Bragt første gang 6. oktober
Superligaen har afviklet sæsonens første 10 spillerunder, hvilket betyder, at første rate af penge fra Tv-aftalen er tæt på at skulle fordeles.
I følge tipsbladet.dk’s oplysninger er der over en sæson omkring 260 millioner kroner til fordeling via forskellige parametre.
Første rate fordeles efter 11. spillerunde, den næste efter 22. spillerunde og tredje rate falder efter 33. spillerunde.
Tipsbladet.dk giver her overblikket over, hvordan tv-pengene over en sæson fordeles og hvordan placeringerne efter den kommende 11. spillerunde har enorm betydning for de forskellige klubbers indtjening på aftalen.
Den 260 millioner kroner store pulje bliver hver sæson fordelt ud over forskellige parametre:
– En solidarisk pulje på cirka 30 procent af beløbet
– En placeringspulje på 30 procent
– Præstationspulje på cirka 20 procent af beløbet
– En mediemarkeds-pulje på cirka 20 procent af beløbet
Den solidariske pulje – 78 millioner kroner:
De 12 klubber er ligegyldigt placering sikret omkring 78 millioner kroner til deling, hvilket giver hver klub 6,5 millioner kroner.
Placerings-puljen – 78 millioner kroner:
Anslået fordelingsnøgle for de 26 millioner efter 11. runde :
1. 20% = 5,2
2. 15% = 3,9
3. 12% = 3,12
4. 10% = 2,6
5. 9% = 2,34
6. 8% = 2,08
7. 7% = 1,82
8. 6% = 1,56
9. 5% = 1,3
10. 4% = 1,04
11.2,5% = 650.000
12. 1,5% = 390.000
Forklaring:
30 procent af Superligaens tv-midler fordeles ligeligt efter klubbernes placering efter 11., 22. og 33. spillerunde. Det giver omkring 26 millioner kroner i hver pulje.
Tipsbladet har ikke haft adgang til den præcise fordelingsnøgle, men der er tale om en meget stejl kurve med store gevinster til topholdene og tilsvarende lave summer til bundholdene, da Superliga-klubberne i forhandlingen om opdelingen af tv-penge mellem sig blev enige om i højere grad end tidligere at spille om tv-midlerne frem for automatisk at give midlerne til dem med en stor fanbase.
Præstationspuljen: 52 millioner kroner
I denne del af Superligaens fordelingsnøgle til tv-pengene gælder det bogstavelig talt om at vinde kampe. Antallet af vundne kampe er direkte afgørende for, hvor stor en del af puljen hver af de 12 klubber får. Denne pulje er meget tæt knyttet til placerings-puljen, da antallet af sejre som oftest hænger direkte sammen med placeringen.
Ligesom placeringspuljen belønnes topplaceringer og især rigtig mange sejre, men den vigtigste effekt er muligvis i bunden. Her gør det en enorm forskel, om man som HB Køge i sidste sæson og i 2009/2010-sæsonen (fire sejre begge sæsoner) kun vinder få kampe, eller om man har overlevelseschancer henne i maj måned. Denne pulje er direkte med til at afskrække oprykkere til at tage en gratis omgang i Superligaen på minimalt budget.
Mediemarkedspuljen – 52 millioner kroner
Puljen kaster omkring 20 procent af pengene af sig, hvilket svarer til omkring 52 millioner kroner pr. sæson.
Pengene fordeles efter, hvilket valg ens kamp er på tv.
Viasat vælger først (Kampen søndag aften – Match of the Week), mens Canal 9 (el. Canal 8) har andetvalg, TV3Sport har tredje- og fjerdevalg, mens Canal 9 og TV3Sport respektivt tager sig af kamp nummer fem og seks.
Jo flere af de først valgte kampe, en klub gennem sæsonen deltager i, jo større andel af mediemarkedspuljen får klubben. Dette er en stor fordel for Brøndby IF, der trods dårlige resultater oftest spiller i en af de to først valgte kampe.
NYHEDER
Neestrup jubler: ‘Noget af det største’
MEDIE
AGF henter ‘sensation’ for næsen af Man Utd
NYHEDER
Gravesen jubler over FCK: ‘Det er vanvittigt’
TOPNYHED
Maxsø melder ud om fremtidsplaner
MEDIE
Voldsom Froholdt-spådom: Tæt på transferrekord
HELT VILDT
Moukoko trækker overskrifter i udlandet
AVIS
FC København interesseret i denne angriber
HELT VILDT
Gidsel skriver historie – den første nogensinde
MEDIE
Tæt på dansk kæmpetransfer – her er hans løn
INTERVIEW
Cooper åbner op om sit forhold til Daniel Wass
TOPNYHED
FC København tager vild sejr i Champions League
TOPNYHED
Kæmpetransfer: ‘Jeg er virkelig imponeret’
TOPNYHED
Vild med ny Eriksen-løsning
TOPNYHED
Peger på mulig gave til FCK
TOPNYHED
Brøndbys store karantænemareridt
NYHEDER
Revser stjerner: ‘Skidt!’
INTERVIEW
Jacob Neestrup med klokkeklar Delaney-besked
BIZART
Fyret i AaB – nu kan han lande helt vildt job
NYHEDER
Køber sig ind i dansk klub
NYHEDER
Spørgsmål sværmer om Pytlick – vil koste millioner
TOPNYHED
Trist Kvistgaarden-melding
TOPNYHED
Roser Wass-beslutning: ‘Han er frygtløs’
Medie: Her skal Mikael Uhre sandsynligvis hen
NYHEDER
FCM-stjerne færdig for i år
EKSKLUSIVT
Nu er der nyt – var til møde med FCK mandag
MEDIE
Stort spansk medie fremhæver William Clem
MEDIE
De vil hente Andreas Maxsø
NYHEDER
Fik kun 18 minutter – Pohl færdig i topklub
TOPNYHED
Lothar Matthaüs storroser dansker
NYHEDER
– Ville være godt med en mere pålidelig målmand
INTERVIEW
‘Jeg har det ikke særlig godt’
Roony Bardghji overrasker Michael Laudrup
MEDIE
Bliver Slot fyret? Vildt navn bringes i spil
INTERVIEW
Cooper har italesat stort Ambæk- og Nartey-dilemma
TOPNYHED
Storklub ansætter kvinde som sportsdirektør
HELT VILDT
Thomas Thomasberg: Det koster Franculino
TOPNYHED
– Noget af det dummeste, jeg nogensinde har set
MEDIE
Rigtig dårlig melding
STORT INTERVIEW
Coopers reformation: Her er ændringerne i Brøndby
STORT INTERVIEW
Store ændringer: Her er Coopers transferplan
EKSKLUSIVT
Afsløring: Stortalent til prøvetræning hos FCM
TRANSFER
AGF præsenterer James Bogere og Hamuza Sengooba
TOPNYHED
Dansk dominans: Ikke sket i 70 år
Her kan du se Villarreal mod FC København
TOPNYHED
Danske kongekasser sikrer Ajax’ sejr
Pogba investerer i kamelvæddeløb
TOPNYHED
Udpeger: Her kan FCK straffe os
AVIS
Ikke FCM – Dortmund-talent tæt på ny klub
NYHEDER
Dansk stjerne kan vinde stor pris
TOPNYHED
