Trods kritik: Silkeborgs kunstgræsbane er bestilt
Superliga

Silkeborgs kommende stadion bliver et stadion med kunstgræsbane, trods kritik fra Spillerforeningen.

Spillerforeningen med Superliga-klubbernes anførere som talerør har meldt deres utilfredshed med Silkeborg IF's valg af bane til det stadion, der til sommer står klar til at indlede den kommende sæson. Banen kommer nemlig til at være af kunstgræs, og det mener blandt andre Jakob Poulsen fra FC Midtjylland er ærgerligt.

- Det er sværere at vende og dreje på kunst. Selvom kunstgræsbanerne kommer tættere og tættere på græsbanerne, så giver kunst en unaturlig fordel til den part, der skal lave udfaldet. Det er den ting, der er det værste ved det. Selvom man forsøger at lave det så ægte som muligt, så er det bare unaturligt at spille på plastik, sagde Jakob Poulsen tidligere på ugen til Spillerforeningen.

Og selv om Kent Madsen, administrerende direktør i Silkeborg IF, til dels godt kan følge noget af kritikken, er det ikke en kritik, der får SIF til at ændre holdning og bane til klubbens kommende stadion.

- Det er velkendt, at der er mange, der er skeptiske ved, at vi anlægger kunstgræs, men vi har været meget grundige i at vurdere fordele og ulemper, og for os er det åbenbart, at der er så mange fordele ved at lave en kunstgræsbane, at det overstiger ulemperne, siger Kent Madsen til tipsbladet.dk og forklarer:

- Der er ikke noget nyt i det. Med kunstgræs kan vi spille mange kampe, og det er ikke kun Superliga-holdet. Det er også vores bedste elitehold og vores ungdomshold. Ejerskabet af stadion bliver bredere, og mange mennesker kan få glæde af stadion. Der er også økonomi i det. Og vi kan jo heller ikke regne med milde vintre hver gang, og nu giver nogle af de største klubber også udtryk for, at de ønsker at starte tidligere (i foråret, red.), siger han.

Også i FC Nordsjælland har de en kunstgræsbane - den første i Superligaen - og banen i Farum, der blev udskiftet med en nyere model i sommer, blev af Superligaens anførere altid kåret til den dårligste i Superligaen. En afstemning, Spillerforeningen laver med svar fra anførerne i Superligaen. Kent Madsen mener dog, at kunstgræsbanerne er blevet bedre, siden FC Nordsjælland i sommeren 2012 som den første klub fik en hjemmebane med kunstgræs.

- En græsbane giver en masse fordele, og jeg er også selv romantiker, men i ydersæsonerne er kunstgræs bedre at spille på. Selv om vi lige nu har en god græsbane, så er det jo ikke alle klubber, der har det. Jeg har iagtaget en bane i Brøndby, der ikke altid har været lige god, og i Parken har der også været udfordringer efter Bieber-koncerten. Horsens har også haft problemer. Så der er fordele og ulemper, men vi er helt afklarede med vores valg, og banen er i øvrigt også allerede købt, siger Kent Madsen og forklarer:

- FC Nordsjællands nye bane er væsentligt bedre end den gamle, de havde. Nu er det svært at spå om fremtiden, men jeg vil tro, at der kommer til at være et pænt antal kunstgræsbaner i Danmark i fremtiden, siger han.

Silkeborgs nye stadion bliver 'overdraget' til klubben i slutningen af juni, og så skal SIF bruge en måneds tid på at få inventar og diverse ting og sager ind på stadion, der vil være klar til at blive taget i brug i slutningen af juli.

Stadion har fået navnet Jysk Park, og der er plads til 10.000 tilskuere på stadion.