Efter 16 år uden gruppespil: Brøndby fik 0-0

I den første kamp i et europæisk gruppespil i 16 år spillede Brøndby torsdag aften 0-0 hjemme mod Sparta Prag.



Brøndby var tilbage i et europæisk gruppespil for første gang siden 2005, da holdet torsdag aften tog imod Sparta Prag.

Det var det danske mesterholds første gruppekamp i 16 år, og opgøret i Europa League endte 0-0 foran en flot kulisse med 18.867 tilskuere.

Op til kampen sneglede bilerne sig i lange køer mod Brøndby Stadion, mens det myldrede med gulblusede fans fra alle hjørner af den københavnske vestegn.

På banen indledte Brøndby som lyn og torden, og allerede i første minut havde hjemmeholdet sin største chance i hele kampen.

Wingbacken Andreas Bruus susede frem på højrekanten og hamrede mod mål, men bolden gik forbi den fjerneste stolpe.

Mikael Uhre var ellers løbet foran sin oppasser inde foran mål, men Brøndby-angriberen måtte se forgæves efter en tværpasning og sprintede symbolsk selv ind i netmaskerne.

Efter det første varselsskud var det generelt en fysisk hårdt spillet kamp.

Sparta Prag havde et par muligheder – blandt andet et forkølet skud fra kantspilleren Jakub Pesek.

I anden halvleg blev publikum budt på bedre spil og flere etablerede angreb, men stadig ingen mål.

Sparta Prag blev nærgående med flere skud fra distancen. Indskiftede David Moberg Karlsson med en fortid i FC Nordsjælland skød direkte i favnen på Brøndby-keeper Mads Hermansen.

Samme resultat kom der ud af en stor chance til Pesek efter 75 minutter, og Brøndby var presset i denne periode af kampen.

Kort efter havde tjekkerne også et farligt hjørnespark, men Mads Hermansen var på plads på stregen.

Brøndby-træner Niels Frederiksen sendte fem friske folk på banen i de sidste 25 minutter af opgøret. Blandt andet fik angriberen Marko Divkovic sin debut.

Kvaliteten hos Brøndby var der bare ikke til at få kreeret de chancer, der skulle til for at vinde sådan en kamp.

Det endte derfor med en nulløsning og et enkelt point til hvert mandskab.

Casper Højer Nielsen var ikke med for Sparta Prag, da den tidligere AGF-back er ude med en skade for tiden.

Brøndbys næste kamp i Europa League er 30. september ude mod franske Lyon, som torsdag vandt 2-0 ude over skotske Rangers i gruppens anden kamp torsdag aften.

/ritzau/





LIVE

VM-LIVE: Kenneth Perez saver VM-hold over

Her er Tysklands vej til VM-finalen

‘Det SKAL give stjernespillere til FCK’

Klar besked til Haaland: Jeg er ligeglad

Afsløring: Viborg afviser kæmpe Bundesliga-bud

Afsløring: Superliga-nedrykker henter topscorer

FCK bekræfter salg: ‘Et ønske fra alle parter’

Åben for skifte: ‘Kan virkelig godt lide Danmark’



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Stor bet: Norsk profil misser Frankrig-brag

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Medier i chok: ‘Er han historiens dårligste?’

På vej til Danmark: ‘Jeg har ventet længe’



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Supercomputer: Her er VM-finalen

Bo Henriksen: Det er en katastrofe

AGF-transfer ventes på plads inden 13. juli  

Afslører danskers pris – så meget vil OB få

Pokerspil i gang – de kæmper om Jens Stage



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Norge – Frankrig

Afsløring: Lyngby henter Mads Emil Larsen

De er enige med Mathias Jensen

Revser stjerne: ‘Fuldkommen katastrofalt!’

Afslører: FCK ringede aldrig

VM-vækkeuret: Det er sgu en ommer!

Stjerne sender Sverige videre ved VM

Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?

I dialog om dansk bomber

Her er Brasiliens vej til VM-finalen

Kap Verde – Saudi-Arabien

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen