, at det går bedre med at få folk på de danske Superliga-stadions. Og det skyldes blandt andet, at klubberne er blevet deres ansvar mere bevidst:

- Jeg kan mærke i samtalerne med klubberne, at flere har ændret praksis i salg af billetter. Hvor man før forsøgte at forcere salget på kort sigt, er der blevet en større bevidsthed om at gøre tilskuervæksten organisk. Det betyder helt konkret, at tilskuerne køber biletterne i stedet for, at man eksempelvis giver dem gratis væk med hjælp fra sponsorerer og andre.

- Der er kommet en bevidsthed, der gør, at klubberne tænker mere langsigtet. I stedet for "bare" at få flere ind i dag, så tænker man også på, hvordan man får flere ind over en længere periode. Og hvis man vil det, ja så hjælper det jo ikke at vænne folk til, at de kan komme gratis på stadion. Så det er meget positivt, at klubberne begynder at tænke sådan, fortæller formand Christian Kokholm Rothmann til tipsbladet.dk.

Selv om formanden er positiv, har han stadig visse bekymringer omkring arbejdet med at få tilskuere på stadion.

"Tilskuere tillægger en billet mere værdi, hvis de har betalt penge for den"
Inden Christian Kokholm Rothmann kommer på banen igen, fortæller Kristian Nielsen fra AC Horsens, hvorfor Superliga-klubben har oplevet en stor tilskuerfremgang de første 13 runder af denne sæson. AC Horsens er nemlig indtil videre denne sæsons helt store højdespringer.

Østjyderne har også haft nogle attraktive hjemmekampe mod Vejle og AGF, men stigningen lyder alligevel på knap 63 procent, og hvor de halvvejs i grundspillet sidste sæson kun havde over 3000 mennesker på lægterne én gang, så er der i den denne sæson omvendt kun én gang kommet under 3000 horsensianere på tribunerne.

Selvom tallene skal tages med et gran salt, er direktør Kristian Nielsen dog ikke overrasket over den positive udvikling:

- Vi har fået et større fokus på, hvordan vi kan få flere mennesker på stadion, og tilbage i januar ansatte vi også en fankoordinator på fuldtid, der skal være med til at forbedre relationen mellem klubben og fansene

- Så vi har også investeret mere i lige præcis det punkt og har eksempelvis også forsøgt os med fanzoner inden vores hjemmekampe flere gange på det seneste. Derudover har vi nok også Superligaens billigste sæsonkort, så der har vi også investeret for at få flere til fodbold, da prisen jo også har en betydning, fortæller Kristian Nielsen.

Christian Kokholm Rothmanns pointe om, at klubberne har fået større fokus på at gøre tilskuervæksten mere organisk, bliver også modtaget anerkendende af Horsens-direktøren. Han vedkender, at det ikke hjælper noget på den lange bane at give gratis billetter ud til kampe:

- Det er en god pointe og også noget, som vi har haft øje for i Horsens. Det handler ikke kun om billetsalg, men også om at få folk på stadion på den lange bane, og her er jeg overbevist om, at tilskuerne tillægger en billet mere værdi, hvis de har betalt penge for den.

- Og jeg er overbevist om, at det på lang sigt er bedre, hvis fansene tillægger det en værdi at komme til fodbold på CASA Arena, siger Kristian Nielsen.

Divisionsforeningen genkender en større tilslutning
Og det er ikke kun Horsens-direktøren, som er bekendt med den bedre indsats. Også i Divisionsforeningen, der repræsenterer de danske Superliga- og Divisionsklubber, har man noteret sig en positiv tilslutning til at se fodbold fra landets bedste række på stadion:

- Selvom vi korrigerer for de nye oprykkere og andre forbehold, kan vi se på tallene, at der er en større tilslutning. For det første tror jeg, at det handler om, at vi oplevede en fantastisk spændende afslutning på sidste sæson. Det betyder meget. For det andet er det også mit indtryk, at klubberne gør meget for at skabe opmærksomhed om kampene og forbedre oplevelsen for tilskuerne på alle parametre, siger direktør i Divisionsforeningen, Claus Thomsen, og tilføjer:

- Der er kommet et endnu større fokus på at sikre fansene en god oplevelse i endnu højere grad, end der har været før. Klubberne fortæller i dag fansene endnu mere om, hvad der er på spil i de forskellige kampe og informerer om og opildner til de forskellige rivalopgør. Derudover synes jeg altså også, at vi leverer nogle attraktive fodboldkampe med meget høj intensitet og en meget høj grad af rivalisering i rigtig mange kampe, pointerer Claus Thomsen.

Stadig for tidligt at drage konklusioner
I Danske Fodbold Fanklubber vil man dog ikke glæde sig for tidligt over udviklingen. Der er nemlig flere forhold, der kan så tvivl om, hvorvidt tallene er retvisende, og derfor er det endnu for tidligt at glæde sig for meget:

- Vi taler tit om at få aktiveret marginalfansene, og her er det bare de mindste ting, der afgør, om man kommer ud og ser fodbold. Det er selvfølgelig positivt, at det går bedre, men man kan som sådan ikke konkludere noget ud fra tallene.

- Selvom det er godt, så kan vi på ingen måde gå ud og afblæse tilskuerkrisen i dansk fodbold på baggrund af det her. Der er simpelthen alt for mange forbehold og for stor varians til, at man kan drage konklusioner på så lille et datasæt, siger formand Christian Kokholm Rothmann.

Han peger blandt andet på, at sommervejret kan have haft en betydning for antallet af tilskuere, ligesom at det fælles boykot af FC København, der løb til og med efterårssæsonen 2017, formentlig også spiller en rolle.

Desuden er der kommet en ekstra søndagskamp i stedet for en fredagskamp, og Superligaen har blandt andre fået selskab af traditionsklubben Vejle Boldklub, hvis tilskuersnit næsten er en fordobling af FC Helsingørs på samme tidspunkt i sidste sæson.

De rosende ord må heller ikke blive en sovepude for de danske klubber. Der er nemlig stadig en masse arbejde, som skal gøres, og selvom rammerne også skal forbedres, så bør klubberne målrette indsatsen på deres egne fangrupperinger.

Målgrupperne er nemlig vidt forskellige:

- Det er vigtigt at tilføje, at det er meget forskelligt, hvad klubberne kan og skal gøre. Rammerne skal selvfølgelig være der, men der er stor forskel på om ens primære publikum er børnefamilier, studerende eller fans, der bor et stykke fra byen.

- Potentialet i dansk fodbold er stort, men klubberne skal forstå, at det ikke er noget, som kommer af sig selv over natten. Der findes ikke nogen nemme løsninger, og det kræver altså bare rigtig hårdt arbejde. Så hvis man ønsker højere tilskuergennemsnit, så kræver det, at klubberne sætter sig ned og målretter indsatsen mod sine egne tilskuere. Vi kan godt sikre nogle rammer nationalt, men nøglen ligger i det lokale, fastslår Christian Kokholm Rothmann.

Danske Fodbold Fanklubber mener dog fortsat, at den største udfordring ligger i de overordnede rammer for Superligaen. Den kritik kan du læse meget mere om her.

Tilskuergennemsnit i de første 13 runder af Superligaen - 2017 og 2018

Nedenfor er de forskellige tilskuergennemsnit fra denne sæson og sidste sæson blevet sammenlignet. Foruden de forbehold, der allerede er nævnt, er det desuden værd at kigge på, hvilke hold klubberne har mødt på hjemmebane i denne sæson.

FC Nordsjælland har eksempelvis hverken mødt FC København eller Brøndby IF på hjemmebane endnu, mens AC Horsens har haft rivalerne fra Vejle Boldklub på besøg. FC København og Brøndby IF har i starten af denne sæson også mødt hinanden i Telia Parken, hvor de i samme periode sidste år mødtes på Brøndby Stadion.




Klub Sæsonen 2017/2018 Sæsonen 2018/2019 Udvikling i procent
AaB 6013 6109 1,6 %
AC Horsens 2624 4272 62,8 %
AGF 9209 10811 17,4 %
Brøndby IF 13637 15182 11,3 %
Esbjerg fB Ikke i Superligaen 5203 -
FC København 12280 16475 34,2 %
FC Midtjylland 6041 6539 8,2 %
FC Nordsjælland 3708 2471 -33,4 %
Hobro IK 2914 2815 -3,4 %
OB 7033 6505 -7,5 %
Randers FC 4097 4463 8,9 %
SønderjyskE 5210 5131 -1,5 %
Vejle Boldklub Ikke i Superligaen 6543 -
Vendsyssel FF Ikke i Superligaen 3322 -
Alle 6132* 6799 10,9 %

*Medregnet tilskuertallene fra FC Helsingør, Silkeborg IF og Lyngby BK