Ståle ansætter barndomsven: Afviser vennetjeneste

Den nye norske landstræner, Ståle Solbakken, har ansat sin barndomsven Kent Bergersen som assistent.



Ståle Solbakken er godt i gang med at sætte sit hold omkring sig på det norske landshold.

Tidligere har han hentet en analytiker i FCK, som han selv var med til at ansætte. Senest har han ansat en assistentræner, som han har kendt siden de var tre-fire år gamle.

Men alligevel er der ikke tale om en vennetjeneste. Det slår Ståle Solbakken fast over for norske VG.

– Jeg forstår, at de spørgsmål kommer. Vi er barndomsvenner, men det har ikke noget med det at gøre. Så havde jeg hentet ham mange gange før, siger Norges nye landstræner og uddyber:

Læs også:Tidligere Brøndby-spiller stopper karrieren som 30-årig

– Han passer godt ind i teamet med mig og Brede Hangeland. Jeg stoler 100 procent på hans fodboldfaglighed. Har et rigtig godt hoved. Han er en rigtig god kammerat, men vi har diskuteret fodbold nat og dag i rigtig mange år. Dette er en professionel beslutning. Han er rigtig god på banen og kommer til at styre træningen sammen med mig.

Bergersen har tidligere været træner for Drøbak-Frogn, Bodø/Glimt, Lyn, HamKam og Kvik Halden samt assistent i Aalesund. Han beskriver sig selv som en, der har ‘levet og åndet for fodbold’, siden han var tre år gammel.

– Jeg er meget interesseret i og ser alt fodbold. Derudover er jeg en træner, der elsker at arbejde tæt med spillerne. Ståle vi bruge mig som faglig sparringspartner, siger Bergersen selv.

Læs også:Fodboldstop førte tidligere Premier League-spiller til depression og stoffer

Ståle Solbakkens mangeårige assistent Bård Wiggen var forventet at skulle spille en rolle omkring landsholdsstaben, men Solbakken valgte til sidst at udelade sin tidligere Köln-, Wolverhampton- og FC København-partner.

– Vi har haft to eller tre lange samtaler om det. Når man arbejder sammen så tæt og så længe, kan det være rart med en pause, men jeg har ham med i tankerne, og ved hvad han ville tænke i mange situationer, siger Solbakken.

Norge skal forsøge at kvalificere sig til VM i 2022 mod Holland, Tyrkiet, Montenegro, Letland og Gibraltar

Læs også:AaB-træneremne i dialog med mindst én klub: Superligaen er interessant
Læs også:Disse 32 klubber er videre i Europa League
Læs også:– Ståle Solbakken er den bedste træner, jeg har haft




TransferLIVE: Dansk talent scorer lang aftale




Optakt til mandagens træningskamp mellem Norge og Sverige LIVE

VM-LIVE: Så meget tjener Norge på VM-succes

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen

De er enige med Mathias Jensen

Real Madrid køber stjerne – vil sælge ham dyrt

Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Supercomputer: Her er VM-finalen

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’

Afslører: FCK ringede aldrig

Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Ny bejler til dansk guldfugl

I dialog om dansk bomber

Forbereder bud på 970 mio.

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

VM-spiller får fem karantænedage

Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?

Irriteret Jürgen Klopp skrider fra interview

FC Barcelona køber VM-angriber

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

Her er Brasiliens vej til VM-finalen

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’

Overblik: Her er Superligaens sommertransfers 2026

Afsløring: FC København sælger Theo Sander

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Nyt job til Cooper? Han kan snart være fortid

Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub