FCK er årtiets bedste

Løverne har brølet højst i det årti, der så småt er ved at rinde ud. FC København har i snit hentet to point per kamp og overgår dermed rivalerne fra Brøndby. AGF har lidt flest nederlag.



Om 14 dage forlader vi det første årti i dette årtusinde. Som det så ofte er tilfældet, giver nytåret tid til eftertanke og tilbageblik. Statistikerne hos danskfodbold.com har benyttet lejligheden til at kåre den bedste Superliga-klub fra det forgangne årti.

Baseret på alle Superliga-kampe fra 2000 til 2009 – 330 i alt – har hjemmesiden fundet frem til den klub, der har scoret flest point per kamp. Med et gennemsnit på næsten to point per kamp er FC København årtiets klart stærkeste klub.

#   Klub                      Point pr. kamp
1   FC København      1,99
2   Brøndby IF            1,81
3   OB                        1,66
4   FC Midtjylland       1,59
5   AaB                       1,58
6   Esbjerg fB             1,37
7   Viborg FF               1,24
8   FC Nordsjælland    1,24
9   Silkeborg IF           1,22
10 AB                         1,18
11 AGF                       1,12
12 Randers FC           1,09
13 AC Horsens           1,07
14 Herfølge BK           0,92
15 Vejle BK                 0,86
16 Lyngby BK             0,83
17 BK Frem                 0,82
18 Køge BK                 0,82
19 SønderjyskE          0,74
20 HB Køge                0,44

Kilde: danskfodbold.com – DBU’s officielle statistikere

Duksene fra Parken slår dermed ærkerivalerne fra Brøndby, der må erkende, at 00’erne ikke er gået så godt som 1990’erne. De gule fra Vestegnen hentede kun to mesterskaber i de forgangne årti, hvor FC København løb med hele seks af slagsen.

FC København kan også bryste sig af, at være klubben med flest sejre – 191 af slagens – mens AGF har den tvivlsomme fornøjelse at have tabt mest. Århusianerne har måttet forlade banen som tabere 142 gange, mens fynske OB er stærkest til at dele. Fynboerne har spille 90 kampe uafgjort fra 2000 til 2009.

Brøndby får lidt oprejsning ved at være det mest scorende hold i dette årti. 591 blå-gule kasser blev det til, mens AGF igen tager en uheldig titel som klubben med flest mål scoret imod – 501 stk.

Det er måske også værd at bemærke, at Herfølge BK sammen med AaB er de eneste klubber med mesterskaber de seneste ti år. Overbygningen HB Køge må dog tage til takke med en sidsteplads på ranglisten, men den nye klub har også kun haft 18 kampe i landets bedste række.





Optakt til VM-kampen mellem Panama og Kroatien LIVE

VM-LIVE: Dansk træner kritiserer VM-regel

Sydafrika – Canada

Afsløring: Brøndby vil købe Amin Boudri

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Topklub forsøger at overtale Skov Olsen

De forbereder et bud på Roony Bardghji

Casper Højer er færdig i tyrkisk klub



MEDIE

De er enige med Mathias Jensen

Markant ændring i Silkeborg

Uafgjort kan forsone historiske VM-fjender

Monstertransfer: Her er hans kongeløn

Ståle i raserianfald: Han var ekstra “sur”



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Så dyr er FC København-emnet Romeo Amane

Dansk klub henter Jonathan Hutters

Ny FC København-profil? ‘Alle vil spille med ham!’



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Stefan Gartenmann testes i ny klub

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Afsløring: Oprykkere forhandler om svensk profil

FC København jagter Romane Amane

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’

Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer

Dansker skifter til tysk traditionsklub

FCK-skifte kollapsede – nu er han kontraktløs

Schmeichel ellevild: Det er fodboldens essens

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Afsløring: Bombe – FCM tæt på Rasmus ‘NK’



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’

Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud

Supercomputer: Her er VM-finalen

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’