Manden der skaffede og blev væltet af Jan Bech Andersen
Foto: Lars Poulsen / Polfoto
Superliga

Manden der skaffede og blev væltet af Jan Bech Andersen

Det var Aldo Petersen, der i 2013 som Brøndby-formand skaffede Jan Bech Andersen og de mange millioner til Superliga-klubben. Siden blev han væltet som formand af netop Bech Andersen, der nu træder tilbage og igen sender en ny mand i front for Brøndby IF.

Jan Bech Andersen har tirsdag meddelt, at han træder tilbage som formand efter kun et år på posten. Stoppet kommer som en direkte følge af skandalen, hvor det blev afsløret, at han på et debat-fora for Brøndby-fans med en falsk profil af flere omgange har kritiseret blandt andre Thomas Frank som træner og andre tidligere ansatte i Brøndby IF. 

Jan Bech Andersen blev første gang præsenteret i Brøndby IF, da han i september 2013 skød flere end 65 millioner kroner fra egen lomme i fodboldklubben. Dengang var Aldo Petersen ny formand i Brøndby IF, og allerede i april 2014 overtog Jan Bech Andersen selv magten, hvilket lod sig gøre, da han egede størsteparten af aktierne i selskabet. 

Et år efter mødte Tipsbladet netop Aldo Petersen til en snak om tiden i Brøndby,  kampen for at få undgå konkurs for fodboldklubben og om hvordan Jan Bech Andersen pludselig kom ind i billedet.

Læs eller genlæs det store interview her

Bragt første gang i Tipsbladet 3,. april 2015.

ALDO ÉT ÅR EFTER

 
Aldo Petersen er ikke længere en aktiv del af fodboldsporten. Det tidligere bestyrelsesmedlem i FC København og -formand i Brøndby stoppede for et år siden i sidstnævnte klub, men selv om han i dag mest følger Superligaen fra sidelinjen, har han stadig markante holdninger. I dette interview med Tipsbladet fortæller han om indtoget i Brøndby, om den tv-aftale der endte med at betyde hans afsked, om forholdet til FC København, om Superligaens Microsoft og Apple og om sit syn på fremtiden for Brøndby og for dansk fodbold.
 
Det er en grå forårsformiddag.
 
Når ikke S-toget kører forbi, er der stille på villavejen i Gentofte. På en lygtepæl, midt i moderklubben B1903' s bydel, er en FC København-sticker blevet klistret op. Og for manden, Tipsbladet er på vej for at interviewe, er FCK altid et eller andet sted i baggrunden af historien.
 
Aldo Petersen tager imod i huset, som han og hustruen Tine i 20 år har boet i. Det er et stort hus - også lidt for stort, synes Aldo Petersen, efter parrets tre drenge alle er flyttet hjemmefra. Hunden Barolo vimser rundt på gulvet, begejstret for at se gæster. Den tidligere Brøndby-formand er iført nystrøget, blå skjorte, bomuldsbukser og et par hjemmesko.
 
Hans kalender er i dag ikke helt så fyldt som tidligere. For præcis et år siden, den 3. april 2014, meddelte Brøndby IF, at Aldo Petersen ville afgå fra sin post i fodboldklubben på Vestegnen.
 
Storaktionæren Jan Bech Andersen ville have en ny bestyrelse, og den skulle ikke længere tælle Aldo Petersen, manden der et år forinden havde været frontfigur i den store redningsaktion, som forhindredre en konkurs. En uge senere takkede han af på klubbens generalforsamling, og så forlod han Brøndby IF og dansk fodbolds spotlys. Men han har ikke ligget helt stille af den grund.
 
" Fodbold er en passion, som er meget tidskrævende. Når der frigives en masse tid, er der nye projekter at kaste sig over," siger Aldo Petersen efter at have inviteret indenfor i en lille stue, hvor der familieportrætter på væggene og troldegrene i en muselmalet vase.
 
I det forgangne år har han fortsat sit civile arbejde med at opkøbe og udvikle virksomheder.
 
Han har været med til at børsnotere et bioteknologisk selskab, der udfører kræftbehandling ved at styrke immunforsvaret, og så har Aldo Petersens firma Liqtech købt en vandrensningsvirksomhed i Hobro. Sidstnævnte investering gjorde, at den tidligere formand et par gange i efteråret, da Superliga-oprykkerne fra Himmerland slog Brøndby med 2-0 og 3-0, måtte finde sig i venlige drillerier fra det jyske. Fodbolden fylder stadig en del.
 
" Jeg kastede mig ud i Brøndby-opgaven, fordi jeg savnede det, som Flemming Østergaard, jeg og de andre lavede i FCK i slutningen af halvfemserne. Det er noget specielt at arbejde med fodbold. Jeg har gennem livet været heldig at få lov til at arbejde med mange sjove projekter. Men der er ingen tvivl om, at både FCK-og Brøndby-projekterne er højt oppe på listen af sjove ting, jeg har været involveret i."
 
" Jeg savner det, når det bliver søndag. Det var da drønspændende at få lov til at være med. Jeg plejer at sige, at jeg i en periode fik lov til at spille Football Manager i virkeligheden. Jeg var med til at beslutte, hvem der skulle være sportsdirektør, hvem der skulle være træner, hvordan holdet rundt om projektet skulle se ud. Det var enormt spændende, og det kan man sagtens savne," siger Aldo Petersen om sine 11 begivenhedsrige måneder i Brøndby IF.
 
DEN GAMLE FCK'ER TRÅDTE TIL
" Det startede i denne stue, hvor vi sidder nu," siger Aldo Petersen om indledningen på sit engagement i vestegnsklubben.
 
Det var april 2013, og det var kort inden deadline for den aktieudvidelse, der var sat i søen for at redde Brøndby IF fra konkurs.
 
Klubben forsøgte at skaffe mindst 85 millioner kroner, der skulle få feriepengesagen ud af verden, betale de øvrige kreditorer og sikre et stabilt grundlag for den fremtidige drift. Op mod deadline manglede der stadig penge, da IT-rigmanden og Brøndby-støtten Thomas Rasmussen kontaktede Aldo Petersen.
 
" Fire-fem dage før deadline ringede han og spurgte, om jeg ville mødes med ham, N. E. Nielsen og Tommy Håkonsson. Som gammel FCK'er var jeg nok den sidste, man gik til, så problemet må have været større, end godt var. Meldingen tilbage fra mig var: " Spændende, ja, lad os prøve.""
 
Ifølge Aldo Petersen gik der efterfølgende helt klassisk telefonsalg i den. Han og forretningsmakkeren Ole Abildgaard begyndte at kontakte deres netværk, og flere og flere gik ombord. Samtidig var der i de hektiske dage også en del mødeaktivitet.
 
" Et af møderne i den forbindelse blev sat op med Benny Winther og mig. Benny Winther havde givet et lån til Brøndby, og vi ville gerne konvertere det til en investering. Da jeg kom til det møde, sad der en nydelig herre, som jeg aldrig havde mødt før, men som var en venlig bekendt af Benny Winther. Han hed Jan Bech Andersen."
 
Mødet, der fandt sted på en af de sidste dage, inden aktietegningen lukkede, forløb positivt. Aldo Petersen fremlagde sine tanker og ideer om Brøndby, og da aktieemissionen blev gjort op, havde Jan Bech Andersen tegnet sig for et betragteligt millionbeløb. Og engagementet blev udvidet i den efterfølgende tid.
 
" Det er meget naturligt, at man følger op og har kontakt med investorer, der er med. Jan Bech og jeg begyndte at tale om, hvordan Brøndby skulle udvikles. Der gik nogle måneder, hvor vi talte i telefon, og vi mødtes i London og i Danmark. En dag kom Jan og stillede det kritiske spørgsmål: Hvad skal der til, hvis Brøndby virkelig skal kunne udvikles ordentligt? Der fik jeg så sagt, at der skulle 100 millioner mere til. Resten er historie," siger Aldo Petersen om Jan Bech Andersen, der et par måneder efter den første aktieemission købte for yderligere 65 millioner kroner aktier.
 
AFTALEN MED HØRSHOLT
Men Brøndby-ledelsen ville også have den daglige forretning op i højere økonomisk gear og identificerede flere indsatsområder, hvor indtægterne kunne øges. Der skulle flere tilskuere på stadion, der skulle flere sponsorkroner i kassen, man skulle ud og spille i Europa, og så skulle man have flere tv-penge.
 
Det sidste var langt det mest kontroversielle.
 
Aldo Petersen og resten af Brøndby-ledelsen havde udset forhandlingerne om en ny tvaftale i begyndelsen af 2014 som anledning til at ændre på fordelingen af midler, som tvstationerne betaler for at vise Superliga-fodbold.
 
Brøndby ville have, at en større del af pengene skulle ligge i mediemarkedspuljen, der belønnede klubberne alt efter, hvor ofte de blev vist i de store tv-kampe. Der er Brøndby sammen med FC København et niveau foran de øvrige klubber, og det burde belønnes med en større portion penge. Det mente man i Brøndby, og det mente man - ifølge Aldo Petersen - også i FC København.
 
FCK-direktør Anders Hørsholt udtalte sidste år, han tidligt havde fortalt Brøndby, at FCK ville vælge fællesskabet, men Aldo Petersen fastholder, man havde en aftale, der blandt andet var blevet til efter møder i villaen i Gentofte og på den famøse Champions League-tur til Madrid, hvor Brøndby-formanden rejste med FCK's sponsorer til fodbold på Santiago Bernabéu.
 
" Jeg har altid spurgt - og det har jeg haft mange diskussioner med Flemming Østergaard om - hvorfor sidder Per Bjerregaard og Flemming Østergaard ikke og designer fremtiden for dansk fodbold? Hvorfor har man ikke et samarbejde mellem de to store klubber? For hvad der er bedst for dem er også bedst for dansk fodbold. Jeg kommer stadigvæk i Parken og har gode kontakter, så selvfølgelig tog jeg fat i Anders Hørsholt."
 
" FCK og Brøndby var aldrig uenige om, at hvis den eksisterende tv-aftale var cirka 300 millioner kroner værd, var FCK og Brøndbys værdi halvdelen. Man kan finde masser af andre klubber, der ville føre argumenter om, at hvis ikke vi havde nogen at spille med og så videre, men de holder bare ikke. I Danmark er værdien af FCK og Brøndby - eller rettere af Brøndby og FCK, for Brøndby er også markant foran FCK i værdi - bare så meget større, end det er i næsten nogle andre lande."
 
Men hvad enten der havde været en aftale eller ej, stod FC København sammen med de øvrige 10 Superliga-klubber, da forhandlingerne begyndte i vinteren 2014. Brøndby var alene med kravet om flere penge til tv-stationernes førstevalg.
 
" Jeg tror, FCK tænkte, at okay, de kunne tjene 25 millioner mere på en tv-aftale, hvis de gik sammen med Brøndby. Men så ville de gå fra 40-50 til 65-75 millioner, mens Brøndby ville gå fra 25 til 75. Det ville sige, at Brøndby ville blive relativt meget mere styrket - og var det i deres interesse? Den beslutning traf de, så da vi kom til tv-forhandlinger, skulle vi tage stilling til fait accompli. " Er der nogen, der har invendinger mod den fordelingsnøgle, der er i dag? Nej, det er der ikke."
"Jo, det har vi indvendinger imod." Derfor kom det her drabelige opgør. Men essensen var, at Brøndby blev stillet over for et ultimatum. Der var ikke noget at forhandle om, og derfor måtte vi, som vi havde aftalt i vores bestyrelse og ledergruppe, gå fra de forhandlinger."
 
Og så var Aldo Petersens plan, at Brøndby ville gå egne veje og lave en selvstændig tvaftale.
Men så langt nåede han ikke.
 
FARVEL TIL FORHANDLINGERNE - OG FORMANDSPOSTEN
I Brøndby gik man ikke i panik over at have forladt de kollektive forhandlinger.
 
 Ifølge den daværende formand var benarbejdet gjort på forhånd, for der havde været afholdt møder med mulige aftagere til Brøndbys 16 eller 17 hjemmekampe per sæson.
 
 "Der kunne ske to ting: Der kunne ske det, at de andre var nødt til at komme med et bedre tilbud for at få Brøndby med i en tvaftale, eller at de andre klubber ville lave en aftale baseret på de 11. Hvis det andet skete, havde vi meget klart fornemmelsen af, at man ville fortsætte den struktur, man havde i forvejen; altså kamp to og kamp fem til Canal 9 og 8, mens Viasat havde de fire andre kampe. Men vi vidste også, at så ville der være tabere i forhandlingen. Kanal 5 og 6' eren, der har lavet store satsninger på landsholdsfodbolden, ville være en mulig udbyder. Vi vidste, at Boxer ville være interesseret i fodbold. Vi vidste at TV 2 ville komme med en sportskanal, og at det ville være en lækkerbisken for dem at have Brøndbys indhold.
Så da vi blev udelukket fra de 11 andre klubber og derfor måtte lave en anden aftale, var vi overbevist om, at vi kunne det. Og når jeg siger " vi", mener jeg det hold, som jeg ledte."
 
Det sidste er en vigtig pointe. Brøndby kom hurtigt i massiv modvind i forbindelse med soloridtet. Anders Hørsholt udtalte, at Brøndby ikke ville få lov til at vende tilbage til den fælles aftale, hvis man ændrede mening, og DBU smed Kim Vilfort ud af herreeliteungdomsgruppen, en faggruppe der kortlægger retningen for den danske talentudvikling.
Generelt var Brøndby i bad standing hos den øvrige del af dansk fodbold, og det fik også konsekvenser internt i Brøndby. 35 dage efter Brøndby forlod tv-forhandlingerne, meddeltes det, at Jan Bech Andersen ville have en ny bestyrelse i klubben.
 
" Når der kommer et stormvejr, er mange inde og påvirke processen. Jeg har forståelse for, at man har kontaktet Jan og spurgt ham, om han nu var sikker, om der nu var garanti, om det ikke var for farligt og så videre. Og der har han så vurderet, at jo, det kan godt være, det ikke var så sikkert, som vi gik og troede, og at tidspunktet var det forkerte til at tage det opgør - for det var et stort opgør at tage. I forløbet kunne jeg mærke, at han blev mere og mere kritisk for, om min person skyggede.
Det var hans valg, og det må jeg respektere."
 
" Det er som i alle foretninger: Ham, der betaler regningen, bestemmer. Man behøver ikke være enig, men man skal respektere, at de, der investerer deres penge, bestemmer.
Derfor er der ikke noget at være bitter over," siger Aldo Petersen om Jan Bech Andersen, der ejer lidt over en fjerdedel af Brøndby-aktierne, og som ifølge forgængeren på formandsposten er en kæmpe gevinst for Brøndby.
 
" Jan har en enorm passion omkring fodbolden. Det er en kæmpe fordel for Brøndby at have så ressourcestærk en investor, så Brøndby kan etablere sig i toppen af dansk fodbold. Det har han vist igen og igen. Hvis man skulle vælge mellem en gammel fodboldmand som mig, der var i stand til at skabe noget begejstring, kontra en mand med så mange ressourcer, som han har, er det ikke noget svært valg overhovedet."
 
" Men det gør ikke, at jeg tænker, jeg ikke havde ret. Det synes jeg stadig den dag i dag. Brøndby havde været meget, meget bedre stillet, hvis man havde kæmpet til ende i tv-forhandlingerne. Der er ikke sket noget, der har fået mig til at ændre opfattelse."
 
RESSOURCERNE SKAL KONCENTRERES
Aldo Petersen har stadig kraftige holdninger til den tv-aftale, som Brøndby en måned efter hans afgang igen meldte sig ind forhandlingerne om, og som blev en realitet i slutningen af juni. For det første mener han, at det med tanke på den hastige digitale udvikling er en fejl at lave en seks år lang aftale med en flowtv-udbyder som Viasat, for det andet at aftalen er for billig, og for det tredje at det ville have fordel for dansk fodbold som helhed, hvis Brøndby og FC København som ønsket havde fået en større del af kagen.
 
 
" Hvis ikke man koncentrerer ressourcerne i nogle bestemte klubber, har man ikke råd til at konkurrere med de lande, som vi kæmper om pladserne i Champions League og Europa League med. Det er meget tydeligt, at dansk fodbold er påbegyndt en glidetur. Vi er blevet markant overhalet af klubber i Belgien, i Ukraine, de her lande vi er inde og sammenligne os med. Det betyder, at vores muligheder for at komme i de interessante europæiske turneringer bliver langt vanskeligere. Og så er man i en ond spiral."
 
" Var Brøndby med til igen at igangsætte den gamle overforbrugstankegang? Ja, det var vi nok, for da ressourcerne kom til Brøndby, og de bedste talenter igen begyndte at søge mod Brøndby, hvad skete der så? FCK øgede sit spillerbudget markant. Midtjylland fik tilført ressourcer og er nu en stærk konkurrent.
Lønomkostningerne stiger markant."
 
" Hvor kan lønomkostningerne kompenseres henne? Teknisk set kan de kun kompenseres to steder. Ét: At komme med i de europæiske turneringer. To: Ved at sælge talenter. Min forudsigelse er, at vi ikke kommer til at se den samme succes i de europæiske turneringer, så pengene kan blive dækkket. Hvad er så kompensationen? Det er at sælge flere og flere spillere. Derfor vil man se, at spillerne kommer hurtigere væk fra klubberne, og det er ikke til gavn for dansk fodbold," siger Aldo Petersen, der for alvor har talt sig varm.
 
Derfor har han også et svar på, hvorfor klubber som eksempelvis FC Nordsjælland og Esbjerg burde sige ja til en tv-aftale, der i forhold til i dag fortrinsvis ville gøre Brøndby og FC København rigere. For hvor ligger fordelen for de klubber?
 
" Det er ikke en fordel for dem. Vi taler om, hvad der er en fordel for dansk fodbold. Det er at have nogle få trækkræfter, der kan bringe koefficienterne nok op, så Esbjerg og andre klubber kan komme med i Europa. I alt for mange år har man haft én trækkraft, og det er FCK. Hvis man havde to - og indtil for nylig har der været størst sandsynlighed for, at det skulle være FCK og Brøndby - kunne Nordsjælland have en nogenlunde fornuftig forretning og nogle gange blive nummer tre, nogle gange nummer syv og nogle gange vinde det hele. Det har vi set gennem de sidste 20 år i dansk fodbold. Vel er det hovedsageligt FCK, der vinder, men AaB og Nordsjælland vinder også engang imellem."
 
" Det er ikke, fordi man ikke skal have muligheden for at tjene lige mange penge. Det var også det, vi sagde: Kære Nordsjælland, for bare at bruge dem, som eksempel: Hvis Viasat vælger jer til den mest attraktive kamp, skal I have mange flere penge end os. Vi skal ikke have penge, fordi vi hedder Brøndby og engang i firserne og halvfemserne var utroligt dygtige. Men faktum er bare, at i ni år har Brøndby ikke vundet. I samfulde ni år har man været den mest attraktive klub at vise på tv. Hvis Brøndby ikke udvikler sig, kan det godt være, at man om fem år ikke gider kigge på Brøndby, og så er det Nordsjælland eller AaB eller Esbjerg. Men det skal I da arbejde for. Man skal ikke gå ud fra den solidariske tankegang. Der er ingen andre brancher, der gør det på den måde. På sodavandsmarkedet siger man heller ikke, at alle skal have samme pris, fordi alle står på hylderne. Hvis alle drikker Coca Cola, så er det Coca Cola, der tjener alle pengene," mener Aldo Petersen.
 
MICROSOFT OG APPLE I SUPERLIGAEN
Og nu vi er ved de store internationale megabrands, har Aldo Petersen en anden analogi, der beskriver styrkeforholdet i dansk fodbold.
 
" Hvis man skal sammenligne fodbold med it-verdenen, er FC København IBM eller Microsoft.
 
Jeg havde meget gerne set, at Brøndby ville være blevet Apple. Men jeg er utroligt imponeret af, hvad der sker i Midtjylland lige nu. Jeg tror, de har meget bedre chancer for at blive Apple. Deres engelske ejer har en utroligt interessant tilgang til sport. Jeg synes, at de i Rasmus Ankersen har fået en fabelagtig formand. Jeg har læst hans bøger, og han er virkelig inspirerende," siger Aldo Petersen, der ikke regner Brøndby som en lige så stærk kandidat til at blive hovedudfordrer til FC København.
 
" Jeg ser desværre lidt for meget Brøndby som en virksomhed, der ligger for tæt i tilgang op ad FCK; en virksomhed som ikke i tilstrækkelig grad formår at profilere sig på at gøre tingene anderledes. Hvis man gør tingene på samme måde som FCK, må man ikke være blind for det kæmpe forspring, FCK har.
De har eksterne forretningsområder, Lalandia, ejendomme, fitness, nationalt stadion og bringer bare flere penge ind til forretningen."
 
" Alle analyser viser, at klubberne med de største budgetter i 85 procent af tilfældene ender med at vinde. Så hvis man ikke finder andre måder at udfordre på, har man reelt ikke nogen chance. Der synes jeg specielt, at Midtjylland, men også Brøndby har nogle muligheder. Jeg håber virkelig, at Brøndby med Masterclass-satsningen formår at vedblive med at holde fokus, vedblive med at bruge ressourcer, for det er klubbens mulighed for at deltage i udfordringen om at vinde i Danmark," mener Aldo Petersen.
 
" Fremtiden ser god ud, fordi man har Jan Bech, men vil det være nemt for Brøndby at blive en overskudsgivende virksomhed? Nej, det vil blive meget vanskeligt. Man kommer til at agere på de samme områder, som man altid har gjort. Man kommer til at skulle til at øge sponsorindtægterne markant, men det er ikke nemt, for det er bare ikke comme il faut at være sponsor længere. Det ses i mange virksomheder stadig som en unødig omkostning, en luksusomkostning som man ikke kan tillade sig at have."
 
" Europa er drømmen - for mig er det matematik. Først skal man blive blandt de tre-fire bedste, så skal man gennem nogle meget vanskelige kvalifikationskampe, og så kommer man måske i Europa League. Men hvilken statistisk mulighed har Brøndby for det, hvis man bliver nummer tre i år? 20 procent? 25 procent? Det er for lille en chance i min bog.
TV-pengene ligger nu fast, og Brøndby ligger heldigvis i den rigtige ende af ligaen, så i stedet for at få tyve millioner, kan man nu få 30 - men ikke de 60-70, man kunne have fået, og som er Brøndbys reelle værdi. En af de ting, jeg er opmærksom på i Brøndby, er, at vi skal vinde et dansk mesterskab i ' 17, men i regnskabet står der, at vi skal sælge spillere for 15 millioner. De to ting er modsatrettede effekter.".
 
GIANTS OG JETS
Så i Aldo Petersens bog er der lyspunkter, men også store udfordringer i fremtiden i den klub, som han stadig siger " vi" om, selv om det er et år siden, han var en aktiv del af Brøndby IF. Og han har ikke planer om for tredje gang at involvere sig i en stor dansk fodboldklub, selv om han nu ikke kan lade være med at skæve mod Århus og den store gåde om, hvorfor ingen har formået at gøre AGF til en Superliga-magtfaktor.
 
Men det projekt ville ikke kunne kombineres med bopælen i Gentofte, så det lader Aldo Petersen andre om at tage sig af. I stedet fortsætter han med at følge Brøndby. Han kommer og ser kampene på Brøndby Stadion, hvor han stadig føler sig godt taget imod, og når eksempelvis rejser gør det umuligt at være til stede, ser han kampene på sin computer.
 
" Jeg nærmer mig igen neutralitetsfaktoren, for det er ikke længere mit projekt, men fordi jeg kender så mange mennesker derude, er Brøndby min klub i dag."
 
" Jeg har den intellektuelle tilgang til at holde med et fodboldhold, og det er så Brøndby, der har fået den plads, efter FCK havde den i 15 år. Jeg er ikke født på Frederiksberg, jeg er ikke født i Brøndby, og jeg kan ikke spille fodbold selv, men min interesse ligger i, at jeg har været så utroligt privilegeret, at jeg har været med til at præge de to fodboldflagskibe i Danmark. Når jeg prøver at forklare det til mine venner i New York eller England, siger jeg, at det svarer til at være involveret i New York Giants i mange år og så blive involveret i New York Jets. De siger, at det ville aldrig kunne lade sig gøre, men det kunne det så i Danmark."
 
På mandag sidder han på Brøndby Stadion og ser begge klubber. Derfor slutter interviewet med en helt almindelig fodboldsnak om spillet på banen, om græstæppet på Brøndby Stadion, om Nicolai Jørgensens karantæne, og om Det Nye Brøndbys første store kamp. Det var i september 2013, da Brøndby foran 22.000 tilskuere slog arvefjenden på Brøndby Stadion med 3-2 og gav et varsel om, at man var på vej tilbage. Brøndby har endnu ikke indhentet FC København, hverken på eller uden for banen, men Aldo Petersen er glad for det, han har været med til at skabe på Vestegnen.
 
" Jeg synes, jeg har al mulig grund til at være stolt af det arbejde, som blev udført. Jeg synes, vi nåede at få en utrolig opbakning til det her Brøndby-projekt, og jeg føler, at vi fik sat de rigtige folk ind til at lede den her virksomhed. At se Brøndby gå fra at være 20 minutter fra at rykke ned til at blive en velfungerende virksomhed, der også havde medvind til at få det store sportslige resultat, som vi vitterligt følte, at en fjerdeplads sidste år var... Hvordan kunne vi have gjort det meget bedre? Jeg tror, det ville have været meget vanskeligt. Og så behøver man ikke bruge ret mange minutter eller timer til at tænke over, om det var for dårligt, at man ikke fik lov til at fortsætte. Det er bare sådan, det er."
 
 
ALDOS TIDSLINJE
 
30. APRIL 2013
Brøndby reddes fra konkurs. Klubben oplyser i en selskabsmeddelelse, at det er lykkedes at sælge aktier for 108,4 millioner kroner. " Vi i Brøndby IF er utrolig taknemmelige for den fantastiske opbakning, som vi har fået til kapitaludvidelsen.
Vi vil gerne sige en stor, stor tak til alle, der har støttet op omkring Brøndby IF i denne meget afgørende situation. Tak," siger direktør Tommy Håkansson og formand Sten Lerche.
 
2. MAJ 2013
Aldo Petersen er stået frem som en af de investorer, der har været med til at skyde penge i Brøndby og reddet klubben fra konkurs. " For os er Brøndby et langsigtet projekt, som ligner FCK i 1990' erne meget. Dengang byggede vi organisationen op og accepterede til en vis grad, at der kunne komme dårlige resultater, og samtidig accepterede vi også, at vi måtte lægge øre til en hel masse røg i pressen," siger Aldo Petersen til BT.
 
10. JUNI 2013
Brøndby afholder ekstraordinær generalforsamling.
Aldo Petersen bliver ny formand for klubben.
 
19. JUNI 2013
Aldo Petersen fortæller til Ekstra Bladet, at man i Brøndby er utilfredse med den eksisterende tv-aftale, fordi den i for høj fordeler pengene efter stillingen i Superligaen. " Vi mener, at der i fremtiden skal kigges langt mere på medieværdien frem for på resultatværdien.
Brøndby bliver altid valgt som første-eller andetvalg, uanset hvordan vi ligger placeret i tabellen. Derfor er vi tilhænger af en anden fordelingsnøgle, når vi til efteråret starter de første forhandlinger om en ny tv-aftale. Vi skal belønnes for at trække et stort læs og trække mange seere til kampene," siger formanden.
 
21. AUGUST 2013
Brøndby offentliggør, at rigmanden Jan Bech Andersen køber aktier for 65 millioner kroner. " Vi er i Brøndby IF meget glade for den store opbakning, som giver en sådan økonomisk ro, at vi kan udvikle og professionalisere forretningen Brøndby IF med henblik på at få den plads i fodboldverdenen og den økonomi, som Brøndby IF tidligere har haft og fortjener," siger Aldo Petersen i en selskabsmeddelelse.
 
15. NOVEMBER 2013
Den aktieemission, der indledtes med Jan Bech Andersens løfte om køb for 65 millioner kroner, afsluttes. Emissionen overtegnes, og udover Bech Andersens penge hentes yderligere 51 millioner kroner.
 
27. FEBRUAR 2014
Brøndby meddeler, at man træder ud af forhandlingerne om en fælles tv-aftale for de 12 Superliga-klubber. " Vort ønske har hele vejen været en fælles aftale, men det har desværre ikke været muligt () Vi synes ikke, at det er fair at en klub som Brøndby IF, der har de bedste seertal og er den mest populære klub hos TV-stationerne, i sidste sæson blot blev nummer seks på listen over fordelingen af TV-midler," siger Aldo Petersen til klubbens hjemmeside.
 
12. MARTS 2014
DBU straffer Brøndby ved at udelukke Kim Vilfort fra den faggruppe i unionen, der arbejder med talentudvikling. " Der var enighed i bestyrelsen om, at Brøndbys alenegang i tv-forhandlingerne har konsekvenser. Derfor er Kim Vilfort ikke længere medlem af herreeliteungdomsgruppen," siger formand Jesper Møller til Ekstra Bladet.
 
3. APRIL 2014
Jan Bech Andersen foreslår en ny bestyrelse for Brøndby IF. Den tæller ikke Aldo Petersen eller nogen af de andre bestyrelsesmedlemmer, der blev valgt ind i juni 2013. " Bestyrelsen tager til efterretning, at den bestemmende aktionær stiller sit eget hold," udtaler den siddende bestyrelse.
 
10. APRIL 2014
På en ordinær generalforsamling går Aldo Petersen af som formand for Brøndby.
Ny formand bliver i stedet storaktionær Jan Bech Andersen. " Jeg er taknemlig for al den tid og energi, bestyrelsen med formand Aldo Petersen i spidsen har lagt i virksomheden. Aldo Petersen har med sit stærke engagement været en visionær leder, der har drevet projektet.
Bestyrelsen har skabt rammerne for fortsat fremgang for selskabet," udtaler den nyvalgte formand.
 
12. MAJ 2014
Brøndby-formand Jan Bech Andersen fortæller i en officiel erklæring, at Brøndby igen står sammen med de øvrige 11 Superliga-klubber om et fælles salg af tvrettigheder.
" I lighed med den tidligere bestyrelse mener vi ikke, at fordelingsnøglen i TV-aftalen afspejler Brøndby IF's kommercielle værdi. Men fronterne har været låst fast, og vi synes ikke, at det er frugtbart at stå udenfor. Vi vælger nu at kigge fremad," siger Jan Bech Andersen.