Video : Tipsbladet
Benelux

Tidl. FCN'er med krads kritik af belgisk struktur

Mathias Rasmussen er godt på vej mod det belgiske mesterskab med Union Saint-Gilloise, men meget kan ændre sig i slutspillet, når strukturen går ind og halverer klubbens point.

Det er efterhånden ved at være en del år siden, at Mathias Rasmussen spillede Superliga-fodbold i Farum, men meget er sket siden FC Nordsjælland-dagene. 

Sidste sommer solgte Brann ham til belgiske Union Saint-Gilloise, og det har vist sig at være den helt rigtige karrierevej for Rasmussen. 

Her er han blevet fast mand for Belgiens nuværende førerhold, og der er nok ingen tvivl om, at det vil være karrierens vel nok største højdepunkt, hvis han formår at blive belgisk mester med holdet. Det er man i hvert fald godt på vej mod. Otte point har Union lige nu ned til danskerklubben Anderlecht efter 28 spillerunder.

Men meget kan ændre sig lynhurtigt på grund af strukturen i den belgiske Jupiler League. Ligaen opdeles om to runder, hvilket betyder, at top seks skal spille mesterskabsspil. Ganske specielt halveres pointene, man har med sig, og det til stor frustration for Mathias Rasmussen, som i så fald vil se et forspring på nuværende otte point skrumpe til fire, hvis man har samme afstand til Anderlecht om nogle uger som nu.

- Jeg bryder mig ikke om systemet, og det gør de fleste fans heller ikke, siger Mathias Rasmussen til TV 2 Norge og fortsætter:

- Vinder vi ligaen med otte point, får vi kun fire med os i slutspillet. De, der kæmper for at undgå nedrykning, får alle de point med sig, de har. Det er fuldstændig uforståeligt, lyder det undrende. 

Mathias Rasmussen kan dog glæde sig over, at ingen i Belgien har været i nærheden af Union i denne sæson. Ikke nok med at man suverænt fører ligaen, så har Union også spillet sig i pokalfinalen, hvor man møder Antwerp til maj. Som en ekstra krølle på halen slog man for nylig Eintracht Frankfurt ud af Conference League, hvorfor man torsdag møder Fenerbahce. Går de videre herfra, hedder den europæisk kvartfinale. 

Det er altså et belgisk damptog, der kommer buldrende, men med strukturen i Belgien så skal der ikke mange svipsere til, før det kan gå helt i stå.