Mandag aften var jeg flov over at være FCK fan. Flov over at stå på Sektion 12.
Jeg har aldrig i mit liv været så flov over at være FCK-fan som jeg var i mandags. Pyro på banen, usmagelige bannere og interne kampe tribunerne imellem. Selvom vi vandt sikkert og flot, blev den følelse klart overskygget af den pinlige, pinlige opførsel fra den tribune, jeg selv står på – Sektion 12.
Først og fremmest er det vigtigt for mig at sige, at det jo ikke er hele Sektion 12, der skal stå til regnskab for de tåbelige bannere og farlige pyrokast. Tværtimod er det en lille gruppe fans, der længe har følt sig hævet over klubben, der er ansvarlige for problemerne.
I mandags stod jeg lige bag ved de pinlige, føromtalte bannere, der relativiserer en tragisk katastrofe under en Pearl Jam-koncert og navngiver en bestemt politibetjent, mens man opfordrer hele tribunen til at synge skældsord om politiet.
Helt ærligt.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Tobias LawaetzFC København-fan
Det er ærgerligt, åndsvagt og egoistisk, for det fjerner netop fokus fra den legitime kamp, som gruppen retfærdigvis også kæmper. Kampen om, at sanktioner over for fodboldfans på et generelt plan er for hårde. Hvilket min ærlige holdning også er. Men med budskaber som dem i mandags sætter man med kirurgisk præcision den kamp i baggrunden, og bekræfter alle beslutningstageres fordomme. Det er ærlig talt beskæmmende.
Som kommunikator har man et kæmpe ansvar. Både som klub, som tribune, men også jeg selv i denne klumme. Man repræsenterer mere end sig selv, og de ansvarlige på sektionen skal huske, at man tager en hel tribune til indtægt for ens budskaber. En hel tribune, der ikke har en jordisk chance for at se, hvad der står på banerne. Gidseltaget af et mindretals problematiske præferencer.
Men ligeså kan man rette kritik af klubben.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Mandag var et mørkt, mørkt kapitel i historien om FCKs fanscene. Det savner jeg erkendelse af, både fra klub og ansvarlige. En sådan opførsel hører ikke til i FCK, og det ligger da lige til højrebenet at tage afstand fra. Men jeg tvivler på, det kommer.

LIVE
VM-LIVE: Tidligere Brøndby-spiller taler ud
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC København sælger Theo Sander
Skylder FC København penge – straffes hårdt
MEDIE
Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis
MEDIE
Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
NYHEDER
Viborg FF på rov hos Superliga-rivaler
MEDIE
Chokskifte på vej?
EKSKLUSIVT Tæt på FCK: ‘Han er meget tæt med superstjerne’
MEDIE
Til lægetjek i Superliga-klub
NYHEDER
– Derfor fyrer vi Thomasberg
Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham
AVIS
Dybt upopulær – VM-træner kan fyres torsdag
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
HELT VILDT
Revser stjerne: ‘Fuldkommen katastrofalt!’
NYHEDER
Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK
TRANSFER
Køber ind i Barcelona
TOPNYHED
FCK går på rov i Viborg
Peter Schmeichel frustreret: ‘Klar dommerfejl!’
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
OPTAKT
England – Ghana
NYHEDER
Forgyldt – det tjener Beckham under VM
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek
TOPNYHED
Serie 4-klub henter Bjørn Paulsen
TRANSFER
West Ham opfordres til at hente dansk bomber
MEDIE
Stor dansk transfer i fare for kollaps?
Thomas Frank afslører: Var tæt på kæmpestjerne
OPTAKT
Portugal – Usbekistan
MEDIE
Frederiksen renser ud
MEDIE
Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil
TRANSFER
Lurer på Superliga-stjerne
TOPNYHED
Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
OPTAKT
Panama – Kroatien