Det går godt på banen i FC København, og det gør det så sandelig også i klubbens kommercielle afdeling.
I sidste måned præsenterede Parken Sport & Entertainment sit halvårsregnskab, og her fremgik det, at omsætningen var steget trods et minus på 91,8 millioner kroner før skat mod 38,8 millioner kroner i samme periode sidste år.
Salget af merchandise fremhæves som en af årsagerne til den øgede omsætning. Salget har været historisk stort.
35,3 millioner solgte FC København merchandise for i første halvår af 2025 mod et beløb på 24,6 millioner i første halvår af 2024. En vækst på 43 procent.
– Vi har sat ny rekord hvert år på tværs af den kommercielle afdeling i de seneste tre år. Målt på omsætning, er den kommercielle forretning i første halvår af 2025 mere end dobbelt så stor, som den var i første halvår af 2022. Det er en helt vild udvikling, og kigger man på merchandise isoleret, er stigningen på 146 procent.
I et stort interview med Tipsbladet forklarer Mikkel Grove Lindsted, kommerciel direktør i FC København, hvorfor klubbens kommercielle afdeling blomstrer.
– Kommercielt er vi vokset ud af et dansk og nordisk marked. Når jeg dykker ned i det, handler det meget om at kigge nærmere klubber i Belgien og Holland, og så har jeg nogle tal fra Premier League for at se, om vi kan være med nogle steder derovre.
– På nogle parametre halter vi ikke langt efter, hvad en Premier League-klub kan tjene på en specifik aftale. Så vi har nogle aftaler herinde, der ligger i subtoppen af Premier League, hvor du skal hedde Liverpool eller Manchester United, før din aftale er en anden.
FC København lancerede i 2022 en ny strategi med navnet “Vi er København,” hvor omsætningen på tværs af hele den kommercielle afdeling skulle øges til over 350 millioner kroner i 2027.
Det mål er allerede nået to år før tid.
Unikt samarbejde med Adidas
En af årsagerne til den eksplosive vækst i salget af merchandise skal findes i en aftale, FC København indgik med Adidas sidste år med effekt fra juli 2024. Her fik man adgang til et mere unikt designsystem af sit merchandise.
Det betyder, at FC København kan komme med et unikt designoplæg til Adidas, hvor man før var tvunget til at bruge en forudbestemt skabelon, som mange andre klubber også havde adgang til.
Første gang FC København lancerede en unik trøje i samarbejde med Adidas, blev det en gigantisk succes. Det var tredjetrøjen fra 2024/2025-sæsonen.
– Når vi kigger på den grønne trøje, har den alene solgt mere end alle tre trøjer fra 2022/2023-sæsonen til sammen. Det er helt vildt, men det er ikke sådan, at det er en afstikker. Vi er bare nået til et andet niveau, og det er vi både her i Danmark men også i udlandet, siger Mikkel Grove.
Samarbejdet betyder også, at FC Københavns trøjer bliver solgt på Adidas’ platform. Derudover har FC København et partnerskab med Unisport, hvor trøjerne hænger på bøjlerne i deres butikker rundt omkring i Europas storbyer.

“Fodboldtøj er et modefænomen”
Foruden merchandise består FC Københavns kommercielle afdeling af hospitality-aftaler, billetsalg, strategiske partnerskaber og møder og events.
Men for at blive ved salget af merchandise, peger Mikkel Grove på, at kendskabet til FC København er blevet større både nationalt og globalt, mens der er sket en udvikling i den generelle holdning til fodboldtøj.
– Det er åbenlyst, at fodboldmerchandise primært eksemplificeret ved trøjer er et modefænomen og er blevet accepteret som hverdagstøj udenfor et stadion. Derudover er det blevet en livsstil for mange flere at være fodboldfan.
– Opgaven for os er at have produkter, der passer til FC Københavnernes livsstil. Folk vil gerne signalere, at de er en del af FC København, så vores opgave er at understøtte den her livsstil med eksempelvis et sæt til mødelokalet, poloer til golfbanen eller badetøj til svømmehallen.
I den forbindelse har FC København fredag lanceret endnu en kollektion i samarbejde med Planet Nusa, mens man den 12. september går i luften med en kollektion i samarbejde med Adidas Originals.
Men FC Københavns kommercielle forretning er også meget mere end merchandise, hvor der ligeledes arbejdes på nye tiltag, fortæller Mikkel Grove.
– Vi skal have flere hospitality-gæster ind, og så forsøger vi også at udvikle et koncept, hvor du kan spise efter kampen. Mange af vores kamptidspunkter giver mening i forhold til sådan et koncept. Og generelt kigger vi bare på at optimere eller innovere, når vi ser en forretningscase, som kan styrke os i forhold til vores europæiske konkurrenter.
På merchandise omsætter FC København for 33 procent mere i dag end i 2022 på en kampdag, selvom tilskuergennemsnittet er tæt på det samme.

Mikkel Grove Lindsted (Foto: FC København).
Hvornår rammes loftet?
FC København har allerede nået sine kommercielle målsætninger to år før, man havde planlagt efter.
Spørgsmålet er så, om FC København kan blive ved med at nå nye kommercielle højder, eller markedet på et tidspunkt bliver mættet?
– Vi har fortsat flere knapper at skrue på, så vi er fortsat meget optimistiske i forhold til fremtiden. Og så kan det godt være, vi når et leje på et tidspunkt. Men hvad er det leje? Det er ikke nået endnu, og vi taler også i højere grad om, hvad det næste store projekt skal være fremfor vækst, der er ved at flade ud.
Og i jagten på nye projekter og samarbejder oplever Mikkel Grove stor interesse.
– Jeg oplever, at vores klub og brand er blevet meget mere relevant internationalt, hvor vi begynder at få nogle forespørgsler fra agenter og bureauer, der sælger rettigheder på den internationale scene. De vil gerne have et samarbejde med os. Det er sket fra Europa og Asien, så vi er virkelig i en udvikling, hvor det er svært at spå om, hvor loftet er.
FC København er også godt klar over, hvor man halter efter sammenlignet med kommercielle forretninger i Holland og Belgien.
– Vi er udfordret på tv-indtægter, da Danmark bare er et lille land. Målt op mod en klub som Club Brugge er de alt mellem tre og fem millioner euro (22,5-37,5 millioner kroner, red.) foran os på en tv-aftale, inden året starter. Dem skal jeg ud og finde et andet sted, før vi kommercielt ligger til par med en klub som den.
Alligevel forventer Mikkel Grove, og sådan forholder det sig som hovedregel altid, at andet halvår af 2025 også bliver en kommerciel succes.
INTERVIEW
Zorniger forklarer opsigtsvækkende optrin
TRANSFER
Sker lige om lidt: ‘Rasmus Højlund solgt’
TIPSBLADETS DOM
Det kan da godt være, FCK skal se at hente ham
AVIS
Kæmpe dansk stjerne til Tottenham?
TOPNYHED
– De bliver solgt for ekstrem udsalgspris
NYHEDER
– Ingen har pengene til at friste mig
MEDIE
Klubskifte kan ske – møde i denne uge
HELT VILDT
Sensationel udvikling på vej?
TOPNYHED
Prelec med kontant Christian Sørensen-melding
TOPNYHED
‘Nærmest et karaktermord’
– Jeg faldt ned på ryggen og hørte et knæk
NYHEDER
‘Fodbold bliver ligegyldigt’
TOPNYHED
Tidligere Brøndby-profil færdig i sin klub
MEDIE
Lukkede tre mål ind – nu roses Schmeichel
NYHEDER
Hent denne Superliga-profil, AGF!
TOPNYHED
Afviste Brøndby: Nu kommer Viborg med nyt
Slut: Imponerende Brøndby-sejr
TOPNYHED
– Så kan de glemme alt om et dansk mesterskab
HELT VILDT
Se de vilde billeder – Wass måtte tale til fansene
NYHEDER
Dorgu stjæler overskrifter – bliver slagtet
MEDIE
AC Milan meldes interesseret i Superliga-stjerne
TOPNYHED
Brøndby-boss kritiserer fans: Totalt ødelæggende
TOPNYHED
‘FCM ville ikke vælge én eneste fra FCK’
NYHEDER
– Han er Superligaens mest undervurderede spiller
TRANSFER
Tv-ekspert: ‘FC København køber en angriber’
TOPNYHED
Transfer på vej? ‘CV’ flirter med Superliga-profil
På røven over dansk stjerne
LIGE NU
Helt nyt ansigt i Brøndby-truppen
HELT VILDT
Michael Laudrup: ‘Han er bedre, end jeg var!’
NYHEDER
Dansk træner reagerer på konkurs: ‘Sørgeligt’
Afslører kollapset FC Midtjylland-transfer
NYHEDER
Eriksen med stor hyldest
HELT VILDT
I svime over dansker
TOPNYHED
Storroser Yuito Suzuki
INTERVIEW
Dansk stjernes liv ændret: Det har været voldsomt
NYHEDER
Fire på stribe for Hjulmand
TRANSFER
118 Superliga-kampe – kan nu hentes kvit og frit
HELT VILDT
Superliga-bomber på vej? Legendesøn går målamok
TRANSFER
Stod klar med millioner til dansker
DAGENS SPILFORSLAG
Halvdanske Ulve æder Storke i tysk pokal
NYHEDER
Kæmpe fejl og kampafbrydelse – BIF banker OB
Dansk cykelrytter ramt af flere blodpropper
MEDIE
Skidt nyt for Andreas Christensen
Sådan starter OB og Brøndby IF
HELT VILDT
Vanvid! 152 tyrkiske dommere indblandet i skandale
OPTAKT
OB – Brøndby IF
MEDIE
Tophold jagter to danskere
Her kan du se OB mod Brøndby IF
TOPNYHED
Skrækkeligt Napoli-nyt
NYHEDER