FCK er årtiets bedste

Løverne har brølet højst i det årti, der så småt er ved at rinde ud. FC København har i snit hentet to point per kamp og overgår dermed rivalerne fra Brøndby. AGF har lidt flest nederlag.



Om 14 dage forlader vi det første årti i dette årtusinde. Som det så ofte er tilfældet, giver nytåret tid til eftertanke og tilbageblik. Statistikerne hos danskfodbold.com har benyttet lejligheden til at kåre den bedste Superliga-klub fra det forgangne årti.

Baseret på alle Superliga-kampe fra 2000 til 2009 – 330 i alt – har hjemmesiden fundet frem til den klub, der har scoret flest point per kamp. Med et gennemsnit på næsten to point per kamp er FC København årtiets klart stærkeste klub.

#   Klub                      Point pr. kamp
1   FC København      1,99
2   Brøndby IF            1,81
3   OB                        1,66
4   FC Midtjylland       1,59
5   AaB                       1,58
6   Esbjerg fB             1,37
7   Viborg FF               1,24
8   FC Nordsjælland    1,24
9   Silkeborg IF           1,22
10 AB                         1,18
11 AGF                       1,12
12 Randers FC           1,09
13 AC Horsens           1,07
14 Herfølge BK           0,92
15 Vejle BK                 0,86
16 Lyngby BK             0,83
17 BK Frem                 0,82
18 Køge BK                 0,82
19 SønderjyskE          0,74
20 HB Køge                0,44

Kilde: danskfodbold.com – DBU’s officielle statistikere

Duksene fra Parken slår dermed ærkerivalerne fra Brøndby, der må erkende, at 00’erne ikke er gået så godt som 1990’erne. De gule fra Vestegnen hentede kun to mesterskaber i de forgangne årti, hvor FC København løb med hele seks af slagsen.

FC København kan også bryste sig af, at være klubben med flest sejre – 191 af slagens – mens AGF har den tvivlsomme fornøjelse at have tabt mest. Århusianerne har måttet forlade banen som tabere 142 gange, mens fynske OB er stærkest til at dele. Fynboerne har spille 90 kampe uafgjort fra 2000 til 2009.

Brøndby får lidt oprejsning ved at være det mest scorende hold i dette årti. 591 blå-gule kasser blev det til, mens AGF igen tager en uheldig titel som klubben med flest mål scoret imod – 501 stk.

Det er måske også værd at bemærke, at Herfølge BK sammen med AaB er de eneste klubber med mesterskaber de seneste ti år. Overbygningen HB Køge må dog tage til takke med en sidsteplads på ranglisten, men den nye klub har også kun haft 18 kampe i landets bedste række.






TransferLIVE: Forlænger med Brøndby




Optakt til VM-kampen mellem Panama og Kroatien LIVE

VM-LIVE: Stor mystik om dansk træner

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Dansker skifter til tysk traditionsklub

Av, av! Sverige får monstersvær vej til VM-finalen

“Kalle” Johnsson hylder dansk kæmpetransfer 

Klar besked til Haaland: Jeg er ligeglad

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Stor bet: Norsk profil misser Frankrig-brag



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer

‘Det SKAL give stjernespillere til FCK’

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Jordan – Argentina

På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’

Norge – Frankrig



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Supercomputer: Her er VM-finalen

Her er Tysklands vej til VM-finalen

FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

De er enige med Mathias Jensen

AGF-transfer ventes på plads inden 13. juli  

Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?

VM-spiller får fem karantænedage

Pokerspil i gang – de kæmper om Jens Stage

Kroatien – Ghana

AaB dæmper superligaforventninger

Kap Verde – Saudi-Arabien



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar

Uruguay – Spanien