Video : Tipsbladet
EM

Vender EM ryggen: Mister millioner af tv-seere

De to store tyske kanaler ARD og ZDF mister millioner af i forhold til EM-slutrunden i 2016.

Tyskland sparkede deres EM i gang med en af de mest imødesete kampe under dette EM, da de tirsdag mødte Frankrig.

Verdensmestrene fra 2014 mod verdensmestrene fra 2018.

Ikke desto mindre var der signifikant færre seere, der tunede ind for at se kampen i forhold til EM-slutrunden for fem år siden.

Samlet så 22,6 millioner mennesker i Tyskland med på ZDF (markedsandel på 67 procent, red.), da deres landshold tabte 1-0 til franskmændene, og selvom det kan lyde af meget, så var det væsentlig mindre end ved tyskernes åbningskamp i 2016, skriver Bild.

Dengang mødte Tyskland Ukraine, og her så 26,6 millioner med i 2-0 sejren. Det er en forskel på hele fire millioner seere, og det uden at markedsandelen er ændret væsentligt for den tyske kanal.

Alligevel er man godt tilfredse på den tyske kanal.

- Det er stadig helt vilde tal. 22,5 millioner i gennemsnit, det er da noget, lyder det fra sportsdirektør på ZDF, Thomas Furmann, ifølge Bild.

Og tyskerne gider heller ikke rigtig se de andre EM-kampe. Blot 9,8 millioner seere fulgte med i Italiens åbningskamp mod Tyrkiet, hvilket er knap seks millioner færre end for fem år siden.

Tyskland er med sine 83,2 millioner indbyggere det land i Europa, hvor der bor flest mennesker, men kun lige knap en fjerdedel gider altså at følge det tyske landshold, mens lidt under en ottendedel gad se åbningskampen ved EM.

Ifølge Bild kan én af forklaringerne på de lave seertal dog være, at der er kommet endnu en tv-udbyder til på markedet, der viser kampene fra europamesterskabet. Bild oplyser dig ikke, hvor mange seere MargentaTV har haft under de kampe, de har vist.