Efter 16 år uden gruppespil: Brøndby fik 0-0

I den første kamp i et europæisk gruppespil i 16 år spillede Brøndby torsdag aften 0-0 hjemme mod Sparta Prag.



Brøndby var tilbage i et europæisk gruppespil for første gang siden 2005, da holdet torsdag aften tog imod Sparta Prag.

Det var det danske mesterholds første gruppekamp i 16 år, og opgøret i Europa League endte 0-0 foran en flot kulisse med 18.867 tilskuere.

Op til kampen sneglede bilerne sig i lange køer mod Brøndby Stadion, mens det myldrede med gulblusede fans fra alle hjørner af den københavnske vestegn.

På banen indledte Brøndby som lyn og torden, og allerede i første minut havde hjemmeholdet sin største chance i hele kampen.

Wingbacken Andreas Bruus susede frem på højrekanten og hamrede mod mål, men bolden gik forbi den fjerneste stolpe.

Mikael Uhre var ellers løbet foran sin oppasser inde foran mål, men Brøndby-angriberen måtte se forgæves efter en tværpasning og sprintede symbolsk selv ind i netmaskerne.

Efter det første varselsskud var det generelt en fysisk hårdt spillet kamp.

Sparta Prag havde et par muligheder – blandt andet et forkølet skud fra kantspilleren Jakub Pesek.

I anden halvleg blev publikum budt på bedre spil og flere etablerede angreb, men stadig ingen mål.

Sparta Prag blev nærgående med flere skud fra distancen. Indskiftede David Moberg Karlsson med en fortid i FC Nordsjælland skød direkte i favnen på Brøndby-keeper Mads Hermansen.

Samme resultat kom der ud af en stor chance til Pesek efter 75 minutter, og Brøndby var presset i denne periode af kampen.

Kort efter havde tjekkerne også et farligt hjørnespark, men Mads Hermansen var på plads på stregen.

Brøndby-træner Niels Frederiksen sendte fem friske folk på banen i de sidste 25 minutter af opgøret. Blandt andet fik angriberen Marko Divkovic sin debut.

Kvaliteten hos Brøndby var der bare ikke til at få kreeret de chancer, der skulle til for at vinde sådan en kamp.

Det endte derfor med en nulløsning og et enkelt point til hvert mandskab.

Casper Højer Nielsen var ikke med for Sparta Prag, da den tidligere AGF-back er ude med en skade for tiden.

Brøndbys næste kamp i Europa League er 30. september ude mod franske Lyon, som torsdag vandt 2-0 ude over skotske Rangers i gruppens anden kamp torsdag aften.

/ritzau/





LIVE

VM-LIVE: Suspenderer tv-vært efter shitstorm

West Ham opfordres til at hente dansk bomber

Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu

Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil

– Den største fortrydelse i min FCK-tid er…

Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona

Afsløring: FCN køber stortalentet Vaboue Doumbia

Priske og co. henter stort FCK-emne til spotpris



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Serie 4-klub henter Bjørn Paulsen

Forgyldt – det tjener Beckham under VM

Portugal – Usbekistan

FC Midtjylland sælger midtbanespiller



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Derfor trækker stor dansk transfer ud

Argentina – Østrig

Afsløring: AGF afviser stort million-bud på Links

Norge – Senegal

Afsløring: Brøndby henter FC København-talent



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Dansker lander stort job: Det var ligegodt satans 

Tidl. FCK-talent på blokken i store tyske klubber

Sender opfordring til Superliga-træner

Overblik: Her er Superligaens sommertransfers 2026

Afsløring: Halmstads vil have dansk Arsenal-keeper

Rygte: Topklub i dialog med Hatzidiakos

Håner svensker: Verdens mærkeligste fodboldspiller

Stor dansk transfer på vej – udeblev fra træning

Frankrig – Irak

Jürgen Klopp sviner Van der Vaart

Sunderland jagter dansk guldfugl

Neestrup og co. vil lokke stjerne med kæmpe løn



FANKLUBBEN

Det har været en elendig sæson

Slagter stjerner: Noget lort!

I dialog med Steve Cooper