Video : Tipsbladet
Superliga

Avis: De store klubber får en større andel af tv-millionerne

I den nye tv-aftale går en større procentdel til de klubber, som tv-stationerne vælger højest, typisk FC København og Brøndby IF. Kamppuljen, hvor klubber fik et beløb for en sejr eller et nederlag, bliver sløjfet, skriver Ekstra Bladet.

De største klubber med de fleste fans kan se frem til endnu flere tv-penge i de kommende når. Når den nye tv-aftale træder i kraft, stiger andelen af de penge, der fordeles ud fra tv-stationernes valg hver runde.

I dag går 24 procent til den såkaldte markedspulje, men ifølge Ekstra Bladet stiger det til 42 procent i den nye tv-aftale, som træder i kraft i 2021.

Markedspuljen baserer sig på tv-kanalernes prioritering af de enkelte kampe. Førstevalget, som typisk sendes på 3+ søndag klokken 18, og andetvalget, som typisk er klokken 16 på canal ) samme dag, udløser flest penge.

Fremover fordeles pengene ifølge Ekstra Bladet således: 42 procent i markedspuljen, 33 procent efter placering og 25 procent i solidaritetspenge, altså det samme beløb til alle klubber i Superligaen.

Tv-stationerne vælger typisk Brøndby IF og FC København som første- og andetvalg i de enkelte spillerunder. Derfor står klubber som dem til at få flere tv-penge, når den nye tv-aftale træder i kraft om to år.

Superligaen fortsætter live på tv-kanalerne hos NENT (3+ og TV3 Sport) og Discovery (Canal 9 og Eurosport 2), mens DR beholder rettighederne til højdepunkter.