Pinligt! OB og Hvidovre blandt Europas værste hold

OB og Hvidovre er blandt Europas værste hold, når der skal spilles på hjemmebane. Det viser nye tal fra Opta.



Den 1. april lavede OB en aprilsnar på deres sociale medier.

Fynboerne jokede med, at man ville spille i udebanetrøjer på hjemmebane i tirsdagens kamp mod Vejle. Måske OB skulle have gjort alvor af ordene. I hvert fald gik de sejrsløse fra Nature Energy Park for 12. kamp i træk, da Vejle tog hjem til Jylland med en sejr på 1-0 i Odense.

Faktisk skal man helt tilbage til den 26. maj i sidste sæson for at finde den seneste OB-sejr på hjemmebane. Dengang blev det til en 2-1-sejr mod AC Horsens, der i dag ligger i den tunge ende af NordicBet Ligaen og senest tabte med 5-0 mod HB Køge.

I denne sæson er det kun blevet til tre point på hjemmebane, der er kommet efter tre uafgjorte kampe. 

Alligevel er der – på nærmest imponerende vis – et dansk hold, der topper OB's horrible statistik på hjemmebane. Oprykkerne fra Hvidovre har nemlig også til gode at vinde en fodboldkamp på hjemmebane i denne sæson, hvor det kun er blevet til sølle to point. 

For at det ikke skal være løgn, kan de to Superliga-hold prale af at være Europas absolut værste hold på hjemmebane. Det viser nye tal, som Tipsbladet har modtaget fra statistikfirmaet Opta. 

Statistikken tæller hold fra de 15 bedste ligaer i Europa fra 1. juli 2023 til i dag. 

Set med et dansk perspektiv, er der ingen hold i den danske Superliga nogensinde, der kan præsentere en dårligere statistik på hjemmebane, end Hvidovre og OB i skrivende stund kan i denne sæson med et pointsnit på hjemmebane på henholdsvis 0,18 og 0,25.

Tættest på kommer Silkeborg i sæsonen 2014/2015 med et pointsnit på hjemmebane, der lød på 0,31. Ud af de tyve dårligste hjemmebanehold nogensinde på en enkelt Superliga-sæson, er det kun AGF i 2007/2008 med et pointsnit på 0,68 på hjemmebane, der lykkes med at redde livet i den bedste række.

Dermed kan OB - såfremt de sikrer sig endnu en sæson i Superligaen - skrive sig ind i historiebøgerne som det dårligste hjemmebanehold nogensinde i Superligaen, der alligevel klarer ærterne. 

Til gengæld kan man ikke sætte en finger på fynboerne, når de spiller på udebane. Her har de fået 21 point på 11 kampe, hvilket kun er overgået af Brøndby, FC København og FC Midtjylland med henholdsvis 27, 23 og 22 point på udebane i denne sæson.

Næste chance for en hjemmebanesejr for OB er den 12. april mod Viborg. 





LIVE

VM-LIVE: Præsident slagter landstræner

Stopper efter VM-nedtur

Brøndby gik målamok i Nørgaards første kamp

Morten Bruun: Sker nok aldrig igen i min levetid!

Spændende melding

Ekspert: Mest attraktivt at vende hjem til FCM

Hård dom over Kvistgaarden

Lössl: ‘Hold kæft, hvor var han god!’



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Storroser 18-årig FCK-spiller

Træner i Danmark: Storklub har store danske planer

Her er 16.-delsfinalerne til VM

Meldt tæt på Brøndby – nærmer sig Bundesliga-klub



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

De jagter Pantelis Hadzidiakos – her er prisen

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen

Brasilien – Japan

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker

Transferbombe på vej

Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet

Sydafrika – Canada

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

De vil have Gaaei – her er prisen

De forbereder et bud på Roony Bardghji

Meldes tæt på storklub

Spår vild Rasmus Højlund-sæson



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

Sådan starter Brøndby i Nørgaards første kamp

Markant ændring i Silkeborg

Topklub forsøger at overtale Skov Olsen