Video : Tipsbladet
Generelle

For mange medier fejler, når de jagter sensationen

Hvad er op og ned i sagen om Davit Khocholava? FC København-fan Tobias Lawaetz blev ikke klogere af Viaplays indslag i programmet 'Onside' søndag, skriver han i denne kommentar.

Der var lagt op til en kæmpe kioskbasker af en nyhed, da Viaplay i programmet ‘Onside’ proklamerede, at de nu kunne fortælle, at Davit Khocholava efter sigende var sendt hjem fra træningslejr da han skulle have brudt FCK's interne retningslinjer.

Mere var der så ikke til den nyhed, som mest af alt gjorde, at man sad tilbage med et stort spørgsmålstegn. Hvorfor var Khocholava sendt hjem? Hvad var historien? Det forekommer mig stadig svært at svare på, men historien understregede i hvert fald mest, at gode fodboldnyheder handler om mere end sensation.

Jeg medgiver: det virker ikke til, at hverken Neestrup, "PC" eller Khocholava selv har en særlig god sag. Men ikke desto mindre er historien om Khocholava maksimalt en halv historie hektisk hentet fra sladderbørsen. Helt ærligt - i hvilket andet medielandskab ville man løbe med en sådan historie?

Med det sagt fejler FCK også, når de ikke forsøger at kontrollere narrativet om historien. Det har forhåbentlig ikke været en stor overraskelse på ledelsesgangene i Parken, at nogle medier valgte at bringe historien.

Tobias Lawaetz
FC København-fan

Det er ærgerligt, at den så alligevel skal bringes i den form. Helt ærligt; alt for mange fodboldmedier fejler, når de jagter sensationen, i stedet for den gennemførte nyhed.

Den gennemførte nyhed havde netop været interessant.

Alle os FCK-fans vil da gerne vide, hvad der er sket? Vi vil gerne vide, hvilke dynamikker i spillertruppen, der bliver påvirket, og hvordan det stiller Khocholava i fremtiden? Det vil man netop gerne have svar på, frem for det konfliktsøgende forsøg på at fremtvinge en bekræftelse fra Neestrup og "PC".

Med det sagt fejler FCK også, når de ikke forsøger at kontrollere narrativet om historien. Det har forhåbentlig ikke været en stor overraskelse på ledelsesgangene i Parken, at nogle medier valgte at bringe historien.

Man kunne have lukket den selv tidligere, men valgte at tie den halvt ihjel, indtil Viaplay gav den kunstigt åndedræt. I en tabloid klik-sælgende medievirkelighed kommer det her frem, om det så er god journalistik eller ej. Her mest det sidste.

Viaplay rammer ikke bare lidt forbi målet - det er en skævert, der går til indkast.

I fremtiden håber jeg, at medier vil skrive mindre om sladder og sensation og i stedet bruge ressourcerne på gennemarbejdet journalistik.