Efter 16 år uden gruppespil: Brøndby fik 0-0

I den første kamp i et europæisk gruppespil i 16 år spillede Brøndby torsdag aften 0-0 hjemme mod Sparta Prag.



Brøndby var tilbage i et europæisk gruppespil for første gang siden 2005, da holdet torsdag aften tog imod Sparta Prag.

Det var det danske mesterholds første gruppekamp i 16 år, og opgøret i Europa League endte 0-0 foran en flot kulisse med 18.867 tilskuere.

Op til kampen sneglede bilerne sig i lange køer mod Brøndby Stadion, mens det myldrede med gulblusede fans fra alle hjørner af den københavnske vestegn.

På banen indledte Brøndby som lyn og torden, og allerede i første minut havde hjemmeholdet sin største chance i hele kampen.

Wingbacken Andreas Bruus susede frem på højrekanten og hamrede mod mål, men bolden gik forbi den fjerneste stolpe.

Mikael Uhre var ellers løbet foran sin oppasser inde foran mål, men Brøndby-angriberen måtte se forgæves efter en tværpasning og sprintede symbolsk selv ind i netmaskerne.

Efter det første varselsskud var det generelt en fysisk hårdt spillet kamp.

Sparta Prag havde et par muligheder – blandt andet et forkølet skud fra kantspilleren Jakub Pesek.

I anden halvleg blev publikum budt på bedre spil og flere etablerede angreb, men stadig ingen mål.

Sparta Prag blev nærgående med flere skud fra distancen. Indskiftede David Moberg Karlsson med en fortid i FC Nordsjælland skød direkte i favnen på Brøndby-keeper Mads Hermansen.

Samme resultat kom der ud af en stor chance til Pesek efter 75 minutter, og Brøndby var presset i denne periode af kampen.

Kort efter havde tjekkerne også et farligt hjørnespark, men Mads Hermansen var på plads på stregen.

Brøndby-træner Niels Frederiksen sendte fem friske folk på banen i de sidste 25 minutter af opgøret. Blandt andet fik angriberen Marko Divkovic sin debut.

Kvaliteten hos Brøndby var der bare ikke til at få kreeret de chancer, der skulle til for at vinde sådan en kamp.

Det endte derfor med en nulløsning og et enkelt point til hvert mandskab.

Casper Højer Nielsen var ikke med for Sparta Prag, da den tidligere AGF-back er ude med en skade for tiden.

Brøndbys næste kamp i Europa League er 30. september ude mod franske Lyon, som torsdag vandt 2-0 ude over skotske Rangers i gruppens anden kamp torsdag aften.

/ritzau/





Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?




LIVE

VM-LIVE: Julian Nagelsmann overrasker

Brager sammen med FCK: Hvilken forskel gør det?

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

De er enige med Mathias Jensen

Her er Brasiliens vej til VM-finalen

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’

Supercomputer: Her er VM-finalen

Afslører: FCK ringede aldrig



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen

I dialog om dansk bomber

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Nyt job til Cooper? Han kan snart være fortid

Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar

Forbereder bud på 970 mio.

VM-spiller får fem karantænedage



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub

Hvor er han? ‘En kæmpe fejl af Tuchel!’

Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis

Afsløring: FC København sælger Theo Sander

FC Barcelona køber VM-angriber

Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’

VM-vækkeuret: Han er i en klasse for sig!

Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges

Til lægetjek i Superliga-klub

Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne

Han vil til Tottenham – koster 688 millioner



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Ecuador – Tyskland

Chokskifte på vej?