Mandag aften var jeg flov over at være FCK fan. Flov over at stå på Sektion 12.
Jeg har aldrig i mit liv været så flov over at være FCK-fan som jeg var i mandags. Pyro på banen, usmagelige bannere og interne kampe tribunerne imellem. Selvom vi vandt sikkert og flot, blev den følelse klart overskygget af den pinlige, pinlige opførsel fra den tribune, jeg selv står på – Sektion 12.
Først og fremmest er det vigtigt for mig at sige, at det jo ikke er hele Sektion 12, der skal stå til regnskab for de tåbelige bannere og farlige pyrokast. Tværtimod er det en lille gruppe fans, der længe har følt sig hævet over klubben, der er ansvarlige for problemerne.
I mandags stod jeg lige bag ved de pinlige, føromtalte bannere, der relativiserer en tragisk katastrofe under en Pearl Jam-koncert og navngiver en bestemt politibetjent, mens man opfordrer hele tribunen til at synge skældsord om politiet.
Helt ærligt.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Tobias LawaetzFC København-fan
Det er ærgerligt, åndsvagt og egoistisk, for det fjerner netop fokus fra den legitime kamp, som gruppen retfærdigvis også kæmper. Kampen om, at sanktioner over for fodboldfans på et generelt plan er for hårde. Hvilket min ærlige holdning også er. Men med budskaber som dem i mandags sætter man med kirurgisk præcision den kamp i baggrunden, og bekræfter alle beslutningstageres fordomme. Det er ærlig talt beskæmmende.
Som kommunikator har man et kæmpe ansvar. Både som klub, som tribune, men også jeg selv i denne klumme. Man repræsenterer mere end sig selv, og de ansvarlige på sektionen skal huske, at man tager en hel tribune til indtægt for ens budskaber. En hel tribune, der ikke har en jordisk chance for at se, hvad der står på banerne. Gidseltaget af et mindretals problematiske præferencer.
Men ligeså kan man rette kritik af klubben.
Tavsheden har været larmende, og man skal grave dybt i en kommentar givet til BT, for at finde klubben overhovedet kommentere det. Helt ærligt FCK – hvorfor tager I ikke afstand?
Mandag var et mørkt, mørkt kapitel i historien om FCKs fanscene. Det savner jeg erkendelse af, både fra klub og ansvarlige. En sådan opførsel hører ikke til i FCK, og det ligger da lige til højrebenet at tage afstand fra. Men jeg tvivler på, det kommer.

LIVE
VM-LIVE: Argentina kan skifte ALLE 11
VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu
EKSKLUSIVT
Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub
NYHEDER
Ekspert: Der venter et stort stykke arbejde i FCK
Hvor er han? ‘En kæmpe fejl af Tuchel!’
MEDIE
Forbereder bud på 970 mio.
TOPNYHED
Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki
Ny FCK-boss præsenteret – her er hans reaktion
EKSKLUSIVT FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges
NYHEDER
– Derfor fyrer vi Thomasberg
TOPNYHED
SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar
MEDIE
Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
MEDIE
Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne
HELT VILDT
Medie slagter stjerne – i chok over kæmpetransfer
NYHEDER
VM i tal: Så vildt har det været
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC København sælger Theo Sander
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
INTERVIEW
Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb
NYHEDER
FC Midtjylland forlænger med stort talent
MEDIE
Ny bejler til dansk guldfugl
OPTAKT
Skotland – Brasilien
Skylder FC København penge – straffes hårdt
TRANSFER
FC Barcelona køber VM-angriber
TOPNYHED
Lufter vild Ronaldo-teori
MEDIE
Chokskifte på vej?
OPTAKT
Curaçao – Elfenbenskysten
OPTAKT
Schweiz – Canada
INTERVIEW
– Det sagde Mortensen til mig, da han skiftede
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
MEDIE
Til lægetjek i Superliga-klub
OPTAKT