Superligaen scorer 95 mio ekstra
Tipsbladet kan fredag afsløre, at Superliga-klubberne får mindst 95 millioner kroner ekstra til fordeling mellem sig i tv-penge fra sommeren 2012.
Læs også: Mulig tv-bombe under Superligaens økonomi
Klubberne går fra at fordele cirka 175 millioner kroner til at fordele omtrent 270 millioner kroner mellem sig i tv-penge i næste sæson, og pengene fordeles sådan, at der er store belønninger for de hold, der vinder mange kampe og slutter højt i tabellen.
Læs også: Fans raser i fællesskab
Sidste gang Superliga-klubberne indgik en ny tv-aftale i 2007 (for perioden 2009 til 2012), accelererede spillerlønningerne, mens der også blev handlet stort ind i transfervinduerne i 2007 og 2008, hvor der samtidig var højkonjukturer på de europæiske transfermarkeder.
Siden har de danske Superliga-klubber generelt haft særdeles svært ved at få balance i deres regnskaber, og spørgsmålet er, om klubberne igen lader sig friste til at handle stærke spillere, når der fra næste sæson altså er 95 millioner kroner ekstra at hente i tv-penge.
- Det vil være en naturlig fristelse at bruge nogle flere penge, men det kan også være, at de økonomiske realiteter sidder i baghovedet på klubberne, siger senioranalytiker ved Idrættens Analyseinstitut Rasmus Storm til Tipsbladet.
- Man kan håbe, at de bruger pengene til at betale af på deres gæld. Men jeg vil gerne se det, før jeg tror på det, siger Rasmus Storm.
Klubberne: Vi holder igen
Siden Superliga-klubberne og tv-stationerne indgik den nye tv-aftale i midten af september har Superliga-lederne ikke ligefrem talt højt om, at de fra næste sæson får en masse ekstra tv-midler.
Læs også: Analyse: Superligaen taber 170 millioner
Med Brøndby IF, AaB, AGF og flere andre klubber på økonomiske slankekure regner de klubledere, Tipsbladet har talt med, ikke med, at udsigten til ekstra tv-midler får deres klubberne - eller konkurrenterne - til at handle ekstra ind til sommer.
- Klublederne skal vise, at vi kan bruge pengene til at skabe balance frem for på et lønkapløb, siger Silkeborgs administrerende direktør Kent Madsen.
- Vi er ikke til at lokke, selv hvis vi skulle få en upside ud af den nye tv-aftale. Vi brænder ikke pengene af på spillere, siger Brøndby IF's administrerende direktør Jan Lockhart.
Du kan læse meget mere om den nye tv-aftale i fredagens udgave af Tipsbladet, hvor vi blandt andet løfter sløret for, hvordan Superliga-klubberne fordeler tv-pengene imellem sig. Du kan finde historien fra tidligt fredag morgen i Tipsbladets E-avis eller via Tipsbladets Ipad-løsning.
Tjek også yderligere reaktioner på Tipsbladets eksklusive tv-penge historie og tipsbladet.dk's øvrige nyheder i Tipsbladets Nyheds-app, som du finder her.
Følg Tipsbladets Troels Bager Thøgersen på Twitter under brugernavnet 'TroelsBagerT'.