Pinligt! OB og Hvidovre blandt Europas værste hold

OB og Hvidovre er blandt Europas værste hold, når der skal spilles på hjemmebane. Det viser nye tal fra Opta.



Den 1. april lavede OB en aprilsnar på deres sociale medier.

Fynboerne jokede med, at man ville spille i udebanetrøjer på hjemmebane i tirsdagens kamp mod Vejle. Måske OB skulle have gjort alvor af ordene. I hvert fald gik de sejrsløse fra Nature Energy Park for 12. kamp i træk, da Vejle tog hjem til Jylland med en sejr på 1-0 i Odense.

Faktisk skal man helt tilbage til den 26. maj i sidste sæson for at finde den seneste OB-sejr på hjemmebane. Dengang blev det til en 2-1-sejr mod AC Horsens, der i dag ligger i den tunge ende af NordicBet Ligaen og senest tabte med 5-0 mod HB Køge.

I denne sæson er det kun blevet til tre point på hjemmebane, der er kommet efter tre uafgjorte kampe. 

Alligevel er der – på nærmest imponerende vis – et dansk hold, der topper OB's horrible statistik på hjemmebane. Oprykkerne fra Hvidovre har nemlig også til gode at vinde en fodboldkamp på hjemmebane i denne sæson, hvor det kun er blevet til sølle to point. 

For at det ikke skal være løgn, kan de to Superliga-hold prale af at være Europas absolut værste hold på hjemmebane. Det viser nye tal, som Tipsbladet har modtaget fra statistikfirmaet Opta. 

Statistikken tæller hold fra de 15 bedste ligaer i Europa fra 1. juli 2023 til i dag. 

Set med et dansk perspektiv, er der ingen hold i den danske Superliga nogensinde, der kan præsentere en dårligere statistik på hjemmebane, end Hvidovre og OB i skrivende stund kan i denne sæson med et pointsnit på hjemmebane på henholdsvis 0,18 og 0,25.

Tættest på kommer Silkeborg i sæsonen 2014/2015 med et pointsnit på hjemmebane, der lød på 0,31. Ud af de tyve dårligste hjemmebanehold nogensinde på en enkelt Superliga-sæson, er det kun AGF i 2007/2008 med et pointsnit på 0,68 på hjemmebane, der lykkes med at redde livet i den bedste række.

Dermed kan OB - såfremt de sikrer sig endnu en sæson i Superligaen - skrive sig ind i historiebøgerne som det dårligste hjemmebanehold nogensinde i Superligaen, der alligevel klarer ærterne. 

Til gengæld kan man ikke sætte en finger på fynboerne, når de spiller på udebane. Her har de fået 21 point på 11 kampe, hvilket kun er overgået af Brøndby, FC København og FC Midtjylland med henholdsvis 27, 23 og 22 point på udebane i denne sæson.

Næste chance for en hjemmebanesejr for OB er den 12. april mod Viborg. 





LIVE

VM-LIVE: Vanvid – Østrig er videre!

Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen

Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub

Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet

Her er 16.-delsfinalerne til VM

Storroser 18-årig FCK-spiller

“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”

Transferbombe på vej



EKSKLUSIVT

Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb

Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’

Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine

Meldes tæt på storklub

Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Zlatan Ibrahimovic revser Norge

Spår vild Rasmus Højlund-sæson

De vil have Gaaei – her er prisen

Dansk VM-træner i tvivl om fremtiden



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Monstertransfer: Her er hans kongeløn

De forbereder et bud på Roony Bardghji

Rangnick: Det mest dramatiske i 40 år

Sydafrika – Canada

Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!

Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden

Werge glemmer det aldrig: ‘Det var første gang…’

FC København jagter Romane Amane

Afsløring: Brøndby vil købe Amin Boudri

Topklub forsøger at overtale Skov Olsen

FCK-profil med hattrick i målfest



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

‘Vi har et spændende transfervindue foran os’

Bech: ‘Derfor er porten sparket op’

Supercomputer: Her er VM-finalen