Bragt første gang 6. oktober
Superligaen har afviklet sæsonens første 10 spillerunder, hvilket betyder, at første rate af penge fra Tv-aftalen er tæt på at skulle fordeles.
I følge tipsbladet.dk’s oplysninger er der over en sæson omkring 260 millioner kroner til fordeling via forskellige parametre.
Første rate fordeles efter 11. spillerunde, den næste efter 22. spillerunde og tredje rate falder efter 33. spillerunde.
Tipsbladet.dk giver her overblikket over, hvordan tv-pengene over en sæson fordeles og hvordan placeringerne efter den kommende 11. spillerunde har enorm betydning for de forskellige klubbers indtjening på aftalen.
Den 260 millioner kroner store pulje bliver hver sæson fordelt ud over forskellige parametre:
– En solidarisk pulje på cirka 30 procent af beløbet
– En placeringspulje på 30 procent
– Præstationspulje på cirka 20 procent af beløbet
– En mediemarkeds-pulje på cirka 20 procent af beløbet
Den solidariske pulje – 78 millioner kroner:
De 12 klubber er ligegyldigt placering sikret omkring 78 millioner kroner til deling, hvilket giver hver klub 6,5 millioner kroner.
Placerings-puljen – 78 millioner kroner:
Anslået fordelingsnøgle for de 26 millioner efter 11. runde :
1. 20% = 5,2
2. 15% = 3,9
3. 12% = 3,12
4. 10% = 2,6
5. 9% = 2,34
6. 8% = 2,08
7. 7% = 1,82
8. 6% = 1,56
9. 5% = 1,3
10. 4% = 1,04
11.2,5% = 650.000
12. 1,5% = 390.000
Forklaring:
30 procent af Superligaens tv-midler fordeles ligeligt efter klubbernes placering efter 11., 22. og 33. spillerunde. Det giver omkring 26 millioner kroner i hver pulje.
Tipsbladet har ikke haft adgang til den præcise fordelingsnøgle, men der er tale om en meget stejl kurve med store gevinster til topholdene og tilsvarende lave summer til bundholdene, da Superliga-klubberne i forhandlingen om opdelingen af tv-penge mellem sig blev enige om i højere grad end tidligere at spille om tv-midlerne frem for automatisk at give midlerne til dem med en stor fanbase.
Præstationspuljen: 52 millioner kroner
I denne del af Superligaens fordelingsnøgle til tv-pengene gælder det bogstavelig talt om at vinde kampe. Antallet af vundne kampe er direkte afgørende for, hvor stor en del af puljen hver af de 12 klubber får. Denne pulje er meget tæt knyttet til placerings-puljen, da antallet af sejre som oftest hænger direkte sammen med placeringen.
Ligesom placeringspuljen belønnes topplaceringer og især rigtig mange sejre, men den vigtigste effekt er muligvis i bunden. Her gør det en enorm forskel, om man som HB Køge i sidste sæson og i 2009/2010-sæsonen (fire sejre begge sæsoner) kun vinder få kampe, eller om man har overlevelseschancer henne i maj måned. Denne pulje er direkte med til at afskrække oprykkere til at tage en gratis omgang i Superligaen på minimalt budget.
Mediemarkedspuljen – 52 millioner kroner
Puljen kaster omkring 20 procent af pengene af sig, hvilket svarer til omkring 52 millioner kroner pr. sæson.
Pengene fordeles efter, hvilket valg ens kamp er på tv.
Viasat vælger først (Kampen søndag aften – Match of the Week), mens Canal 9 (el. Canal 8) har andetvalg, TV3Sport har tredje- og fjerdevalg, mens Canal 9 og TV3Sport respektivt tager sig af kamp nummer fem og seks.
Jo flere af de først valgte kampe, en klub gennem sæsonen deltager i, jo større andel af mediemarkedspuljen får klubben. Dette er en stor fordel for Brøndby IF, der trods dårlige resultater oftest spiller i en af de to først valgte kampe.
HELT VILDT
Går hårdt til Thomas Frank: “Sig op”
MEDIE
Fælder dom over Norwich-danskere
MEDIE
Dansker fremhæves af stort tysk medie
TOPNYHED
‘Den værste transfer nogensinde’
MEDIE
FC København misser denne midtbane-stjerne
HELT VILDT
Tidligere Premier League-boss sviner Højlund til
MEDIE
‘Han kan udvikle sig til en topscorer for Man Utd’
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN henter ny profil på lang kontrakt
NYHEDER
Raser over dansk stjerne
TRANSFERPLANEN
Dyrt indkøb allerede på vej væk fra FCM?
MEDIE
Kæmpe scoop? Real Madrid betaler 67 mio.
TOPNYHED
Dansker tilbyder sig selv til Liverpool
NYHEDER
Dorgu blev helten for Manchester United
TRANSFER
Mathias Jensen rygtes til mesterklub
TOPNYHED
Dansk profil undrer sig – har ikke hørt fra Riemer
NYHEDER
Presset Frank: Her er vores store problem
AVIS
Så meget betaler de for Oscar Fraulo
EKSKLUSIVT
Superliga-klub får penge hver gang, han scorer
NYHEDER
Dansk stjernespiller har fremtiden på plads
TOPNYHED
Ståle opdagede rørende Sørloth-detalje
EKSKLUSIVT
Afsløring: Norsk klub byder rekordstort på Vester
TRANSFER
Tidligere FCK-flop meldes på vej til denne klub
Hvad sker der med Nartey? Ekspert kommer med bud
NYHEDER
Eriksen med kontant udmelding
INTERVIEW
Mads Kristensen vælger Horsens: Store ambitioner
City-ejer sælger klub
TOPNYHED
Massiv hyldest! Medier i svime over Nørgaard
HELT VILDT
Vild spådom: Kan nå Rodgers’ og Marescas niveau
NYHEDER
Det har taget røven på Steve Cooper
TOPNYHED
FCK-hovedpine: “Det er frustrerende”
TRANSFER
Farvel til Sten Grytebust – fremtiden er uvis
Det er gået helt galt for Brøndby-flop
Forlænger med to Superliga-talenter
TIPSBLADET SPECIAL
Her er Superligaens 5 bedste off. midtbanespillere
TOPNYHED
Michael Gregoritsch flirter med denne klub
TRANSFER
Overvejer Mathias Jensen-køb
Brøndby-spiller peger på to udfordringer i Danmark
NYHEDER
Dansker på røven: Nogle af dem er crazy-gode
NYHEDER
Salah blev helten for Egypten
HELT VILDT
Ståle Solbakken afslører hemmelig samtale
Bibelbrødre finder sammen om stærk tro i Arsenal
INTERVIEW
Her er planen for januars transfervindue
DAGENS SPILFORSLAG
Marokko mishandler Mali
Supercomputer: Værste nogensinde!
Klart ønske fra Ruben Amorim
HELT VILDT
AFCON inviterer til gratis fodbold
HELT VILDT
Arsenal lurede på Remco Evenepoel
MEDIE
Forbereder bud på United-flop – vil ikke sælge
FANKLUBBEN
Det er til dumpekarakter
MEDIE
