Video : Tipsbladet
Superliga

Superligaens tv-rettigheder sat til salg: Skal stadig deles mellem flere

Rettighederne til at vise Superligaen på tv er blevet sendt i udbud, og interesserede købere har nu en måned til at byde. Det kommer til at fortsætte med mindst to rettighedshavere ligesom i dag.

Den næste måneds tid bliver en vigtig del af Superliga-oplevelsen afgjort. Nemlig hvilke tv-stationer der skal vise Danmarks bedste fodboldrække fra 2021 til 2024.

Rettighederne til Superligaen (og 1. division og pokalturneringen) er blevet sendt i udbud, og interesserede købere har en måned til at bestemme sig for, om de vil lægge billet ind. Det står dog allerede klart, at der kommer til at være mindst to købere.

I dag deler NENT (som har 3+, TV3 Sport og TV3 Max) rettighederne med Discovery (Canal 9 og Eurosport 2), og det er et krav, at rettighederne fortsat skal deles. Udbuddet har en såkaldt no single buyer-klausul.

- Den siger, at én køber ikke må erhverve mere end fire live-kampe i Superligaen. Yderligere skal førstevalget og andetvalget tilfalde to forskellige købere, siger Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen, til Mediawatch.

Der kan ses bort fra klausulen, hvis et bud langt overstiger de øvrige, men ifølge Thomsen skal der meget til, så "i princippet skal det sælges til flere".

Divisionsforeningen, som driver Superligaen, 1. division og pokalturneringen, havde egentlig forhandlet en forlængelse af rettighederne på plads med NENT og Discovery, men det satte Konkurrencerådet en stopper for. Andre bydere skulle have god tid til at indgå på lige fod.

Derfor blev rettighederne i går sendt i udbud, hvilket løber resten af måneden.