Dansk klub vil sælge 30.000 trøjer i Colombia

De er helt ude af den efter en strøm af nye følgere. Vendsyssel FF har nu en hjemmeside på spansk og deler alt på Instagram på samme sprog. Nu vil de udnytte opmærksomheden til at blive store i Sydamerika.



De er decideret eksploderet på Instagram.

Selvom de ligger i den tunge ende af 1. division, ånder Vendsyssel FF Brøndby IF i nakken, når det kommer til følgere på det store sociale medie, hvor nordjyderne lige nu har 120.000, imens klubben fra Vestegnen har 127.000.

Den voldsomme interesse for fodboldklubben er kommet, efter at de måske har lavet en ‘omvendt Brøndby’ i form af et udenlandsk ejerskab, der er kommet på banen og har gjort dem mere populære end før.

En af de nye ejere er den colombianske rapper Blessd, der er så gigantisk et navn på de breddegrader, at Vendsyssel FF nu har fået de mange nye følgere og satser stort på at sparke døren ind til det sydamerikanske marked – hvilket sjældent er det, der nævnes først, når nogen i Løvens Hule har gentænkt begrebet babytøj og vil ekspandere til udlandet.

Og nu er klubbens hjemmeside og Instagram-opslag også blevet tilgængelige i en spansk version.

– Forløberen til det er, at vores Instagram er eksploderet, da vi meldte ud, at Blessd kom til at eje 40 procent af klubben. Så fik vi 115.000 nye følgere plus de 5.000, vi havde i forvejen, hvor de 115.000 taler spansk, og derfor er alt, hvad vi lægger op derinde, nu på spansk og så dansk, fordi det er dem, vi skal kommercialisere på og sælge noget til på et tidspunkt, fortæller direktør i Vendsyssel FF, Lars Glinvad, til Tipsbladet.

– ChatGPT, det er fandme et godt produkt, men når det så er sagt, så har vi en Global Coordinator, der har studeret i Colombia og er bindeled mellem det danske og colombianske, men det er en kombination af de to, der sørger for det, vi laver på spansk.

Det er allerede fra den kommende sommer, at Vendsyssel FF vil i gang med at sælge til det colombianske marked, og hvor der ofte skal bruges en halv formue for at sikre den rigtige eksponering, har de den helt gratis i form af deres medejer, Blessd.

– Vi skal have en ny trøje her til sommer. Lige nu kan den kun købes på kampdage eller her på kontoret. Planen er, at vi skal sælge merchandise, fordi når han går på scenen foran 40-50.000 tilskuere i en Vendsyssel-trøje, så skal den også kunne købes. Han ved godt, at han er vores influencer, som skal hjælpe med at sælge alle de her ting.

– Planen er, at når vi kaster krogen ud til vores 120.000 følgere, der kun er 7.000 mindre end Brøndby, så skal der også madding på den på et tidspunkt, og det er planen, at der kommer det til sommer. Når vi skal sælge merchandise, satser vi udover vores trøje også på caps og hoodies, og det skal sælges inde fra hjemmesiden.

Artiklen fortsætter under billedet

Vis dette opslag på Instagram

Et opslag delt af Vendsyssel FF (@vendsyssel_ff)

Han er Colombias Justin Bieber
Der er ikke nogen tvivl om, hvilken status Blessd har i Sydamerika, og man kunne også allerede se den voldsomme opbakning, der var til hans nye hold, da de i vinter havde træningslejr i Colombia. Nu er det bare tid til, at der skal spindes guld til klubkassen.

– Han har 6,1 mio. følgere, og der satser vi på, at hvis vi siger, at bare en halv procent af dem vil købe en trøje, så er der 30.000 trøjer gange en eller anden fortjeneste, og vores trøjer skal også sælges fra de mange butikker i Sydamerika, der sælger hans merchandise.

– I dag sælger vi ingenting, det udgør ikke rigtig noget, men det skal op at udgøre en stor del af budgettet. Han er et kæmpe navn – det er deres Justin Bieber – så hvis de kæder ham sammen med os, kan der ligge nogle samarbejder med store brands, der vil med på trøjen. I stedet for at der står Jyttes Blomster eller Kaj Aages Fodterapi, så sigter vi lidt højere, afslutter Lars Glinvad.

Vendsyssel FF er dog presset i denne sæson, hvor de kæmper for at holde sig i live i 1. division. De har lige nu et forspring på to point ned til HB Køge, der er på den forkerte side af nedrykningsstregen.



FCK bød 15 millioner – nu afvises nyt tilbud

Døren vil altid være åben for Andreas Christensen

Kamil Grabara-opslag bemærkes

Vender han hjem til FCK? Nu er der nyt

Kæmpe gennembrud af Mattsson

Brøndby vil købe Marten Leon Johannsson

AGF med banebrydende tilskuer­tiltag

Klar med 5,5 millioner kroner i løn

Stor tvivl om Frederik Holsts fremtid

Dansker færdig i Ajax?

Brøndby takker nej til to spillere

Storklub trak sig – så mange millioner krævede FCK

Her er Danmarks EM-trup

Hurtigløber rygtet til FCK: ‘Oplagt skifte!’

Jagtet af Brøndby – nu er der nyt

Her er AGF’s transferplaner

Helt vildt! ‘En af de værste handler nogensinde’

Alle Superliga-klubber eksploderer – undtagen FCK

– De skal købe ‘AC’ og Hjulmand!

Perfekt match? Foreslår vild FC Midtjylland-handel

Afsløring: Markus Uglebjerg tæt på AGF

Brøndby bekræfter salg

Kæmpetransfer? Jens Stage spøger i Premier League

Kan købe dansker for 97 millioner kroner

Medier i svime: Den bedste!

FCK overvejer januarkøb af Isak Brusberg

Afsløring: Her er prisen på Brøndby-spiller

Stor interesse: Kæmpeklub vil have Højbjerg

FCN-boss jubler over 16-årig: ‘Helt ekstraordinær’

Drømmer om Andreas Maxsø, men…

‘En af sæsonens bedste transfers’

Ingen tvivl: AGF bør købe rivalens skarpe angriber

Ambitionerne er helt vilde: Det skal Lerager opnå

Dansk talent nyder stor succes – enorm interesse

Tager transferbeslutning: Dropper stjerneangriber

Efter Lerager-handel – transferbombe meldes på vej

FC Københavns søsterklub henter spændende spiller

Ekspert: Kig på disse trænere, FCK

Afslører drøm: ‘Det kunne være meget sjovt!’

Manchester United rasende

Anders Antonsen begræder Axelsen-skade

Afsløring: FCN forlænger med Stephen Acquah

Manchester City klar til semifinale

Mens vi venter på Godo

FCK-direktør: ‘Ikke et stolt øjeblik af mig’

Afsløring: Lukas Lerager skifter til Widzew Lodz

Præmiepuljen stiger – så meget får VM-vinderen

Pønser på Niels Frederiksen-forhandlinger

Afsløring: FC København rykker Viktor Dadason op 

‘En fodboldmæssig katastrofe’