SILKEBORG (Tipsbladet): Det har bestemt ikke give glæde blandt Silkeborg IF's fans, at kun en ekstraordinær generalforsamling 11. december nu står mellem klubben og et amerikansk ejerskab.
På Tipsbladets Instagram svarede 62 procent tirsdag, at det er 'en rigtig dårlig idé' med det amerikanske ejerskab, og Silkeborg-fans har protesteret direkte til klubben mod overtagelsen, der giver aktionærerne 120 millioner kroner for 80 procent af klubben.
Men selv om Trivela Groups køb af Silkeborg IF kom som en bombe, er det ikke en overraskelse, at Silkeborg IF kunne blive solgt.
Det sagde klubben højt og tydeligt i 2018, og selv om man ikke har haft konsulenter til at piske verden rundt for at finde rige investorer, har Silkeborg IF igen og igen været nævnt i dansk fodbold, når man diskuterede salg til udenlandske ejere.
Tipsbladet talte tirsdag med administrende direktør og storaktionær Kent Madsen om salget, og han understreger, at salget ikke sker ud af det blå eller som en pludselig indskydelse.
– Jeg kan ikke sige det helt præcist, men jeg vil tro, vi ligger på 10-12 stykker [henvendelser fra investorer], der så har været mere eller mindre lødige, siger Kent Madsen til Tipsbladet.
– Der er nogle, der tror, det bare er et 'piece of cake' at lave en fodboldklub, der tjener penge. Og jer, der følger branchen, ved jo, at det er det ikke. Det kræver meget. Og grundlæggende er det vigtige her, at vi har fundet en partner, der ligesom os tænker langsigtet, siger Kent Madsen.
At det sker nu handler hverken om dårlig økonomi eller manglende lyst til at eje SIF, fortæller Kent Madsen, der har set ejerskabet og arbejdet med SIF som et livsværk.
Men i en Superliga, hvor rivalerne alle får flere penge mellem hænderne, giver det mening for Silkeborg at følge med.
– Der er jo et element af tilfældighed over det, for det er ikke os, der har opsøgt denne mulighed. Den kom til os for godt et år siden. Det blev mere og mere konkret og seriøst hen over 2024, især i de seneste måneder.
– Vi synes ikke, nogen kan sige, at vi er flakkere. Vi har været storaktionærer her i rigtig, rigtig mange år, hvor vi har lagt enormt meget tid i projektet. Man skal huske, at fra 2008 til 2016 var fodboldklubben en ret stor underskudsforretning, hvor vi fik et akkumuleret underskud i fodbolddelen på 122 millioner kroner. Det var vi nogen, der betalte. De penge har vi nu tjent igen, og det er klart, at når man skal sælge noget, er det bedre at sælge, når det går godt, end når det går skidt, siger Kent Madsen.
Silkeborg IF får en pengeindsprøjtning på omkring 40 millioner kroner sammen med købet af aktierne for 120 millioner kroner.
De nye ejere og den nuværende ledelse og ejerkreds i klubben understreger, at man vil beholde direktører og trænere, og at der ikke skal ske store forandringer i sportslig strategi eller rekruttering af spillere.
LIVE
VM-LIVE: Argentina kan skifte ALLE 11
VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu
Hvor er han? ‘En kæmpe fejl af Tuchel!’
HELT VILDT
Medie slagter stjerne – i chok over kæmpetransfer
TOPNYHED
Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki
MEDIE
Forbereder bud på 970 mio.
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges
TOPNYHED
SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar
EKSKLUSIVT Tæt på FCK: ‘Han er meget tæt med superstjerne’
NYHEDER
FC Midtjylland forlænger med stort talent
OPTAKT
Skotland – Brasilien
EKSKLUSIVT
Afsløring: FC København sælger Theo Sander
INTERVIEW
Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb
MEDIE
Ny bejler til dansk guldfugl
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
NYHEDER
– Derfor fyrer vi Thomasberg
Skylder FC København penge – straffes hårdt
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
MEDIE
Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne
Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham
TOPNYHED
Lufter vild Ronaldo-teori
NYHEDER
Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK
MEDIE
Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis
OPTAKT
Marokko – Haiti
Thomas Frank afslører: Var tæt på kæmpestjerne
MEDIE
Chokskifte på vej?
INTERVIEW
– Det sagde Mortensen til mig, da han skiftede
MEDIE
Til lægetjek i Superliga-klub
INTERVIEW
Åbner op for sommertransfer
FIFA-boss: Det handler ikke om penge!
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
HELT VILDT
Revser stjerne: ‘Fuldkommen katastrofalt!’
AVIS