Mandag aften var jeg flov over at være FCK fan. Flov over at stå på Sektion 12.
Jeg har aldrig i mit liv været så flov over at være FCK-fan som jeg var i mandags. Pyro på banen, usmagelige bannere og interne kampe tribunerne imellem. Selvom vi vandt sikkert og flot, blev den følelse klart overskygget af den pinlige, pinlige opførsel fra den tribune, jeg selv står på – Sektion 12.
Først og fremmest er det vigtigt for mig at sige, at det jo ikke er hele Sektion 12, der skal stå til regnskab for de tåbelige bannere og farlige pyrokast. Tværtimod er det en lille gruppe fans, der længe har følt sig hævet over klubben, der er ansvarlige for problemerne.
I mandags stod jeg lige bag ved de pinlige, føromtalte bannere, der relativiserer en tragisk katastrofe under en Pearl Jam-koncert og navngiver en bestemt politibetjent, mens man opfordrer hele tribunen til at synge skældsord om politiet.
Helt ærligt.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Tobias LawaetzFC København-fan
Det er ærgerligt, åndsvagt og egoistisk, for det fjerner netop fokus fra den legitime kamp, som gruppen retfærdigvis også kæmper. Kampen om, at sanktioner over for fodboldfans på et generelt plan er for hårde. Hvilket min ærlige holdning også er. Men med budskaber som dem i mandags sætter man med kirurgisk præcision den kamp i baggrunden, og bekræfter alle beslutningstageres fordomme. Det er ærlig talt beskæmmende.
Som kommunikator har man et kæmpe ansvar. Både som klub, som tribune, men også jeg selv i denne klumme. Man repræsenterer mere end sig selv, og de ansvarlige på sektionen skal huske, at man tager en hel tribune til indtægt for ens budskaber. En hel tribune, der ikke har en jordisk chance for at se, hvad der står på banerne. Gidseltaget af et mindretals problematiske præferencer.
Men ligeså kan man rette kritik af klubben.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Mandag var et mørkt, mørkt kapitel i historien om FCKs fanscene. Det savner jeg erkendelse af, både fra klub og ansvarlige. En sådan opførsel hører ikke til i FCK, og det ligger da lige til højrebenet at tage afstand fra. Men jeg tvivler på, det kommer.

LIVE
VM-LIVE: Stor mystik om dansk træner
EKSKLUSIVT
‘Vi har et spændende transfervindue foran os’
EKSKLUSIVT
Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden
AVIS
Dansker skifter til tysk traditionsklub
Av, av! Sverige får monstersvær vej til VM-finalen
EKSKLUSIVT
“Kalle” Johnsson hylder dansk kæmpetransfer
NYHEDER
Klar besked til Haaland: Jeg er ligeglad
Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!
EKSKLUSIVT FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner
Stor bet: Norsk profil misser Frankrig-brag
VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu
EKSKLUSIVT
Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer
EKSKLUSIVT
Bech: ‘Derfor er porten sparket op’
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
STORT INTERVIEW
‘Det SKAL give stjernespillere til FCK’
EKSKLUSIVT
Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud
Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’
OPTAKT
Jordan – Argentina
NYHEDER
På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
Her er Tysklands vej til VM-finalen
Supercomputer: Her er VM-finalen
OPTAKT
Norge – Frankrig
NYHEDER
FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’
EKSKLUSIVT
Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’
MEDIE
De er enige med Mathias Jensen
Afslører danskers pris – så meget vil OB få
Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?
MEDIE
Pokerspil i gang – de kæmper om Jens Stage
EKSKLUSIVT
Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen
AVIS
AGF-transfer ventes på plads inden 13. juli
OPTAKT
Kroatien – Ghana
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
OPTAKT
Kap Verde – Saudi-Arabien