Mandag aften var jeg flov over at være FCK fan. Flov over at stå på Sektion 12.
Jeg har aldrig i mit liv været så flov over at være FCK-fan som jeg var i mandags. Pyro på banen, usmagelige bannere og interne kampe tribunerne imellem. Selvom vi vandt sikkert og flot, blev den følelse klart overskygget af den pinlige, pinlige opførsel fra den tribune, jeg selv står på – Sektion 12.
Først og fremmest er det vigtigt for mig at sige, at det jo ikke er hele Sektion 12, der skal stå til regnskab for de tåbelige bannere og farlige pyrokast. Tværtimod er det en lille gruppe fans, der længe har følt sig hævet over klubben, der er ansvarlige for problemerne.
I mandags stod jeg lige bag ved de pinlige, føromtalte bannere, der relativiserer en tragisk katastrofe under en Pearl Jam-koncert og navngiver en bestemt politibetjent, mens man opfordrer hele tribunen til at synge skældsord om politiet.
Helt ærligt.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Tobias LawaetzFC København-fan
Det er ærgerligt, åndsvagt og egoistisk, for det fjerner netop fokus fra den legitime kamp, som gruppen retfærdigvis også kæmper. Kampen om, at sanktioner over for fodboldfans på et generelt plan er for hårde. Hvilket min ærlige holdning også er. Men med budskaber som dem i mandags sætter man med kirurgisk præcision den kamp i baggrunden, og bekræfter alle beslutningstageres fordomme. Det er ærlig talt beskæmmende.
Som kommunikator har man et kæmpe ansvar. Både som klub, som tribune, men også jeg selv i denne klumme. Man repræsenterer mere end sig selv, og de ansvarlige på sektionen skal huske, at man tager en hel tribune til indtægt for ens budskaber. En hel tribune, der ikke har en jordisk chance for at se, hvad der står på banerne. Gidseltaget af et mindretals problematiske præferencer.
Men ligeså kan man rette kritik af klubben.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Mandag var et mørkt, mørkt kapitel i historien om FCKs fanscene. Det savner jeg erkendelse af, både fra klub og ansvarlige. En sådan opførsel hører ikke til i FCK, og det ligger da lige til højrebenet at tage afstand fra. Men jeg tvivler på, det kommer.

LIVE
VM-LIVE: Frygter Dame N’Doye-bombardement
NYHEDER
Regler for at begrænse tidsudtræk indføres i SL
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek
MEDIE
Storklubber kæmper om danskers underskrift
TRANSFER
West Ham opfordres til at hente dansk bomber
TOPNYHED
Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu
TOPNYHED
Benhård kritik: Dansk stjerne er overbetalt
Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
MEDIE
Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil
TOPNYHED
Serie 4-klub henter Bjørn Paulsen
NYHEDER
Forgyldt – det tjener Beckham under VM
TRANSFER
Priske og co. henter stort FCK-emne til spotpris
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
Her kan du se Argentina mod Østrig
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN køber stortalentet Vaboue Doumbia
NYHEDER
– Den største fortrydelse i min FCK-tid er…
EKSKLUSIVT
Afsløring: Brøndby henter FC København-talent
OPTAKT
Norge – Senegal
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
OPTAKT
Frankrig – Irak
TRANSFER
FC Midtjylland sælger midtbanespiller
STORT INTERVIEW
Dansker lander stort job: Det var ligegodt satans
TRANSFER
Overblik: Her er Superligaens sommertransfers 2026
MEDIE
Derfor trækker stor dansk transfer ud
BIZART
Håner svensker: Verdens mærkeligste fodboldspiller
OPTAKT
Argentina – Østrig
EKSKLUSIVT
Afsløring: AGF afviser stort million-bud på Links
Nådesløs Schmeichel slagter Sverige
NYHEDER
Dame N’Doye scorer nyt job
NYHEDER
Sender opfordring til Superliga-træner
OPTAKT
Jordan – Algeriet
FANKLUBBEN Det har været en elendig sæson
MEDIE
Rygte: Topklub i dialog med Hatzidiakos
OPTAKT