Bekræftet: Fyldte tribuner i Superligaen 1. august

Afstandskrav og sektionering bliver ophævet til udendørs arrangementer med siddende tilskuere fra 1. august.



Fra 1. august kan de danske fodboldklubber igen åbne op for fyldte tribuner. Det bekræfter Kulturministeriet over for Ritzau.

Regeringen og et flertal af Folketingets partier blev natten til torsdag enige om yderligere genåbning, og af aftaleteksten fremgår det, at afstandskrav og sektionering ved udendørs arrangementer med siddende publikum ophæves.

Det er Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen, godt tilfreds med.

– Vi er rigtig glade for, at vi fra 1. august kan byde inden for til fuld kapacitet.

Tribunerne kan nogle steder ikke fyldes helt ud. Aftalen gælder således kun for siddende tilskuere og altså ikke ståpladser.

Den nye sæson i Superligaen bliver sparket i gang 16. juli, og der er skal afvikles to runder inden 1. august.

Her vil der fortsat være krav om sektionering og afstand mellem tilskuere.

– Vi havde selvfølgelig gerne set, at det gjaldt fra sæsonstart, men vi kan glæde os over, at vi kan åbne for sektioner med 1000 tilskuere i stedet for 500, som det har været tilfældet indtil nu, siger Claus Thomsen.

Lige nu er det kun hjemmeholdets fans, der må komme ind på tribunerne, men det skal evalueres i Divisionsforeningen.

– Det skal vi tage en beslutning om. Hvornår vi kommer til at tage beslutningen, ved jeg ikke endnu. Vi skal lige se udviklingen an i et stykke tid. Det er selvfølgelig vores ønske, at vi også kan byde udefans ind, siger Claus Thomsen.

Divisionsforeningen løftede tirsdag sløret for en evaluering af den såkaldte superligaordning, som sørgede for, at tilskuerne i foråret kunne vende tilbage til tribunerne efter flere måneder med tomme sæder.

Her var en af konklusionerne, at 60 ud af 266.259 tilskuere til forårets 170 kampe i Superligaen, 1. division, 2. division og pokalfinalen var blevet registreret smittet.

På den baggrund mente Divisionsforeningen, at det var på tide at ophæve afstandskrav og sektionering. Og det burde kunne lade sig gøre før 1. august, mener Claus Thomsen.

– Hvis man kigger på vores opgørelse og vores tal, så viser de, vi har, at det er forsvarligt at have fodboldkampe allerede i den nuværende situation.

Af aftaleteksten fremgår det desuden, at der ved udendørs arrangementer med flere end 2000 tilskuere er krav om coronapas helt frem til 1. oktober.

Større indendørs arrangementer må fra 1. august lukke tilskuere ind i sektioner á 1000 tilskuere mod de nuværende 500 tilskuere. Fra 1. september ophæves også den ordning.

/ritzau/





LIVE

VM-LIVE: Vanvid – Østrig er videre!

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen

Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub

Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet

Her er 16.-delsfinalerne til VM

Storroser 18-årig FCK-spiller

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Transferbombe på vej



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

Meldes tæt på storklub

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Spår vild Rasmus Højlund-sæson

De vil have Gaaei – her er prisen

Dansk VM-træner i tvivl om fremtiden



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Monstertransfer: Her er hans kongeløn

De forbereder et bud på Roony Bardghji

Rangnick: Det mest dramatiske i 40 år

Sydafrika – Canada

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Werge glemmer det aldrig: ‘Det var første gang…’

FC København jagter Romane Amane

Afsløring: Brøndby vil købe Amin Boudri

Topklub forsøger at overtale Skov Olsen

FCK-profil med hattrick i målfest



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Supercomputer: Her er VM-finalen