Bragt første gang 6. oktober
Superligaen har afviklet sæsonens første 10 spillerunder, hvilket betyder, at første rate af penge fra Tv-aftalen er tæt på at skulle fordeles.
I følge tipsbladet.dk’s oplysninger er der over en sæson omkring 260 millioner kroner til fordeling via forskellige parametre.
Første rate fordeles efter 11. spillerunde, den næste efter 22. spillerunde og tredje rate falder efter 33. spillerunde.
Tipsbladet.dk giver her overblikket over, hvordan tv-pengene over en sæson fordeles og hvordan placeringerne efter den kommende 11. spillerunde har enorm betydning for de forskellige klubbers indtjening på aftalen.
Den 260 millioner kroner store pulje bliver hver sæson fordelt ud over forskellige parametre:
– En solidarisk pulje på cirka 30 procent af beløbet
– En placeringspulje på 30 procent
– Præstationspulje på cirka 20 procent af beløbet
– En mediemarkeds-pulje på cirka 20 procent af beløbet
Den solidariske pulje – 78 millioner kroner:
De 12 klubber er ligegyldigt placering sikret omkring 78 millioner kroner til deling, hvilket giver hver klub 6,5 millioner kroner.
Placerings-puljen – 78 millioner kroner:
Anslået fordelingsnøgle for de 26 millioner efter 11. runde :
1. 20% = 5,2
2. 15% = 3,9
3. 12% = 3,12
4. 10% = 2,6
5. 9% = 2,34
6. 8% = 2,08
7. 7% = 1,82
8. 6% = 1,56
9. 5% = 1,3
10. 4% = 1,04
11.2,5% = 650.000
12. 1,5% = 390.000
Forklaring:
30 procent af Superligaens tv-midler fordeles ligeligt efter klubbernes placering efter 11., 22. og 33. spillerunde. Det giver omkring 26 millioner kroner i hver pulje.
Tipsbladet har ikke haft adgang til den præcise fordelingsnøgle, men der er tale om en meget stejl kurve med store gevinster til topholdene og tilsvarende lave summer til bundholdene, da Superliga-klubberne i forhandlingen om opdelingen af tv-penge mellem sig blev enige om i højere grad end tidligere at spille om tv-midlerne frem for automatisk at give midlerne til dem med en stor fanbase.
Præstationspuljen: 52 millioner kroner
I denne del af Superligaens fordelingsnøgle til tv-pengene gælder det bogstavelig talt om at vinde kampe. Antallet af vundne kampe er direkte afgørende for, hvor stor en del af puljen hver af de 12 klubber får. Denne pulje er meget tæt knyttet til placerings-puljen, da antallet af sejre som oftest hænger direkte sammen med placeringen.
Ligesom placeringspuljen belønnes topplaceringer og især rigtig mange sejre, men den vigtigste effekt er muligvis i bunden. Her gør det en enorm forskel, om man som HB Køge i sidste sæson og i 2009/2010-sæsonen (fire sejre begge sæsoner) kun vinder få kampe, eller om man har overlevelseschancer henne i maj måned. Denne pulje er direkte med til at afskrække oprykkere til at tage en gratis omgang i Superligaen på minimalt budget.
Mediemarkedspuljen – 52 millioner kroner
Puljen kaster omkring 20 procent af pengene af sig, hvilket svarer til omkring 52 millioner kroner pr. sæson.
Pengene fordeles efter, hvilket valg ens kamp er på tv.
Viasat vælger først (Kampen søndag aften – Match of the Week), mens Canal 9 (el. Canal 8) har andetvalg, TV3Sport har tredje- og fjerdevalg, mens Canal 9 og TV3Sport respektivt tager sig af kamp nummer fem og seks.
Jo flere af de først valgte kampe, en klub gennem sæsonen deltager i, jo større andel af mediemarkedspuljen får klubben. Dette er en stor fordel for Brøndby IF, der trods dårlige resultater oftest spiller i en af de to først valgte kampe.
TOPNYHED
Superliga-gennembrud? “Han har været rigtig god”
NYHEDER
Bedøm selv: Var der straffespark til FC København?
KARAKTERER
BIF tabte – men nej, hvor er han en lækker spiller
HELT VILDT
Wolfsburg-chok: Var enige – men så hoppede han fra
Derby-dommer: Det var et klart straffespark
TRANSFER
‘Så tror jeg, han kan skifte væk fra FCK’
MEDIE
Andreas Christensen i chokskifte?
INTERVIEW
Varme rygter – nu kommenterer Steve Cooper
Tadej Pogacar i stor hyldest af Jonas Vingegaard
INTERVIEW
I karambolage med Brøndby-stjerne: ‘Hold din kæft’
Rasmus Højlund involveret i Napoli-triumf
FCK slår Brøndby efter kontroversielt straffespark
Viborg udspiller Vejles gennemhullede defensiv
MEDIE
FC Midtjylland kan score gode penge
MEDIE
Købt for en slik: Nu er danskers værdi eksploderet
NYHEDER
Yuito Suzuki chokerer Bayern München
TRANSFER
Kongesæson – de køber Pep Biel
MEDIE
– PC’s “Wolfsburg-stil” har fejlet spektakulært
Biereth og Dolberg bryder måltørke
OPTAKT
Sønderjyske – FC Midtjylland
HELT VILDT
Superliga-legende stråler som 41-årig
TOPNYHED
Ekspert undrer sig over dommervalg til derby
HELT VILDT
Thomas Gravesen stjæler overskrifter i udlandet
INTERVIEW
Neestrup: ‘Jeg har presset på for en afklaring’
HELT VILDT
FC Barcelona med chokerende besked til stjerne
NYHEDER
Kæmpe nedtur for Ohi Omoijuanfo
INTERVIEW
Brøndby-spiller afviser
INTERVIEW
Forlag giver penge til dansk klub for Frank-bog
TRANSFER
Ekspert med vildt bud på Lerager-afløser i FCK
MEDIE
Derfor har Lerager takket nej til FC København
Slut: FC København vinder intenst derby
Streaminggigant vælger FCK mod Brøndby
MEDIE
Arne Slot i kæmpe krise: ‘Horror show på Anfield’
TOPNYHED
Revser Superliga-klub: ‘Bliver lidt for fattigt’
Dolberg på tavlen: Jeg føler mig meget ansvarlig
OPTAKT
Randers FC – OB
NYHEDER
FC København er uden fem spillere mod Brøndby IF
Cooper overrasker – bænker to profiler til derby
EKSKLUSIVT
Afsløring: Braga lurer på rekorddyr Viborg-stjerne
Horsens sniger sig opad efter sejr i topkamp
Pogba er lettet
Her er FC Københavns startopstilling mod Brøndby
INTERVIEW
Brøndby-stjerne slår fast: Dem vil jeg spille for
OPTAKT
FC København – Brøndby IF
NYHEDER
Brøndby-truppen er udtaget: Mangler kun én spiller
Her kan du se FC København mod Brøndby IF
DAGENS SPILFORSLAG
Lillebror kan drille i Madrid-derby
INTERVIEW
Frank afviste flere
INTERVIEW
Neestrup: ‘Det er et rigtig godt Brøndby-hold’
OPTAKT
