FCK er årtiets bedste

Løverne har brølet højst i det årti, der så småt er ved at rinde ud. FC København har i snit hentet to point per kamp og overgår dermed rivalerne fra Brøndby. AGF har lidt flest nederlag.



Om 14 dage forlader vi det første årti i dette årtusinde. Som det så ofte er tilfældet, giver nytåret tid til eftertanke og tilbageblik. Statistikerne hos danskfodbold.com har benyttet lejligheden til at kåre den bedste Superliga-klub fra det forgangne årti.

Baseret på alle Superliga-kampe fra 2000 til 2009 – 330 i alt – har hjemmesiden fundet frem til den klub, der har scoret flest point per kamp. Med et gennemsnit på næsten to point per kamp er FC København årtiets klart stærkeste klub.

#   Klub                      Point pr. kamp
1   FC København      1,99
2   Brøndby IF            1,81
3   OB                        1,66
4   FC Midtjylland       1,59
5   AaB                       1,58
6   Esbjerg fB             1,37
7   Viborg FF               1,24
8   FC Nordsjælland    1,24
9   Silkeborg IF           1,22
10 AB                         1,18
11 AGF                       1,12
12 Randers FC           1,09
13 AC Horsens           1,07
14 Herfølge BK           0,92
15 Vejle BK                 0,86
16 Lyngby BK             0,83
17 BK Frem                 0,82
18 Køge BK                 0,82
19 SønderjyskE          0,74
20 HB Køge                0,44

Kilde: danskfodbold.com – DBU’s officielle statistikere

Duksene fra Parken slår dermed ærkerivalerne fra Brøndby, der må erkende, at 00’erne ikke er gået så godt som 1990’erne. De gule fra Vestegnen hentede kun to mesterskaber i de forgangne årti, hvor FC København løb med hele seks af slagsen.

FC København kan også bryste sig af, at være klubben med flest sejre – 191 af slagens – mens AGF har den tvivlsomme fornøjelse at have tabt mest. Århusianerne har måttet forlade banen som tabere 142 gange, mens fynske OB er stærkest til at dele. Fynboerne har spille 90 kampe uafgjort fra 2000 til 2009.

Brøndby får lidt oprejsning ved at være det mest scorende hold i dette årti. 591 blå-gule kasser blev det til, mens AGF igen tager en uheldig titel som klubben med flest mål scoret imod – 501 stk.

Det er måske også værd at bemærke, at Herfølge BK sammen med AaB er de eneste klubber med mesterskaber de seneste ti år. Overbygningen HB Køge må dog tage til takke med en sidsteplads på ranglisten, men den nye klub har også kun haft 18 kampe i landets bedste række.





TransferLIVE: Superliga-klub køber FCK-kending




LIVE

VM-LIVE: ‘De er klar til at dø for Messi’

Tung kampstart i Toronto

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’

Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham

Til lægetjek i Superliga-klub

Frederiksen renser ud

FCK går på rov i Viborg

– Derfor fyrer vi Thomasberg



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK

West Ham opfordres til at hente dansk bomber

Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek

Forgyldt – det tjener Beckham under VM



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona

FC Københavns talenter gør rent bord

Dansker lander stort job: Det var ligegodt satans 

Lurer på Superliga-stjerne

– Den største fortrydelse i min FCK-tid er…



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Et skridt tættere Englands største stadion

I dialog med Steve Cooper

Rekord-Messi sparker Argentina videre

Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu

Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil

Benhård kritik: Dansk stjerne er overbetalt

Stor dansk transfer på vej – udeblev fra træning

Næsten halvdelen af Portugal så VM-kamp

Tidl. FCK-talent på blokken i store tyske klubber

Jürgen Klopp sviner Van der Vaart

Lyngby Boldklub sælger profil

Afsløring: FCN køber stortalentet Vaboue Doumbia



FANKLUBBEN

Det har været en elendig sæson

Sender opfordring til Superliga-træner

Serie 4-klub henter Bjørn Paulsen