Superliga

Brøndby vinder sølv i Superligaen

Brøndby skraber bunden i Superligaen men på de sociale medier er fodboldklubben med helt fremme i topstriden

Opbakningen til superligaklubberne er stor på sociale medier, og klubberne med de højeste tilskuertal har også flest følgere på Facebook, Twitter og YouTube.

I en undersøgelse, som kommunikationsbureauet Mannov har foretaget for Tipsbladet bliver det undersøgt hvordan de enkelte klubber klarer sig på sociale medier og rangeret klubberne i en social media superliga.

Her vinder FCK guld foran Brøndby og AGF.

Mannov, der er et af Danmarks førende kommunikationsbureauer har pgjort, hvor mange følgere superligaklubberne har på Facebook, Twitter og YouTube.

Resultaterne viser, at de danske fodboldfans er ganske flittige til at følge deres favorithold på sociale medier. FCK ligger klart i spidsen, men Brøndby og AGF er også fint med, og har en stor og stolt følgerbase.

Følger tilskuertallene
De seks klubber, som har de højeste tilskuertal, har også flest følgere på sociale medier. Undersøgelsen viser også, at følgerbaserne ikke stemmer overens med pointantallet. F.eks. har superligaens sidsteplads Brøndby fortsat en stor følgerbase og ligger på en klar andenplads i social media superligaen.

- Brøndby har på trods af den nuværende placering, og mange historier i medierne om en svær økonomisk situation, stadig massiv opbakning hos deres fans. Det er et meget stort skulderklap i en tid med kraftig modvind, siger Reinholdt Schultz, der er administrerende direktør hos Mannov.

- Man skal altid passe på med at sammenligne konkurrerende brands´ følgerbaser på sociale medier, da der ligger mange faktorer bag tallene. Normalt er det faktisk mere relevant at se på interaktionen mellem brands og følgere. Men når det kommer til fodboldklubber, er det ganske interessant at stille klubberne op imod hinanden. Det skyldes, at fodboldfans er meget loyale og typisk kun vil følge én klub på sociale medier.

FCK vinder på Facebook, Twitter og YouTube
På Facebook har FCK cirka 125.000 følgere, men rivalerne fra vestegnen er også godt med og har over 81.000 følgere. På tredjepladsen følger AGF med næsten 34.000 følgere. Over en bred kam kan man sige, at superligaens hold er begyndt at bruge Facebook ganske aktivt, og i alt har otte af holdene mere end 10.000 Facebook-følgere. En enkelt undtagelse er dog Sønderjyske, der endnu ikke har oprettet en officiel Facebook-profil.

Billedet er det samme på Twitter, hvor FCK (8.159), Brøndby (4.550), og AGF (3.472) også ligger i toppen. På YouTube er danskerne noget mere tilbageholdende med at abonnere på deres yndlingsklubber, og med undtagelse af FCK har alle klubberne under 300 abonnenter på hver deres YouTube-kanal.

Metode

Mannov har opgjort klubbernes placering i en superliga på sociale medier (se resultatet nederst). Undersøgelsen giver alle klubberne en social score og en social ranking med udgangspunkt i deres følgerbase på Facebook, Twitter og YouTube.

Superligaen for sociale medier vindes klart af FCK, der fører på alle tre medier. På de næste pladser følger Brøndby, AGF, OB, AAB og FCN. I den anden ende af spektret finder man lidt overraskende FC Midtjylland, der blandt andet er den klub med den mindste følgerbase på Facebook.