FCK er årtiets bedste

Løverne har brølet højst i det årti, der så småt er ved at rinde ud. FC København har i snit hentet to point per kamp og overgår dermed rivalerne fra Brøndby. AGF har lidt flest nederlag.



Om 14 dage forlader vi det første årti i dette årtusinde. Som det så ofte er tilfældet, giver nytåret tid til eftertanke og tilbageblik. Statistikerne hos danskfodbold.com har benyttet lejligheden til at kåre den bedste Superliga-klub fra det forgangne årti.

Baseret på alle Superliga-kampe fra 2000 til 2009 – 330 i alt – har hjemmesiden fundet frem til den klub, der har scoret flest point per kamp. Med et gennemsnit på næsten to point per kamp er FC København årtiets klart stærkeste klub.

#   Klub                      Point pr. kamp
1   FC København      1,99
2   Brøndby IF            1,81
3   OB                        1,66
4   FC Midtjylland       1,59
5   AaB                       1,58
6   Esbjerg fB             1,37
7   Viborg FF               1,24
8   FC Nordsjælland    1,24
9   Silkeborg IF           1,22
10 AB                         1,18
11 AGF                       1,12
12 Randers FC           1,09
13 AC Horsens           1,07
14 Herfølge BK           0,92
15 Vejle BK                 0,86
16 Lyngby BK             0,83
17 BK Frem                 0,82
18 Køge BK                 0,82
19 SønderjyskE          0,74
20 HB Køge                0,44

Kilde: danskfodbold.com – DBU’s officielle statistikere

Duksene fra Parken slår dermed ærkerivalerne fra Brøndby, der må erkende, at 00’erne ikke er gået så godt som 1990’erne. De gule fra Vestegnen hentede kun to mesterskaber i de forgangne årti, hvor FC København løb med hele seks af slagsen.

FC København kan også bryste sig af, at være klubben med flest sejre – 191 af slagens – mens AGF har den tvivlsomme fornøjelse at have tabt mest. Århusianerne har måttet forlade banen som tabere 142 gange, mens fynske OB er stærkest til at dele. Fynboerne har spille 90 kampe uafgjort fra 2000 til 2009.

Brøndby får lidt oprejsning ved at være det mest scorende hold i dette årti. 591 blå-gule kasser blev det til, mens AGF igen tager en uheldig titel som klubben med flest mål scoret imod – 501 stk.

Det er måske også værd at bemærke, at Herfølge BK sammen med AaB er de eneste klubber med mesterskaber de seneste ti år. Overbygningen HB Køge må dog tage til takke med en sidsteplads på ranglisten, men den nye klub har også kun haft 18 kampe i landets bedste række.





LIVE

VM-LIVE: Frygter Dame N’Doye-bombardement

Regler for at begrænse tidsudtræk indføres i SL

Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek

Storklubber kæmper om danskers underskrift

West Ham opfordres til at hente dansk bomber

Benhård kritik: Dansk stjerne er overbetalt

Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu

Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil

Forgyldt – det tjener Beckham under VM

Serie 4-klub henter Bjørn Paulsen

Priske og co. henter stort FCK-emne til spotpris



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Her kan du se Argentina mod Østrig

Afsløring: FCN køber stortalentet Vaboue Doumbia

– Den største fortrydelse i min FCK-tid er…

Afsløring: Brøndby henter FC København-talent

FC Midtjylland sælger midtbanespiller



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Overblik: Her er Superligaens sommertransfers 2026

Norge – Senegal

Frankrig – Irak

Håner svensker: Verdens mærkeligste fodboldspiller

Derfor trækker stor dansk transfer ud

Afsløring: AGF afviser stort million-bud på Links

Dansker lander stort job: Det var ligegodt satans 

Stor dansk transfer på vej – udeblev fra træning

Dame N’Doye scorer nyt job

Argentina – Østrig

Nådesløs Schmeichel slagter Sverige

Tidl. FCK-talent på blokken i store tyske klubber



FANKLUBBEN

Det har været en elendig sæson

Sender opfordring til Superliga-træner

Rygte: Topklub i dialog med Hatzidiakos