Video : Tipsbladet
Superliga

Superligaen siger farvel til 12 millioner: Ved ikke, om de er tæt på ny sponsor

Alka er denne sommer stoppet som hovedsponsor for Superligaen, der dermed må undvære de 12 millioner om året, som aftalen indbragte. Der arbejdes på en eller flere afløsere, men direktør ved ikke, hvornår de bliver landet.

Hvis man gjorde det i forvejen, kan man godt ophøre med at kalde Danmarks bedste fodboldrække "Alka Superliga", for forsikringsselskabet lægger ikke længere navn til ligaen. Nu hedder den, foreløbig i hvert fald, bare Superligaen igen.

Efter tre et halvt år med Alka som hoved- og navnsponsor udløb aftalen efter den forgangne sæson, og Divisionsforeningen, der står for Superligaens drift, har ikke fundet en afløser. Eller flere afløsere.

For det er stadig i spil at have mere end én hovedsponsor, uden at nogen lægger navn til rækken. Det gjorde man eksempelvis i fire år, inden Alka kom til. 

- Alka holder i hvert fald op med at være hovedsponsor. Om vi så ender med at få en ny navnesponsor, og det arbejder vi med, men vi arbejder med flere forskellige modeller, siger Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen, til tipsbladet.dk.

- Man kan både forestille sig, at vi får en ny navnesponsor, og man kan forestille sig, at vi vender tilbage til en model, hvor der er ... Måske ikke på samme måde som sidst, hvor vi havde fire helt ligestillede sponsorer, men hvor der er forskellige typer sponsorer inde over. Altså en model med flere hovedsponsorer, om man vil.

Ifølge Ekstra Bladet betalte Alka 12 millioner kroner om året for at have sit navn på Superligaen, og de penge kommer altså ikke i øjeblikket. Divisionsforeningen har som minimum vidst siden februar, at Alka ikke ville fortsætte, men arbejdet med at finde en eller flere nye hovedsponsorer står altså stadig på.

Og Claus Thomsen ved ikke, eller vil ikke afsløre, hvor tæt man er på at lande en ny aftale.

- Det går fremad. Man ved det først, når man annoncerer aftalen. Før ved man ikke, om man er tæt på eller langt fra at lande aftaler, siger han.

I vinter vurderede Thomas Badura, direktør i sponsorrådgivningsfirmaet Sponsorpeople, over for Ekstra Bladet, at Divisionsforeningen i hvert fald burde kunne indbringe 12 millioner om året i en eller flere nye aftaler.

- Der er stadig noget uforløst potentiale, og man kan sagtens tillade sig at efterspørge samme pris hos en ny sponsor. 12 mio. kr. om året er en ganske fair pris, men om det så ender lidt over eller lidt under afhænger også af indholdet i aftalen, sagde han.

Superligaen fik sit første sponsornavn i 1995, da den kom til at hedde Coca-Cola Superliga. Det blev året efter til Faxe Kondi Ligaen og i 2001 til SAS Ligaen. I 2010 fulgte så fire år som Superligaen og tre et halvt som Alka Superliga.