• Hent Tipsbladets app og få push notifikationer om seneste nyt, livescores mm.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dit daglige skud fodbold til frokostpausen
    Tilmeld nyhedsbrev
  • Vær med hvor og når det sker og deltag i debatterne - følg Tipsbladet på:
Hold dig opdateret - følg Tipsbladet på:

Ved at sende en 11-årig kineser til Brøndby og FCN har Ebbe Sand Soccer Academy taget første skridt mod samarbejde med europæiske klubber.

Af Torsten Kjems Hansen

I årets første dage havde Brøndby IF besøg af den bare 11-årige kinesiske fodboldspiller Tycho Collins, der til daglig er tilknyttet Ebbe Sand Soccer Academy, der har til huse i millionbyen Shanghai.

Den klejne fodboldspiller fra har siden også trænet med hos FC Nordsjællands talenter og først i weekenden returneret til Kina efter et par indholdsrige uger i Danmark.

- Der er ingen tvivl om, at han har fået oplevelser for livet. Det spændende har været, om han ville falde helt igennem. Han er den bedste i sin årgang herude, men niveauet i Danmark er væsentligt højere. Det har været hårdt for ham, men han har uden tvivl også fået flyttet sin opfattelse af fodbold og kommer forhåbentlig tilbage som en endnu bedre spiller, siger direktør for Ebbe Sand Soccer Academy, Mads Davidsen til tipsbladet.dk.

Ebbe Sand Soccer Academy åbnede i sommer med den tidligere danske landsholdsangriber som ejer i Shanghai, hvor der bor flere end 25 millioner mennesker. Med over 50 børn og unge fodboldspiller tilknyttet, har akademiet taget hul på en proces omkring et hidtil uopdyrket talentmarked i et land, hvor fodboldinteressen er enorm og pengene endnu større.

At sende den bare 11-årige spiller til træninger i danske Superliga-klubber er det første spæde skridt i retning af at få etableret samarbejder med europæiske klubber og på den måde kunne udvikle og dygtiggøre de kinesiske talenter, der findes.

- Interessen for fodbold er helt enorm, og alene Tycho Collins' besøg i Danmark har fyldt utroligt meget i de lokale men også landsdækkende medier. At vi sender en spiller til Europa er helt unikt, men for os handler det om at tage fat på et uopdyrket men utroligt spændende marked, siger Mads Davidsen, der selv har en fortid som blandt andet U/19-cheftræner i Brøndby IF.

- Akademiet er stadig i en opstartsfase, men alligevel håber jeg, at vi i dette år vil kunne være klar til at indgå former for etablerede samarbejder med klubber i Danmark eller andre europæiske lande. Det handler om, at klubber er friske på at være "first movers" og tage chancen. Jeg er overbevist om, at graden af den investering, man skal lave, er meget lille i forhold til den gevinst der kan opnås.

Afkastet i forhold til at tilknytte en kinesisk spiller i eksempelvis en dansk klub, kan blive enormt, da interessen og jagten på rollemodeller er af uhørte dimensioner i Kina sammenlignet med Danmark og derfor kan bruges i kommerciel og forrretningsmæssig øjemed.

Da Arsenal i sin 2001 hentede japanske Junichi Inamoto, åbnede det for en milliardomsætning i forhold til japanske sponsorer, salg af Arsenal-merchandise i østen og en i europæisk målestok vanvittig interesse fra de japanske medier. Tv-stationer og aviser flyttede journalister permanent til London udelukkende for at følge Inamotos gøren og laden - også selv om han for det meste af tiden passede bænken eller spillede for reserveholdet.

-  Langt de fleste japanske landsholdsspillere er nu i europæisk fodbold i modsætning til kinesisk fodbold, hvor ingen rigtigt har fundet vejen til Europa, siger Mads Davidsen.

- Da FC Nordsjælland i 2003 havde den japanske målmand Yoshikatsu Kawaguchi, var der også massiv interesse fra de japanske medier, men er det en kineser, der kom til Danmark nu, ville du som minimum kunne gange den interesse med 10. Der er så ufattelig stor fokus og jagt idolet og rollemodellen i Kina, at det er svært at forklare.

Et godt eksempel er, at det statsejede tv eksempelvis for nyligt brugte 6 minutter af en 10 minutter lang sportsudsendelse på at vise ét kampreferat fra den portugisiske 2. division, fordi der spiller en kineser.

- Og så fik han altså kun de sidste 15 minutter på banen, siger Mads Davidsen.

Den voldsomme interesse for fodbolden i Kina, afspejler sig i de mange milliarder, der er kommet ind i sporten i det gigantiske land. Store Europæiske stjerner som Didier Drogba og Nicolas Anelka har ladet sig lokke af astronomisk høje lønninger, og de kinesiske spillere, der er gode nok til at være med i den bedste række, tjener også store summer i forhold til, hvad de ville kunne blive tilbudt i Europa.

- Problemet er, at de bedste kinesiske spillere tjener så mange penge og i de fleste tilfælde ikke har kvaliteten til at begå sig i de bedste ligaer i Europa. Derfor gider de faktisk ikke forsøge sig i europæisk fodbold, og ambitionerne bliver sammen med niveauet derefter, siger Mads Davidsen.

- I stedet henter klubberne store stjerner som Drogba til landet, for der er ikke tålmodighed til at udvikle egne talenter. Det handler hele tiden om, hvad man kan fremskaffe her og nu.

Med ikke meget mere end et halvt år på bagen har akademiet med de danske rødder dog allerede fået skabt masser af opmærksomhed, for eksempelvis er den 11-årige Thyco Collins ikke færdig store oplevelser.

- Efter at der  har været masser af fokus på Thyco Collins ophold i Danmark, blev jeg kontaktet af Samsung, der blandt andet er hovedsponsor for Chelsea. De arrangerer en fodbold-camp herovre, som de gerne vil have Thyco Collins til at åbne officielt sammen med mig. Ved at sende en spiller til Danmark, har vi allerede nu vist, at vi har vejen til Europa, men som sagt handler det for os om at få sat gang i talentudviklingen og på den måde få dyrket markedet, der qua Kinas størrelse og interessen for fodbold, er uhørt stort, siger den 30-årige danske direktør.

Med både Mads Davidsen og ikke mindst Ebbe Sands fortid i Brøndby, virker det oplagt, at Superliga-klubben kunne ligge lige for, når det kommer til at samarbejde med det kinesiske akademi, men Mads Davidsen spreder mulighederne ud.

- Selvfølgelig kunne Brøndby være oplagt, og at Tycho Collins netop kom til præcis Brøndby og FC Nordsjælland handler også om mit i forvejen gode netværk i netop de to klubber, men det er også op til interesserede klubber at byde sig til i forhold til et samarbejde. Vi har stadig masser af arbejde at gøre, men som sagt, håber vi allerede i år at kunne etablere en form for samarbejde med en eller flere klubber i Danmark eller andre europæiske lande, siger Mads Davidsen til tipsbladet.dk.

Superliga

Mere Superliga

Fokus