FCK er årtiets bedste

Løverne har brølet højst i det årti, der så småt er ved at rinde ud. FC København har i snit hentet to point per kamp og overgår dermed rivalerne fra Brøndby. AGF har lidt flest nederlag.



Om 14 dage forlader vi det første årti i dette årtusinde. Som det så ofte er tilfældet, giver nytåret tid til eftertanke og tilbageblik. Statistikerne hos danskfodbold.com har benyttet lejligheden til at kåre den bedste Superliga-klub fra det forgangne årti.

Baseret på alle Superliga-kampe fra 2000 til 2009 – 330 i alt – har hjemmesiden fundet frem til den klub, der har scoret flest point per kamp. Med et gennemsnit på næsten to point per kamp er FC København årtiets klart stærkeste klub.

#   Klub                      Point pr. kamp
1   FC København      1,99
2   Brøndby IF            1,81
3   OB                        1,66
4   FC Midtjylland       1,59
5   AaB                       1,58
6   Esbjerg fB             1,37
7   Viborg FF               1,24
8   FC Nordsjælland    1,24
9   Silkeborg IF           1,22
10 AB                         1,18
11 AGF                       1,12
12 Randers FC           1,09
13 AC Horsens           1,07
14 Herfølge BK           0,92
15 Vejle BK                 0,86
16 Lyngby BK             0,83
17 BK Frem                 0,82
18 Køge BK                 0,82
19 SønderjyskE          0,74
20 HB Køge                0,44

Kilde: danskfodbold.com – DBU’s officielle statistikere

Duksene fra Parken slår dermed ærkerivalerne fra Brøndby, der må erkende, at 00’erne ikke er gået så godt som 1990’erne. De gule fra Vestegnen hentede kun to mesterskaber i de forgangne årti, hvor FC København løb med hele seks af slagsen.

FC København kan også bryste sig af, at være klubben med flest sejre – 191 af slagens – mens AGF har den tvivlsomme fornøjelse at have tabt mest. Århusianerne har måttet forlade banen som tabere 142 gange, mens fynske OB er stærkest til at dele. Fynboerne har spille 90 kampe uafgjort fra 2000 til 2009.

Brøndby får lidt oprejsning ved at være det mest scorende hold i dette årti. 591 blå-gule kasser blev det til, mens AGF igen tager en uheldig titel som klubben med flest mål scoret imod – 501 stk.

Det er måske også værd at bemærke, at Herfølge BK sammen med AaB er de eneste klubber med mesterskaber de seneste ti år. Overbygningen HB Køge må dog tage til takke med en sidsteplads på ranglisten, men den nye klub har også kun haft 18 kampe i landets bedste række.





LIVE

VM-LIVE: Præsident slagter landstræner

Revser Brøndby-stemning: ‘Et fjendtligt miljø’

Morten Bruun: Sker nok aldrig igen i min levetid!

Spændende melding

Lössl: ‘Hold kæft, hvor var han god!’

Træner i Danmark: Storklub har store danske planer

Storroser 18-årig FCK-spiller

Brasilien – Japan



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen

De jagter Pantelis Hadzidiakos – her er prisen

Meldt tæt på Brøndby – nærmer sig Bundesliga-klub

Her er 16.-delsfinalerne til VM



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub

Transferbombe på vej

Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

De forbereder et bud på Roony Bardghji

De vil have Gaaei – her er prisen

Sydafrika – Canada

Spår vild Rasmus Højlund-sæson

Monstertransfer: Her er hans kongeløn

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Sådan starter Brøndby i Nørgaards første kamp

Meldes tæt på storklub



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Markant ændring i Silkeborg

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’