Superliga

Mulig Tv-bombe under Superligaens økonomi

Forbrugerrådet ser frem til, at danske tv-seere – og fodboldfans - i fremtiden selv kan bestemme, hvilke tv-kanaler med fodbold som de vil betale for. Den nye tv-model truer den måde, Superligaen hidtil har handlet sig til store tv-aftaler. Det er dog endnu uvist, om det betyder mindre indbringende tv-aftaler i fremtiden.

Er du træt af, at du skal betale for alle mulige og umulige tv-kanaler, når du skal have fingre i Superliga-fodbold på 3+, TV2 Sport og Canal 9?

Meget tyder på, at både fodboldfans og dem, der slet ikke gider se eller betale for fodbold i tv, inden for få år selv kan bestemme, om de vil købe adgang til danske og udenlandske tv-kanaler eller ej.

Fra politisk side og i Forbruger- og Konkurrencestyrelsen presses der på for, at udbydere af kabel-tv som Yousee og Stofa giver forbrugerne lov til selv at vælge, hvilke kanaler de vil have.

Det vil være et markant brud med hidtidige system, hvor man typisk var tvunget til at have købe en tv-pakke med mange kanaler, man ikke har nogen interesse i, for at få fat i eksempelvis 3+, der typisk viser Brøndbys og FC Københavns kampe.

En fremtidig model, hvor tv-seerne selv vælger, hvilke kanaler de vil have og betale for, vil være en stor udfordring for Superliga-klubberne.

Pakker har hjulpet klubberne
Superligaen har i det seneste årti haft held til at sælge tv-rettighederne til ligaen dyrt, fordi de købende tv-kanaler har været sikre på, at de kunne hente pengene hjem igen via tv-udbydernes (Stofa og Yousee er de to største i Danmark) dyre tv-pakker, som mange ikke-fodboldfans har købt for at have adgang til de tv-kanaler, de kan lide.

Men hvis tv-kanaler med Superliga-fodbold pludselig skal til at klare sig i fri konkurrence på et marked, hvor seerne helt selv bestemmer, hvad de vil betale for, er det usikkert, om tv-kanalerne kan tjene nok til at betale for de dyre Superliga-rettigheder.

Det er blandt andet Forbrugerrådet, der presser på for at give de danske forbrugere frit valg i tv-programmet, og her vurderer chefkonsulent ved Forbrugerrådets forbrugerpolitiske center Martin Salamon, at det frie valg vil give en spændende udfordring for Superliga-klubberne.

- Man har bragt fodbolden ind på markedspladsen. Hvis det ikke er underholdende nok, vil folk nok ikke betale. Man leverer et produkt til tilskuerne og seerne, og nu bliver det tydligere, hvornår man gør det godt, når folk selv får mulighed for at vælge (tv-kanaler, Red.). Det er en fed udfordring for dansk fodbold, siger Martin Salamon til tipsbladet.dk.

- Man vil ikke være tvunget til at se, hvad nogle andre har besluttet, at man skal se. Det er et fremskridt, at det er forbrugerne og ikke et distributionsselskab, der skal bestemme, siger Martin Salamon.

De store danske tv-udbydere som Stofa og Yousee er først lige begyndt at udbyde nogle tv-kanaler i frit udbud, og indtil videre er det et krav i de skitserede modeller for et 'a la Carte'-tvmarked, som tv-udbyderne kommer med, at forbrugeren køber en grundpakke, før han eller hun selv begynder at vælge ekstra kanaler til og fra.

Det er endnu uvist, om og i så fald hvornår der kommer helt frit valg på tv-hylderne i Danmark.

Udsigten til et frit tv-marked kan påvirke næste års forhandlinger om en ny tv-aftale for Superligaen, da tv-kanaler muligvis vil være bange for at betale for høj en pris for Superliga-fodbold, hvis de bagefter ikke kan vide, hvor mange der vil købe et abonnement hos dem.

Tv-udbyderne Yousee og Stofa har truet med, at tv-kanaler med Superliga-fodbold på programmet risikerer at blive smidt ud af de faste tv-pakker og kommer på det frie marked i stedet, hvis prisen stiger på Superliga-rettighederne for 2012 til 2015.

Du kan læse mere om Superligaens næste tv-aftale i Tipsbladet Indsigt og på www.tipsbladet.dk. Du kan blandt andet høre, hvorfor Superliga-klubberne kan tåle, at den kommende tv-aftale bliver mindre end den nuværende.