Video : Tipsbladet
VM

Kontroversielt forslag: Det vil totalt smadre EM

Hvis VM skal spilles hvert andet år, bliver det en økonomisk katastrofe for EM, forudser ekspert. Han er også i tvivl om, hvorvidt FIFA vil kunne lave lige så store penge på hver enkelt VM-slutrunde.

Står det til FIFA, skal VM afvikles dobbelt så ofte, som det er blevet de seneste godt 100 år. Får verdensforbundet held med dét projekt, kan det blive en økonomisk lussing til UEFA og EM-slutrunderne.

Det forudser Jesper Jørgensen, der er partner i Deloitte og ekspert i fodboldøkonomi.

VM bliver spillet hvert fjerde år, mens EM også bliver spillet med fire års mellemrum. Men hvis VM skal spilles hvert andet år, kommer det alt andet lige til at karambolere med EM, med mindre UEFA flytter EM-slutrunderne.

- Det vil totalt smadre EM. Jeg kan ikke se, hvordan man kan få kalenderen til at gå op, og selv hvis man kan få plads til EM, vil det stå så meget i skyggen af VM-turneringerne med sponsorer og tv, at det vil udvande produktet, vurderer Jesper Jørgensen.

Han tvivler desuden på, at FIFA vil kunne tjene lige så mange penge på hver enkelt VM-slutrunde, som det er tilfældet i øjeblikket. Det er især på de største sponsorers vegne, at Jørgensen har sin tvivl.

- Hvis jeg var en af de store sponsorer til VM, ville jeg synes, jeg fik udvandet mit sponsorat, fordi det er en begivenhed, der kommer ofte. Det bliver selvfølgelig mere eksponeret, men det bliver ikke lige så eksklusivt, siger Deloitte-partneren.

- Man skal også aktivere hele sit sponsorat globalt og dermed fastholde værdien i det. Det kan jeg godt se nogle udfordringer med for mange sponsorer, uanset hvor mange ressourcer de har. Kan og vil man svinge sådan en aktivering rundt hvert andet år?

Jesper Jørgensen forklarer, at arbejdet med at få nok ud af sponsoraterne for store, globale virksomheder som Adidas, Coca Cola og Visa er så omfattende, at det måske ikke kan betale sig at gøre dobbelt så ofte som nu. Og derfor vil værdien af den enkelte slutrunde i givet fald blive mindre.

- Det er en stor opgave for selv en global virksomhed. Der er meget logistik og praktisk arbejde: Hvordan når vi ud med det her sponsorat? Når man opererer på et globalt marked, er det en helt anden iscenesættelse end en rent dansk virksomhed, siger han.

Til gengæld, påpeger Jørgensen, er det ikke sikkert, at FIFA behøver bekymre sig om gængse finansielle logikker.

- Hvis man har nogle saudiarabere i baghånden, kan man få alt. Så ryger de økonomiske rationaler nogle gange ud ad vinduet, siger han med henvisning til, at Saudi-Arabien formelt stillede forslaget, som FIFA nu har taget til sig som sit eget.

Især i Europa og Sydamerika er modstanden mod VM hvert andet år stor. DBU's direktør vurderer dog, at det bliver svært at skaffe flertal i FIFA for at gå imod forslaget.