• Hent Tipsbladets app og få push notifikationer om seneste nyt, livescores mm.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dit daglige skud fodbold til frokostpausen
    Tilmeld nyhedsbrev
  • Vær med hvor og når det sker og deltag i debatterne - følg Tipsbladet på:
Hold dig opdateret - følg Tipsbladet på:
Superliga Anders Dehn

Superligaen uddeler tv-millioner: Så mange penge får din klub

Foto: Anita Graversen/Getty Images

Tipsbladet.dk udregner, hvor mange penge hver enkelt Superliga-klub skal have, efter grundspillet er slut.

Af Anders Dehn

Det er givetvis pladsen i top 6 og chancen for at vinde medaljer for første gang siden 2011, de er allermest glade for i OB. Men mon ikke regnskabsafdelingen også sidder med et smil på læben, når de sammenligner de tv-penge, klubben får nu, og dem, den fik tidligere på sæsonen.

Tv-pengene i Superligaen uddeles i tre rater: efter runde 13, efter runde 26 og efter sæsonafslutningen. I første uddeling var det ifølge tipsbladet.dk's beregninger kun bundholdene Vejle Boldklub, Vendsyssel FF og Hobro IK, der indkasserede færre end OB. Nu er det kun FC København, FC Midtjylland og Brøndby IF, der indkasserer flere.

Læs også: Tv-millioner til Superligaen: Horsens de store vindere, AaB og AGF taberne

Fra 4,9 millioner kroner til 8,2.

Det er først og fremmest OB's gode sportslige resultater, der ligger til grund for OB's tv-penge-stigning; efter runde 13 lå holdet på 11. pladsen, og nu ligger det til bronze. Men hvordan fordeler de øvrige Superliga-hold sig?

Læs også: Nu skal 92 tv-millioner fordeles: Det gør en kæmpe forskel

Allerflest penge tager FC København, der både klarer sig godt sportsligt og som regel er første- eller andetvalg hos tv-kanalerne. Derefter følger Brøndby IF, der har skuffet sportsligt men forbliver topprioritet på tv, og FC Midtjylland, der omvendt leverer rent sportsligt men ikke er lige så højt prioriteret af tv.

Herunder følger den samlede opgørelse over, hvor mange tv-penge klubberne har tjent i denne sæsons to udbetalinger, og hvad forskellen er på de to. Det hele er baseret på tipsbladet.dk's beregninger, som vi beskriver mere detaljeret under grafikken.

Sådan gjorde vi:
Vi har taget udgangspunkt i tv-aftalen, som uddeles tre gange om året: efter runde 13, efter runde 26 og efter sæsonen. Der er i alt 275 millioner til deling, hvilket vil sige lige under 92 millioner pr. gang.

Solidaritetspuljen: 30 procent af det samlede beløb. 2,1 millioner til hver klub.

Placeringspuljen: 30 procent af det samlede beløb. Fordeles efter klubbernes placering i Superliga-tabellen.

Markedspuljen: 24 procent af det samlede beløb. Første- og andetvalg på tv får 325.000, tredje- og fjerdevalg får 90.000, femte- og sjettevalg får 45.000, og syvendevalg får ingenting.

Kamppuljen: 16 procent af det samlede beløb. En sejr giver 175.000, uafgjort giver 65.000, og et nederlag giver ingenting.

Placeringspuljen og kamppuljen kan udregnes direkte fra tabellen og holdenes resultater. Markedspuljen er mere kompliceret. Eksempelvis er søndag klokken 18 som udgangspunkt tv-kanalernes førstevalg, men det kan fra uge til uge variere. I den forgangne runde spilledes Brøndby-OB mandag.

Derfor er denne del baseret på skøn.

Superliga

Mere Superliga

Fokus