Video : Tipsbladet
Champions League

Drama om milliarder: De kan kapre CL på dansk tv

ANALYSE: Der er en klar favorit til Champions League-rettighederne, men på et usikkert dansk marked er der større spænding end normal om, hvem UEFA og storklubberne sælger til.

*  Der er større kamp om Champions League-rettighederne end sædvanligt

*  UEFA og storklubberne forventer flere penge til den udvidede Champions League

*  Døren er på klem for at dele rettighederne

Hvor skal vi se Champions League i fremtiden for at følge Erling Haaland, Kylian Mbappé, Rasmus Højlund og de danske klubhold, der måtte være så heldige at kvalificere sig?

Det spil kører for fulde gardiner i disse uger, og på et presset mediemarked er det ikke som sædvanligt en selvfølge, at Viaplay får rettighederne.

Og det er et spil med høje indsatser.

UEFA og Europas storklubber, der ejer de kommercielle rettigheder til Champions League og de europæiske klubturneringer 50/50, har lovet baglandet en stor ekstra pose penge, nu hvor især Champions League og Europa League bliver lavet radikalt om til næste sommer.

Otte spillerunder i en liga med 36 hold og en ekstra runde med 1/16-finaler før de 1/8-finaler, vi kender så godt: De mange ekstra kampe kommer til at kaste ekstra millioner af sig i billetindtægter, sponsoraftaler, og da ikke mindst medierettigheder, hvor klubberne regner med 20-30 procent højere indtægter sammenlignet med i dag.

Men samtidig er mediemarkedet presset af fyringer og tilbagegang især i annonceindtjeningen, og det gælder både her i Danmark og Skandinavien, der i udgangspunktet bliver solgt i én stor pakke, og i resten af Europa.

Læs også om Superligaens nye tv-aftale her

Så hvem kommer til at bide til bolle, og hvordan ser markedet ud?

Det har vi på Tipsbladet tjekket med kilder i branchen.

FAVORITTEN
Viaplay

Det er hårde tider for Viaplay.

Hvis nogen var i tvivl, kan man bare tjekke meddelelsen for et par uger siden, hvor selskabet udskød at offentliggøre regnskabet for tredje kvartal her i 2023.

Det er samme historie, som da Viaplay skulle finde pengene til at købe Superliga-rettighederne.

Selskabet har forsøgt at ekspandere markant både i Europa og uden for Europa, og det har nu givet bagslag i form af massive underskud, fordi annonce-indtægterne og brugerne ikke har været der i forventet grad, samtidig med at det er blevet dyrt at låne penge selv for store virksomheder.

Det er en giftig omgang for Viaplay, der har fået nye medejere som norske Schibsted og PPF Group fra Tjekkiet for at få hældt de nødvendige midler i kassen, samtidig med at man ihærdigt forsøger at afhænde de forretninger på især de nye markeder, der ikke giver overskud.

Heldigvis for Viaplay giver Danmark stort overskud, ligesom man ligger godt i Norge og Sverige, så ligesom man fandt pengene til at købe Superliga-rettighederne for 2024 til 2030, ville det være mærkeligt, hvis man opgiver Champions League-rettighederne, selvom de er i samme finansielle vægtklasse og dermed er samme udfordring, som Superligaen var det.

Det var ifølge Tipsbladets oplysninger ikke bare nogen selvfølge og snorlige, ukomplicerede forhandlinger, da man fik Superliga-rettighederne forhandlet på plads, og det er det næppe heller med Champions League.

Der er åbnet en større mulighed end tidligere for, at andre kan købe rettighederne i Danmark og Skandinavien, men det vil være en overraskelse, hvis UEFA og Viaplay helt dropper samarbejdet, og nok også hvis rettighederne ikke igen havner 100 procent hos Viaplay. Men døren er mere åben, end den tidligere har været.

ALTERNATIVET
DAZN

Det tør UEFA da ikke?

Jo, de gør.

I hvert fald hvis vi tager et kig ud på det europæiske og globale mediemarked.

Her kan vi se, at DAZN (udtales 'Da Zone') er delt rettighedshaver på Champions League i Tyskland fra 2024 til 2027, og at man også viser kvindernes Champions League og har et væld af andre store rettigheder, der er langt dyrere, end det ville være at købe Champions League i Danmark og Skandinavien.

DAZN har også vist Serie A-fodbold.

DAZN har sat 45 milliarder kroner til, siden den amerikansk-ukrainske forretningsmand Len Blavatnik startede streamingtjenesten i 2017.

Det forhindrede ikke DAZN i at byde på Superliga-rettighederne i en model, hvor man garanterede et vist minimumsbeløb til klubberne og så ville have deres hjælp til at sælge abonnementer.

Det kunne potentielt have indbragt klubberne langt flere penge, end de nu får for deres medierettigheder til Superligaen de kommende seks år fra Viaplay og TV2.

Men det kunne også have været en rædsom maveplasker med lavere indtægter og nærmest ingen eksponering, fordi seertallene ville være langt lavere end i dag.

Det vil være overraskende, hvis ikke DAZN byder på Skandinavien og Danmark i Champions League-sammenhæng, nu man har købt rettigheder i Tyskland. Om det så lykkes at få kampe er et ganske andet spørgsmål.


OUTSIDERNE

TV2
TV2 har som mange andre danske medier fyret medarbejdere i et meget presset 2023, hvor indtægterne ligefrem er faldet, fordi annoncemarkedet er gået helt i stå især midt på året.

Så det er absolut ikke lige til for TV2 at byde på Champions League, der trods alt ikke har samme nærhed som de dyre Superliga-rettigheder, man lige har købt for perioden 2024 til 2030, og som man kommer til at bruge en masse energi på.

For ikke at tale om landsholdet, man har rettigheder til frem til 2018.

Europa League og Conference League, som TV2 har vist siden 2021, udløber også til næste sommer, og det er måske den mest væsentlige årsag til, at man måske alligevel kunne se et setup, hvor TV2 får nogle kampe sammen med andre – ja det kunne jo være Viaplay, man allerede er blevet venner med omkring Superliga-rettighederne.

Men det er meget usandsynligt, TV2 selv løfter et helt køb af Champions League, der er uendelig meget dyrere end Europa League og Conference League (også til sammen), og som også kræver en helt anden indsats.

Discovery
Det svirrer med rygter.

Kommer de amerikanske ejere og deres repræsentanter i Europa pludselig på banen og køber massivt ind?

Det er jo både Champions League samt Europa League og Conference League, der er på markedet, så det er jo ikke umuligt, at det sker.

Viaplays problemer åbner også for, at Discovery kan melde sig tilbage i kampen, nu man har motoren i form af en redaktion i Danmark og Skandinavien.

Der er bare ikke meget, der tyder på det.

Aftalerne for Champions League i perioden 2024 til 2027 er ved at falde på plads rundt om i Europa er allerede på plads, og der er ikke mange pile, der peger på Warner Bros. Discovery som aftager til rettigheder inden for fodbold.

Fusionsvirksomheden har ellers et bagland i USA, der kunne blæse de fleste af markedet her i Europa, inklusiv de nævnte selskaber i denne artikel.

Men indtil videre ser det ikke ud til, at satsningen på 'Max' som kommende streamingtjeneste med muskler til at måle sig med Disney og Netflix overhovedet bliver med sport.

Som med TV2 kunne man tænke tanken, at Discovery gik med til et samarbejde, men det skal nok være sammen med en sportssatsning, der lige nu er svær at få øje på.

Amazon
Den amerikanske gigant er ligesom DAZN på sportsmarkedet og har fodboldrettigheder, i øvrigt sammen med DAZN i eksempelvis Tyskland.

Så man skal ikke helt udelukke, at Amazon eller en af de andre techgiganter melder sig på banen – der er bare ikke meget, der tyder på det, og man begynder at få den tanke, at de måske aldrig melder sig, hvis ikke der sker noget inden for en håndfuld år.

Kombinationer
Her er et fikst scenarie: Hvad med, at Viaplay går sammen med en af de andre aktører, eller at to af de aktører, der ikke hedder Viaplay, går sammen?

Det her er nok det mest sandsynlige scenarie, hvis ikke rettighederne bare skal blive på Viaplays hænder, som de har været i tre årtier.

Når en række af de traditionelle broadcastere er i problemer, kunne det gøre dem mere modtagelige overfor at indgå samarbejder, hvilket vil gøre den finansielle byrde mindre.

Mod samarbejderne taler selvfølgelig, at rettighedskøberne helst vil have hele rettigheden selv, så de tvinger os til at købe deres abonnement, og opsplitningen på flere selskaber er heller ikke nødvendigvis populær hos turneringen, her repræsenteret af UEFA og storklubberne, da det er besværligt og kan gøre forbrugerne utilfredse, hvis man skal købe to eller flere tjenester, hvor man før kunne nøjes med én.