Video : Tipsbladet
Landshold

DBU i brøler: For helvede, hvor er det irriterende

Landsholdssponsoren Carlsberg har efter koordinering med DBU hængt et banner, der henviser til pyroteknik, op. Den slags får klubber ellers bøder for. DBU skal "lige have en snak med Carlsberg".

Hvis danske fodboldklubber lægger videoer på sociale medier med romerlys, kan det koste en bøde. Men op til EM-slutrunden har en DBU-sponsor hængt et stort banner op i København med en mand med et romerlys i hånden. Det, erkender DBU over for B.T., er ikke så smart.

Det er Carlsberg, der står bag banneret, som er blevet koordineret med DBU. Forbundets kommercielle direktør, Ronnie Hansen, medgiver, at det gik for hurtigt med at få ophængt banneret, der hænger ved Trianglen i København, et langt udspark fra Parken.

- Hvis det er, som det er skildret på Twitter, så skal vi lige have en snak med Carlsberg om, hvad vi skal gøre. For selvfølgelig passer det fint med røg på et banner med den tekst. Men det er en finke, der er røget af panden ... og man tænker 'for helvede hvor er det irriterende', siger Hansen til B.T.

Det Twitter-opslag, som Ronnie Hansen henviser til, stammer fra brugeren AceFCK. DBU's kommercielle direktør har selv interageret med brugeren og skrevet, at han ville cykle ned og se banneret med egne øjne.

Det sker med jævne mellemrum, at Fodboldens Disciplinærinstans tildeler danske klubber bøder, hvis deres fans fyrer romerlys eller anden pyroteknik af. DBU har også selv fået lignende bøder fra UEFA.

For år tilbage fik Viborg FF ligeledes en bøde, dels fordi klubbens fans fyrede romerlys af, dels fordi klubben delte en video af det bagefter på Facebook. Det sidste kostede 10.000 kroner.

Læs mere om den sag her.