Dansk klub vil sælge 30.000 trøjer i Colombia

De er helt ude af den efter en strøm af nye følgere. Vendsyssel FF har nu en hjemmeside på spansk og deler alt på Instagram på samme sprog. Nu vil de udnytte opmærksomheden til at blive store i Sydamerika.



De er decideret eksploderet på Instagram.

Selvom de ligger i den tunge ende af 1. division, ånder Vendsyssel FF Brøndby IF i nakken, når det kommer til følgere på det store sociale medie, hvor nordjyderne lige nu har 120.000, imens klubben fra Vestegnen har 127.000.

Den voldsomme interesse for fodboldklubben er kommet, efter at de måske har lavet en ‘omvendt Brøndby’ i form af et udenlandsk ejerskab, der er kommet på banen og har gjort dem mere populære end før.

En af de nye ejere er den colombianske rapper Blessd, der er så gigantisk et navn på de breddegrader, at Vendsyssel FF nu har fået de mange nye følgere og satser stort på at sparke døren ind til det sydamerikanske marked – hvilket sjældent er det, der nævnes først, når nogen i Løvens Hule har gentænkt begrebet babytøj og vil ekspandere til udlandet.

Og nu er klubbens hjemmeside og Instagram-opslag også blevet tilgængelige i en spansk version.

– Forløberen til det er, at vores Instagram er eksploderet, da vi meldte ud, at Blessd kom til at eje 40 procent af klubben. Så fik vi 115.000 nye følgere plus de 5.000, vi havde i forvejen, hvor de 115.000 taler spansk, og derfor er alt, hvad vi lægger op derinde, nu på spansk og så dansk, fordi det er dem, vi skal kommercialisere på og sælge noget til på et tidspunkt, fortæller direktør i Vendsyssel FF, Lars Glinvad, til Tipsbladet.

– ChatGPT, det er fandme et godt produkt, men når det så er sagt, så har vi en Global Coordinator, der har studeret i Colombia og er bindeled mellem det danske og colombianske, men det er en kombination af de to, der sørger for det, vi laver på spansk.

Det er allerede fra den kommende sommer, at Vendsyssel FF vil i gang med at sælge til det colombianske marked, og hvor der ofte skal bruges en halv formue for at sikre den rigtige eksponering, har de den helt gratis i form af deres medejer, Blessd.

– Vi skal have en ny trøje her til sommer. Lige nu kan den kun købes på kampdage eller her på kontoret. Planen er, at vi skal sælge merchandise, fordi når han går på scenen foran 40-50.000 tilskuere i en Vendsyssel-trøje, så skal den også kunne købes. Han ved godt, at han er vores influencer, som skal hjælpe med at sælge alle de her ting.

– Planen er, at når vi kaster krogen ud til vores 120.000 følgere, der kun er 7.000 mindre end Brøndby, så skal der også madding på den på et tidspunkt, og det er planen, at der kommer det til sommer. Når vi skal sælge merchandise, satser vi udover vores trøje også på caps og hoodies, og det skal sælges inde fra hjemmesiden.

Artiklen fortsætter under billedet

Vis dette opslag på Instagram

Et opslag delt af Vendsyssel FF (@vendsyssel_ff)

Han er Colombias Justin Bieber
Der er ikke nogen tvivl om, hvilken status Blessd har i Sydamerika, og man kunne også allerede se den voldsomme opbakning, der var til hans nye hold, da de i vinter havde træningslejr i Colombia. Nu er det bare tid til, at der skal spindes guld til klubkassen.

– Han har 6,1 mio. følgere, og der satser vi på, at hvis vi siger, at bare en halv procent af dem vil købe en trøje, så er der 30.000 trøjer gange en eller anden fortjeneste, og vores trøjer skal også sælges fra de mange butikker i Sydamerika, der sælger hans merchandise.

– I dag sælger vi ingenting, det udgør ikke rigtig noget, men det skal op at udgøre en stor del af budgettet. Han er et kæmpe navn – det er deres Justin Bieber – så hvis de kæder ham sammen med os, kan der ligge nogle samarbejder med store brands, der vil med på trøjen. I stedet for at der står Jyttes Blomster eller Kaj Aages Fodterapi, så sigter vi lidt højere, afslutter Lars Glinvad.

Vendsyssel FF er dog presset i denne sæson, hvor de kæmper for at holde sig i live i 1. division. De har lige nu et forspring på to point ned til HB Køge, der er på den forkerte side af nedrykningsstregen.



Ekspert: 25.000 kroner lige ud af vinduet, FCM!

Stor debat: Nu kommenterer DBU derby-straffe

Drama i Madrid – vil ikke forlænge pga Xabi Alonso

På røven over dansk stjerne: Havde brækspand med

Her er VAR-kommunikationen ved derby-straffe

Mulig straf til Steve Cooper: DBU lukker i

Brøndby straffet – får stor bøde

Monstersalg? ‘Mange vil godt se ham i FCK’

Efter Tullberg-raseri – her er dommerens svar

AGF på rov i Hobro IK

Overraskende landsholdscomeback? Nu svarer dansker

Satme godt set, Jacob Neestrup!

Wolfsburg-chok: Var enige – men så hoppede han fra

FCM fyrer sportschef og træner på kvindeholdet

Snart færdig i Brøndby? ‘Er simpelthen for god’

Viaplay henter ny Superliga-chef hos DR

Randers FC – OB

Et sjældent syn i FC Midtjylland

Andreas Christensen i chokskifte?

Nicolai Vallys: Vi har pisse ondt i røven

I kødet på Cooper: Sorry, men hvad fanden er det?

“Har set ham fra OB få karantæne”

Her er listen: De bruger mest tid på dødbolde

Diskuteres heftigt – her er Neestrups svar

Voldsomt hård Thomas Frank-kritik

Varme rygter – nu kommenterer Steve Cooper

Rasmus Højlund involveret i Napoli-triumf

Lars Friis får ikke stort job

‘Så tror jeg, han kan skifte væk fra FCK’

Det peger mod udlandet for Thomas Jørgensen

Tullberg raser: ‘Det er i øst og vest’

FC Midtjylland kan score gode penge

Neestrup: ‘Det er et rigtig godt Brøndby-hold’

Skørt optrin i Superliga-kamp: ‘Ikke så meget pis’

Neestrup slår fast: ‘Hans bedste kamp i FCK’

Bedøm selv: Var der straffespark til FC København?

“Det gider vi overhovedet ikke at snakke om”

Vender hjem til AaB

Guardiola frygter ikke stramt kampprogram

– Det havde været en større katastrofe

Fandt sig selv i derbykaos efter måneders modvind

Thomas Frank siger undskyld

Uhre kom på banen i stor skuffelse

Miserabelt i Manchester

‘Tæt på ren elendighed’

Sønderjyske slår FCM i sent drama

Franks tabte transferdrøm bomber Spurs i sænk

Var på vej ud inden afgørende derby-mål

FCN ydmyger Fredericia i offensiv opvisning

Horsens sniger sig opad efter sejr i topkamp