Det unødvendige register?

I TIPS-bladets anden artikel i serien om den uofficielle del af den danske fankultur går vi tæt på det omdiskuterede hooliganregister, som politikerne står i kø for at indføre. Eksperter kalder kalder det unødvendigt, og fansene frygter, at masser af ikke-hooligans havner i registret



Når Anna Pihl og kollegerne i det fiktive københavnske politikorps suser igennem Fælledparken for at stoppe de vanvittige hooligans, der har travlt med at tæve en familiefar foran en pølsevogn, tror en stor del af fodbolddanmark, at sådan ser det ud hver søndag i Fælledparken. Det gør det bare ikke. Som i alle andre aspekter af livet, skal man heller ikke, når det drejer sig om fodboldfans tro på alt, hvad man ser i fjernsynet.

Jovist, der findes casuals i dyrt mærketøj, som man ser det i Anna Pihl-afsnittet, der har affødt meget kritik i fanmiljøerne i Danmark. Men de render ikke rundt og hamrer familiefædre med en knægt på skuldrene ned i en af Københavns mest befærdede parker.

Bevares – nogle af disse casuals slås skam – ingen tvivl om det. Men de gør det med ligesindede og oftest på afsides steder, hvor uskyldige ikke kommer i klemme – og hvor politiet ikke blander sig.

Blandt andet derfor mener to af Danmarks førende eksperter på området, at både hooliganproblemet samt politiets nyeste tiltag – det såkaldte hooliganregister – er skudt over målet og strengt taget er unødvendigt.

Kristian Rasmussen er videnskabelig medarbejder på Århus Universitet og deltog i arbejdet med bogen Homo Fanaticus, der blandt handler om danske hooligans. Han meget skeptisk overfor det nye register.

“Et register er meget at sætte i verden for 3-400 mennesker, og man overdriver nok problemet lidt. Det virker som om, urolighederne i Parken i oktober til kampen mellem FCK og Brøndby var andledningen til, at nu skulle der ske noget. Men her var det altså ikke kun casuals, der sloges og smed med stole. Det var også almindelige folk. Alle mennesker kan blive ramt af den aggression, der ligger i en gruppe. Man har fejlfortolket situationen,” siger Kristian Rasmussen og påpeger, at det er interessant, at til den næste kamp mellem de to hold i Parken – godt en måned senere – var der kun tre anholdelser, mens der til den i oktober var over hundrede.

Til den første kamp var politiet massivt til stede og kørte deres nul-tolerancepolitik, mens ordensmagten til den anden kamp havde ændret taktik og holdt sig i baggrunden. Det resulterede i en aften stort set uden ballade.

I Danmark blev mellem fire og fem hundrede personer ifølge vicedirektør ved Københavns Politi sidste år sigtet i forbindelse med fodboldkampe. Og langt de fleste af disse er anholdt for overtrædelse af politvedtægten, hvilket oftest er småting som at råbe noget dumt efter en betjent eller at tisse på gaden. Tallet skal ses i forhold til, at der på det år kom 1.501.544 mennesker på stadions til Superligakampe.

Juraprofessor med speciale i Databeskyttelsesret ved Københavns Universitet, Peter Blume, sammenligner tallene med udlandet:

” Her ville de næppe lægge mærke til de her tal og da slet ikke tænke på at lave et stort forkromet register.”

Fans frygter at komme i klemme

Idrætsforsker med speciale i fankultur, Birger Peitersen frygter, at uskyldige bliver ramt:

“Det bedste eksempel er jo det, der er sket i forbindelse med Ungdomshuset. Mange af dem, der er anholdt har efter eget og andres udsagn bare været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Og folk der bliver varetægtsfængslet uskyldigt har det ikke godt med myndigheder bagefter. Det skal man være opmærksom på, og der vil komme mange uskyldige i fedtefadet med det her register.”

Og det er ikke kun eksperterne, der er skeptiske overfor registret. En stor del af de ikke-voldelige fans vender også tommelfingeren nedad, når snakken falder på registret.

Mads Holm fra den ikke-voldelige ultrasgruppe Fanatikos fra Viborg er en af dem.

“Det vil gå ud over folk, der ikke slås. Det er blevet mainstream i Danmark at være casual og gå i tøjet, og derfor er der kommet kæmpe fokus på det. Men der er altså ikke særligt mange voldelige fans i Danmark, selv om folk tror noget andet. Det er skræmmende, at vi skal sættes i bås med kriminelle, når vi bare er helt almindelige mennesker.”

Ace fra Urban Crew, der er en ikke-voldelig Ultrasgruppe, som følger FCK, er enig:

“Vi har slet ikke brug for det. De danske politikere og politiet er i gang med at lave en storm i et glas vand. Og så er det hele uklart. Hvornår kommer man i det register? Er det, hvis man tænder et romerlys, og det ved et uheld antænder i et sæde? Vi frygter at blive ramt.”

Almindelige vagter skal hjælpe med register

Der har været meget snak om, hvordan det fremtidige register skal skrues sammen, og hvordan det skal administreres. I Viasat Sport-programmet Det’ Bare Fodbold fremførte vicedirektør i Københavns Politi og en af hovedmændene bag den såkaldte hooliganrapport fra 2005, Mogens Kjærgaard Møller, at de private vagter på de forskellige stadions skulle have en rolle i administreringen af registret.

Det har vakt undren blandt eksperter. Blandt andet Peter Blume, der er juraprofessor med speciale i databeskyttelsesret ved Københavns Universitet, som ser problemer med den ide:

“Det er helt i orden, at man har vagter, der sørger for, at der ikke sker noget på stadion. Men det med at holde folk ude på grund af et register er en politimæssig opgave,” fastslår professoren, der også frygter, at følsomme oplysninger vil lande hos de forkerte.

“Der er mange vagter, og der er risiko for, at oplysningerne bliver spredt,” siger han.

Birger Peitersen er heller ikke vild med ideen om tanken om de frivillige vagter, der skal hjælpe med registret.

“Det er problematisk. For det første er det de fleste steder frivillige, der står som vagter, og det er en uhyrlighed at bede frivillige mennesker om at være politibetjente. Det må være politiets opgave,” siger Birger Peitersen og han bakkes op af Kristian Rasmussen, der peger på, at forholdet mellem vagter og nogle fans ikke er lige godt alle steder.

“Hvis der er et anspændt forhold i forvejen, kan man håbe, at vagterne er tilstrækkeligt professionelle, men de er også kun mennesker, og det kan være, at det bliver misbrugt. Og det er jo ikke den bedste start, når vagterne i Parken blandt fans går under navnet Tæskeholdet,” siger Rasmussen.

Læs i næste uge: Grebet strammes – ikke-voldelige fans føler sig behandlet som kriminelle.





Topklub forsøger at overtale Skov Olsen




LIVE

VM-LIVE: Norge skifter det hele og fransk parade

Ny FC København-profil? ‘Alle vil spille med ham!’

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Monstertransfer: Her er hans kongeløn

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

FCK-skifte kollapsede – nu er han kontraktløs

FC København jagter Romane Amane



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Afsløring: Oprykkere forhandler om svensk profil

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen

Av, av! Sverige får monstersvær vej til VM-finalen



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’

Panama – England

Supercomputer: Her er VM-finalen

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

“Undskyld mig, hvad kan I ikke blive enige om?”

FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’

Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud

Dansker skifter til tysk traditionsklub

“Kalle” Johnsson hylder dansk kæmpetransfer 

Her er Tysklands vej til VM-finalen

‘Det SKAL give stjernespillere til FCK’

På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’

Colombia – Portugal

DR Congo – Uzbekistan

Stjerne opfordrer til mere dommerbrok ved VM



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Bo Henriksen: Det er en katastrofe

FC København-boss i fremskredne forhandlinger