Superliga

Interviewet der fældede Lockhart?

Læs her hele det store interview, hvor den nu færdige direktør i Brøndby taler ud om den økonomiske og sportslige krise.

Brøndbys status er i fare
Den venlige udlægning er, at Brøndby går et udfordrende økonomisk år i møde.

Og det er svært at se, hvordan klubben skal komme uden en stor kapitaltilførsel og den omfattende ændring i ejerstrukturen, der sandsynligvis følger med som krav fra dem, der skal betale gildet.

Pengene er efter alt at dømme nødvendige, for selv om der er blevet skåret markant, vil Brøndby fortsat have Superligaens tredjestørste spillerbudget i den nye sæson. Og Brøndby skal til at have noget ud af de penge snart, for klubben kan hverken økonomisk eller for sit omdømmes skyld tåle endnu en sæson rodende rundt i bunden.

»Sidste forår endte vi som nummer tre, og på papiret er det svært at argumentere for, at vi siden er blevet svagere med de spillere, vi har hentet. Når jeg siger det, så betyder det også, at vi har underpræsteret groft, når vi ender som nummer ni. Der ligger et ubønhørligt krav til alle spillere og sportslige ledere, at vi skal gøre det bedre end den niendeplads. Det er så ikke utopisk at hente de lidt flere point, der skal til for at få en sjetteplads, ved at kvaje os mindre, end vi gjorde i foråret. I nogle kampe spillede vi i gejst på et så uhyggeligt lavt niveau, at det nærmest er umuligt. Vi kan forlange, at det bliver anderledes. Vi kan forlange gejst og vilje. Vi forlanger ikke, at vores spil skal være flydende og champagneagtigt, men gejst, vilje og fight, det kan vi som ledelse diktere,« siger Jan Lockhart, der dog ikke udsteder nogen garantier.

»Det vil være naivt og farligt at sige, at det ikke kan ske, at vi havner nede i suppedasen. Vi skal gøre alt, vi kan for at undgå, at det sker. Vi skal tale om vores evner og styrker, ikke vores svagheder. Det kan godt være, at vi på alle positioner har spillere, der har svagheder, men vi skal fokusere på, hvad de kan. Rokere rundt og bruge dem på nogle positioner, hvor de kan præstere bedre, end de har gjort. Det er en opgave, som trænerteamet og Ole Bjur skal løse. Basta,« siger Jan Lockhart.

Det er et dilemma for Jan Lockhart og resten af Brøndbys ledelse. Set udefra virker Brøndbys førstehold mentalt og som trup i ubalance, og de fleste steder ville ledelsen nedtone forventningerne for at tage det store pres fra trænere og spillere. Men i Brøndby kan det ikke komme på tale at afskrive et par sæsoner til udvikling af et nyt hold og acceptere af ligge i midten eller den tunge halvdel af Superligaen.

»Vi kan heller ikke begynde at tale Brøndby ned til noget, vi ikke vil have, at Brøndby skal være. Vi kan ikke sige, at vi i de næste tre sæsoner er tilfredse med bare at overleve i Superligaen. Det vil være en katastrofal udmelding for en klub som Brøndby. Men efter en elendig sæson må vi også være realistiske. At det ikke er realistisk at stryge tilbage i toppen i efteråret. Men vi tilbage hurtigst muligt, andet kan vi ikke være bekendt over for vores fans og sponsorer. Vi kan ikke signalere, at middelmådighed er en acceptabel ambition i Brøndby,« fortsætter Brøndby-direktøren.

I Brøndby er alle æg lagt i den sportslige kurv i efteråret. Superliga-holdet skal holde klubben oven vande, indtil bestyrelsen, banken, amatørafdelingen og alle de andre interessenter har fundet ud af, hvor Brøndby skal hen, og hvordan man vil finansiere rejsen dertil. Så der er stort, stort pres på cheftræner Auri Skarbalius i næste sæson for at få holdet til at kæmpe og høste point fra starten, og han skal ikke forvente megen ekstra hjælp udefra.

»Brøndby har brugt over 370 millioner kroner mellem 2007 og 2011 på at købe og lønne spillere. Det kan godt være, vi groft sagt skal koge suppe på et søm nu. Så kan det være, at vi hen ad vejen får penge til at styrke truppen. Og på det tidspunkt har vi en struktur, der gør, at de spillere, vi henter ind, formentlig præsterer. Den struktur skal pinedød fungere,« siger Jan Lockhart.

»Vi har slet ikke råd til at vise noget, der er så langt fra det, klubben har stået for. Vilje til at kæmpe for kollektivet og klubben. Det kommer til at koste på en lang række andre områder. På de kommercielle platforme vil det koste penge. Der er forskel på et værdigt og uværdigt nederlag. Når du kæmper som en sindssyg i 90 minutter, så kan vores fans, sponsorer og omgivelserne leve med, at vi taber. Vi kan ikke leve med at tabe uværdigt.«