Tæv af AGF og BIF: Ikke så hovedløst som folk tror

AaB kan ikke begynde at lave spillestilen om få uger inde i sæsonen trods to trælse 0-4-nederlag, slår anfører Mathias Jørgensen fast.



AALBORG (Tipsbladet): Der er smil på læben blandet op med lige dele eder og forbandelser under tirsdagens intervalspil på AaB's træningsanlæg på Hornevej.

Som vanligt holder trænerteamet løbende stillingen ajour i dagens øvelser, og i dagens første træningspas skal der trænes gennembrud og intenst presspil i små rum.

Den erfarne angriber Nicklas Helenius, anfører Mathias Jørgensen og viceanfører Melker Widell er blandt dem, der bliver ude alene bagefter med en keeper og en træner og får trænet afslutninger, og der bliver jublet, da den unge svenske midtbanekreatør med velvillig hjælp får styret en lang bold direkte i det smalle boldnet.

Hvis de bolsjestribede ved Limfjorden er nedtrykte, skjules det godt i solskinsvejret midt på dagen, uden at det betyder, man ikke tager to gange 0-4 mod Brøndby og i fredags mod AGF alvorligt.

De kampe har i omverdenens bevidsthed lukket AaB lukt tilbage i overlevelseskampen og skabt nogen tvivl om, om spillestilen med meget højt og aggressivt pres nu også holder vand i Superligaen, hvor adskillige dygtige hold ikke får dårlige nerver af at skulle kombinere sig uden om de nordjyske spillere og deres boldjagt.

Og 0-4 på hjemmebane er ikke noget, AaB'erne glæder sig over eller accepterer, uden at det får dem til at ryste på hånden.

– Vi havde nok ikke forberedt os på, at vi kunne gå ud og tabe to hjemmekampe 4-0. Det var ikke noget, vi havde set komme. Og det gjorde ondt. Især foran vores eget fantastiske publikum. Der har været sindssygt god opbakning og fantastisk mange mennesker på stadion. Den måde, de har taget imod os på efter to store nederlag og stået og klappet os af banen, det kan vi kun anerkende og sige, at vi sætter utrolig meget pris på, siger Mathias Jørgensen til Tipsbladet.

270072

Foto: Alamy

– Men vi skal helst ikke tabe dem 4-0. Det er der ikke nogen, der har lyst til. Vi kommer til at vinde og tabe i denne sæson, når vi så taber, skal vi i hvert fald kunne kigge os selv i spejlet efter kampen og sige, at vi lagde alt, hvad vi kunne ude på banen.

Efter de mange udskiftninger i truppen og med en ny cheftræner giver det efter anfører Mathias Jørgensens mening ingen idé at sadle om, fordi resultaterne en stor del af spillet i de to seneste kampe slet ikke har været, som AaB håbede.

– Jeg synes jo, det er en balancegang. For når vi møder Brøndby og AGF, ved vi da også udmærket godt, at der kan komme situationer, hvor vores høje pres ikke sidder lige i skabet.

– Men der har vi også som del af vores gameplan, at vi skal overleve de svære perioder så godt som muligt, og så der er ingen grund til at løbe op i et hovedløst pres, hvis ikke alle mand er med. Det er noget vi arbejder med, og vores gameplan er altså ikke så hovedløs, som nogle folk måske gør den til. Vi fik det bare ikke til at fungere 100 procent, som vi ville mod Brøndby eller AGF, hvor vi enten skulle stå i en blok eller presse højt alle mand.

– Vi er i gang med at udvikle en sindssygt underholdende spillestil, hvor folk jo efter vores sejre mod Silkeborg og Viborg syntes, det var god og underholdende fodbold, som vi i teorien kunne vinde over alle hold med. Al den snak forsøger vi egentlig at holde lidt på afstand, og fokuserer på det arbejde, vi gør her på træningsanlægget. For hvis vi begynder at tro, vi skal lægge taktik efter, hvad omverdenen gerne vil, får vi først for alvor et problem, siger Mathias Jørgensen.

– Nogle gange må man også lette på hatten. Mod Brøndby mødte vi et hold, der var bedre end os i samtlige facetter af spillet i 95 minutter, mens AGF var en lidt anden kamp. Der begyndte vi at hænge med hovederne, da vi kom bagud, og sparkede lange, høje bolde op i den kraftige vind i stedet for at spille os frem, som vi fint kan med en række gode boldspillere på holdet, siger Mathias Jørgensen.

AaB har en chance for revanche på søndag i Randers, hvor man nok gør klogt i at håndtere hjemmeholdets hurtige offensive folk bedre end i Brøndby-kampen.

AaB har seks point efter de første seks runder i Superligaen.

Få det store overblik over alle sommerens bekræftede handler i Superligaklubberne lige her.

Skal du have det sidste nye fra transfer-verdenen. Så tjek Tipsbladets store liveblog.





TransferLIVE: Det bliver ikke Steve Cooper




Optakt til mandagens træningskamp mellem Norge og Sverige LIVE

VM-LIVE: Så meget tjener Norge på VM-succes

Egypten – Iran

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’

De er enige med Mathias Jensen

Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen

Supercomputer: Her er VM-finalen



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?

Real Madrid køber stjerne – vil sælge ham dyrt

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’

Afslører: FCK ringede aldrig



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

FC Barcelona køber VM-angriber

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen

Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?

I dialog om dansk bomber

Forbereder bud på 970 mio.



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart

Ecuador – Tyskland

Ny bejler til dansk guldfugl

Han vil til Tottenham – koster 688 millioner

Her er Brasiliens vej til VM-finalen

Curaçao – Elfenbenskysten

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

Revser stjerne: ‘Fuldkommen katastrofalt!’

Irriteret Jürgen Klopp skrider fra interview

Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

VM-spiller får fem karantænedage

West Ham opfordres til at hente dansk bomber