
NÅR MAN STIKKER snuden frem, så skal man også være klar på, at man kan få nogle dask. Det er jeg vant til.
I sidste uge var det Kevin Diks, der mente, at jeg skulle ringe til ham, hvis jeg havde noget kritik. Derfor gik jeg også ned på sidelinjen før kampen mellem FCM og FCK for at udveksle telefonnumre, men han dukkede aldrig op…
Nå, i denne uge fik jeg så denne svada fra den tidligere topdommer Kenn Hansen på X, der skrev sådan hér:
‘’Når Folkebevægelsen mod latterlige hands overtager verdensherredømmet, får dommere tildelt dobbelt kørepenge på livstid for at insistere på ikke-straffe i situationer som den, hvor Claesson sparker den fra kort afstand på hånden af midtjyden. Umuligt at fjerne hånden. Tøffe Raus.’’
TØFFE RAUS, ligefrem. Ja, ja – sagen var den at jeg under kampen mellem netop FCM og FCK mente, at der var straffe til FCK, fordi Henrik Dalsgaard stoppede bolden med armen, der var hævet over skulderhøjde.
Det fik de ikke – og det mente den tidligere dommer Kenn Hansen var en korrekt dom – og fint, at han langer ud. Go’ lir!
Jeg prøvede at ringe til ham, han tog den ikke og er ikke vendt tilbage, men nu har han da mit nummer. Indtil han ringer tilbage, så kan jeg jo kun sige Kenn Hansen raus…
SÅ VAR DET selvfølgelig fint, at kampens dommer Morten Krogh et par dage efter gik ud og indrømmede det, jeg også mente, nemlig at der var straffe. Fordi armens position var for høj og dermed unaturlig.
Nu er det ikke fordi, at jeg fik ret, at jeg bringer det op, for jeg skal nok lave mine fejlkald, men sagen viser bare, hvor stort et cirkus handsreglerne er.
DET BEDSTE EKSEMPEL er faktisk fra kampen tidligere på sæsonen mellem FCN og Randers i runde 22 den 17. marts Her bliver to identiske situationer vurderet fuldstændigt forskelligt.
- Først er Randers i angreb i FCN’s felt. Bolden ryger fra Randers-spillerens fod op på hans arm. Frispark til FCN.
- Anden episode er også i FCN’s felt, men her ryger bolden fra FCN-spillerens fod op på hans egen arm. Ingenting.
Når der er frispark i første eksempel, så bør der jo også være straffe i andet eksempel. To ens forseelser, to forskellige udfald.
I det hele taget har lige netop den del af spillet udviklet sig til et kæmpe cirkus. Jeg er – stort set – ligeglad med, hvilke regler vi spiller efter bare de ens!
Det skal jo ikke variere så voldsomt, som det gør i Superligaen for tiden. Et er jo, at vi ser forskellige domme i forskellige kampe, men her havde vi et eksempel, hvor udfaldet var forskelligt i SAMME kamp.
JA, HANDS-REGLERNE ER komplicerede og åbner for masser af fortolkning. Hvor kort er kort afstand, hvornår er en hånd i en unaturlig position, hvad er høj fart?
Det ændrer bare ikke på, at som det er lige nu, så er der ingen, der kan finde hoved og hale i det. Ikke engang dommerne!
JEG SYNES JO det var fedt, at Morten Krogh tog bladet fra munden og indrømmede sin fejl. Det ser man desværre alt for sjældent fra dommerne og jeg ville ønske, at de oftere forklarede deres beslutninger. Både de rigtige og de forkerte.
Det tager fuldstændig brodden af de reaktioner, der ellers ofte kommer. Bedst illustreret ved Jacob Neestrup, der efter Morten Kroghs erkendelse sagde, at det var da ærgerligt, men at det var sådan det var. Fejl sker.
Der sker jo ikke en skid ved at være åbne og transparente.
Tværtimod lægger det en dæmper på dem, der måske er blevet snydt.
Vi har stadig ikke fået en forklaring på FCM’s straffe mod AGF. Den er bare lukket med ingen kommentarer, men hvorfor? Det øger da bare mystikken.
SAMTIDIG GIVER ÅBENHEDEN en støre forståelse for, hvorfor de dømte som de gjorde. Stort set alle er jo parate til at tilgive folk, der indrømmer fejl, så kom frit frem…
Faktisk vil jeg gerne rose dommerne. Det er vel kun P-vagter, der får flere verbale prygl end dommere. De gør det bedste de kan og i vanvittigt pressede situationer.
Jeg er altså hverken efter den enkelte dommer, reglerne eller VAR, men efter linjen i handsfortolkninger – eller nærmere mangel på samme.
KOM NU. FÅ styr på det cirkus, så vi ikke skal tale så meget om hands, men meget om om den helt fantastisk spændende guldkamp vi er vidne til i toppen af Superligaen.
Og Tøffe raus? Nej, nej – hvis noget skal ud, så er det den nuværende hands-linje…
LIVE
VM-LIVE: Tidligere Brøndby-spiller taler ud
MEDIE
Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne
NYHEDER
Viborg FF på rov hos Superliga-rivaler
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
MEDIE
Chokskifte på vej?
MEDIE
Til lægetjek i Superliga-klub
AVIS
Dybt upopulær – VM-træner kan fyres torsdag
Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham
EKSKLUSIVT Tæt på FCK: ‘Han er meget tæt med superstjerne’
NYHEDER
– Derfor fyrer vi Thomasberg
Peter Schmeichel frustreret: ‘Klar dommerfejl!’
TRANSFER
Køber ind i Barcelona
NYHEDER
Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
TOPNYHED
FCK går på rov i Viborg
HELT VILDT
Revser stjerne: ‘Fuldkommen katastrofalt!’
Thomas Frank afslører: Var tæt på kæmpestjerne
‘Bombe’: Stjerne med transferbøn på direkte tv
TRANSFER
West Ham opfordres til at hente dansk bomber
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek
MEDIE
Stor dansk transfer i fare for kollaps?
TOPNYHED
Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu
NYHEDER
Forgyldt – det tjener Beckham under VM
OPTAKT
Schweiz – Canada
OPTAKT
England – Ghana
Ustoppelig målmaskine sender Norge videre
TOPNYHED
Serie 4-klub henter Bjørn Paulsen
OPTAKT
Portugal – Usbekistan
MEDIE
Tidl. FCK-talent på blokken i store tyske klubber
Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona
MEDIE
Frederiksen renser ud
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
OPTAKT
Panama – Kroatien
TRANSFER