• Hent Tipsbladets app og få push notifikationer om seneste nyt, livescores mm.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dit daglige skud fodbold til frokostpausen
    Tilmeld nyhedsbrev
  • Vær med hvor og når det sker og deltag i debatterne - følg Tipsbladet på:
Hold dig opdateret - følg Tipsbladet på:
Landshold Malte L. Nørgaard

Angriber Hummel: Har ikke styr på symboler

Foto: Getty Images

NGO’en Transparency International Danmark er ikke imponeret over Hummel, der sælger tøj i Saudi-Arabien.

Af Malte L. Nørgaard

Efterhånden er det gået det meste af verden rundt, at Hummel havde gemt et slet skjult budskab i de danske landsholdstrøjer.

Den helt sorte farve på tredjetrøjen var nemlig en form for omvandrende sørgebind for at mindes alle de migrantarbejdere, der har mistet livet, mens de arbejdede for at gøre Qatar klar til VM i november og december, lød forklaringen fra Hummel.

En tanke, der er fin, mener NGO’en Transparency International Danmark, der til gengæld ikke er imponerede over Hummels egen ageren. I følge DR Sporten får Hummel nemlig produceret langt størstedelen af deres tøj i lande som Kina, Bangladesh og Pakistan.

Sidste år blev virksomheden af Danwatch spurgt direkte til, om tøjets bomuld kom fra den omdiskuterede Xinjiang-provins, hvor det muslimske mindretal systematisk bliver forfulgt af den kinesiske regering. Det kunne Hummel dengang ikke afvise.

Samtidig findes der også en Hummel-butik i Riyadh Park, der ligger i nabolandet Saudi-Arabien. Et land, der også har et tvivlsomt forhold til menneskerettigheder.

Derfor begynder det at klinge en smule hult, når virksomheden brander sig på at sørge over migrantarbejdere, lyder det fra Jesper Olsen, der er formand i Transparency International Danmark.

- Men når man griber ned i den værktøjskasse i forhold til Qatar, der hedder symbolpolitiske handlinger, er man også nødt til at have styr på sine symboler. Og det er fuldstændig ligegyldigt, om det er Hummel, Nike eller en hvilken som helst anden trøjesponsor, der laver det her stunt, siger formanden til DR Sporten.

Også torsdag blev Hummels trøje udsat fra kritik af Supreme Committee for Delivery & Legacy (SC), der er komitéen for planlægning af VM i Qatar. Komitéen mener nemlig ikke, at slutrunden har kostet tusindvis af mennesker livet.

Det fik Hummels direktør Christian Stadil til at forsvare trøjen i et interview med TV2, hvor han sagde, at det 'ikke kom bag på ham, at der kom kritik af Hummel'.

- De har et stort fokus på det her antal af døde. Nu er jeg fyldt 50 år, og med alderen finder man også ud af, at der sjældent er noget, der er sort og hvidt. Og det gælder også i forhold til nogle af de ting her. Det er også derfor, at vi med vilje ikke har sagt, at der er 6500 gæstearbejdere, der er døde, eller 8500 gæstearbejdere, som også har været i spil, sagde han i Go' aften Danmark.