Generelle

Carlsberg får kritik for fodbold-øl

Øl-giganten Carlsberg sponserer millioner af kroner i fodbold hvert år men møder kritik fra sundhedmyndighederne.

Carlsberg har i årevis været massiv sponsor af fodboldsporten. I Danmark er Øl-giganten blandt andet hovedsponsor for OB og de danske mestre og Champions League-deltager fra FC København og fra nytår overtager man øl-leverancerne til Brøndby Stadion.

Internationalt har Carlsberg gennem en årrække blandt andet sponseret EM-slutrunder og haft engelske Liverpool som et flagskib.

Carlsberg gør i sine reklamer en dyd ud af, at øllen er noget, der hører fodbolden til, men møder nu kritik fra sundhedsmyndighederne.

- Vi ved, at alkohol ved siden af tobak og forhøjet blodtryk er den tredjestørste forebyggelige risikofaktor. Så der ingen tvivl om, at det får indflydelse på vores sundhedstilstand, siger Kit Broholm, der er specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen til i P1 Business

Carlsbergs bestyrelsesformand, Povl Krogsgaard-Larsen tager dog kritikken med ro

- Øl i sig selv er jo ikke en sundhedsrisiko. Det er langt mindre sundt at være afholdsmand, end det er at drikke to-tre genstande om dagen, siger han.

Povl Krogsgaard-Larsen mener, at at koblingen mellem sport og alkohol ligefrem kan være en god ide.

- Ja, øl og ungdomskultur hænger sammen. Carlsberg bidrager meget til, at man håndterer øl på en forsvarlig måde. Øl er, synes jeg, en stærkt social fremmende faktor, hvis man nyder det på en forsvarlig måde, siger bestyrelsesformanden.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man for sin sundheds skyld ikke drikker alkohol, og at man drikker maksimalt syv genstande om ugen, hvis man er kvinde og maksimalt 14 genstande som mand.