Pinligt! OB og Hvidovre blandt Europas værste hold

OB og Hvidovre er blandt Europas værste hold, når der skal spilles på hjemmebane. Det viser nye tal fra Opta.



Den 1. april lavede OB en aprilsnar på deres sociale medier.

Fynboerne jokede med, at man ville spille i udebanetrøjer på hjemmebane i tirsdagens kamp mod Vejle. Måske OB skulle have gjort alvor af ordene. I hvert fald gik de sejrsløse fra Nature Energy Park for 12. kamp i træk, da Vejle tog hjem til Jylland med en sejr på 1-0 i Odense.

Faktisk skal man helt tilbage til den 26. maj i sidste sæson for at finde den seneste OB-sejr på hjemmebane. Dengang blev det til en 2-1-sejr mod AC Horsens, der i dag ligger i den tunge ende af NordicBet Ligaen og senest tabte med 5-0 mod HB Køge.

I denne sæson er det kun blevet til tre point på hjemmebane, der er kommet efter tre uafgjorte kampe. 

Alligevel er der – på nærmest imponerende vis – et dansk hold, der topper OB's horrible statistik på hjemmebane. Oprykkerne fra Hvidovre har nemlig også til gode at vinde en fodboldkamp på hjemmebane i denne sæson, hvor det kun er blevet til sølle to point. 

For at det ikke skal være løgn, kan de to Superliga-hold prale af at være Europas absolut værste hold på hjemmebane. Det viser nye tal, som Tipsbladet har modtaget fra statistikfirmaet Opta. 

Statistikken tæller hold fra de 15 bedste ligaer i Europa fra 1. juli 2023 til i dag. 

Set med et dansk perspektiv, er der ingen hold i den danske Superliga nogensinde, der kan præsentere en dårligere statistik på hjemmebane, end Hvidovre og OB i skrivende stund kan i denne sæson med et pointsnit på hjemmebane på henholdsvis 0,18 og 0,25.

Tættest på kommer Silkeborg i sæsonen 2014/2015 med et pointsnit på hjemmebane, der lød på 0,31. Ud af de tyve dårligste hjemmebanehold nogensinde på en enkelt Superliga-sæson, er det kun AGF i 2007/2008 med et pointsnit på 0,68 på hjemmebane, der lykkes med at redde livet i den bedste række.

Dermed kan OB - såfremt de sikrer sig endnu en sæson i Superligaen - skrive sig ind i historiebøgerne som det dårligste hjemmebanehold nogensinde i Superligaen, der alligevel klarer ærterne. 

Til gengæld kan man ikke sætte en finger på fynboerne, når de spiller på udebane. Her har de fået 21 point på 11 kampe, hvilket kun er overgået af Brøndby, FC København og FC Midtjylland med henholdsvis 27, 23 og 22 point på udebane i denne sæson.

Næste chance for en hjemmebanesejr for OB er den 12. april mod Viborg. 





LIVE

VM-LIVE: Argentina kan skifte ALLE 11

De er enige med Mathias Jensen

Hvor er han? ‘En kæmpe fejl af Tuchel!’

Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’

FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart

VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu

Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil

Forbereder bud på 970 mio.



EKSKLUSIVT

FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner

Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen

VM-spiller får fem karantænedage

FC Barcelona køber VM-angriber

Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK

Ecuador – Tyskland

Chokskifte på vej?

Medie slagter stjerne – i chok over kæmpetransfer



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

West Ham opfordres til at hente dansk bomber

Afsløring: Jonathan Fischer skal sælges

Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona

‘Bombe’: Stjerne med transferbøn på direkte tv

Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne

Ny bejler til dansk guldfugl

Curaçao – Elfenbenskysten

Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar

Paraguay – Australien

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’

– Derfor fyrer vi Thomasberg



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Sydafrika – Sydkorea

Til lægetjek i Superliga-klub