AGF-fankoordinator: Fair play for fansene
Generelle

AGF-fankoordinator: Fair play for fansene

AGF's fankoordinator Anders Elbæk Kristensen tager kamptidspunkter og lange udebaneture op i en kronik om kampprogrammet i Superligaen.

Bragt i Tipsbladet 27. oktober
I kraft af min rolle som fankoordinator i AGF vil jeg gerne tale på vegne af vores fans og rette opmærksomheden på den i vores optik, uretfærdige og urimelige fordeling af kamptidspunkter i den danske superliga. Kronikken er en personlig holdning, og et billede af de problematikker jeg møder, når jeg taler med vores fans.

Problemet og debatten har efterhånden varet igennem flere år uden nogle nævneværdige ændringer til fordel for de fodboldfans, som rejser land og rige rundt og bidrager til den stemningsfyldte atmosfære, som vi alle sammen elsker at være en del af – og som tv-selskaberne jo så gerne vil forbedre. I hvert fald ifølge dem selv.

Men skal tv-selskaberne have al skylden?

Har klubberne ikke nogen forhandlingsstyrke overfor tv-selskaberne, når der skal vælges kamptidspunkter?

Realiteten er jo desværre, at tv-selskabernes pengepulje betyder unægtelig meget i klubbernes budget. En økonomisk nødvendighed vil nogen kalde det, og det vil også være forkasteligt at tro, at klubberne kan præsentere nye spillere fra udlandet uden pengeposen fra rettighedshaverne. Men spørger man alle klubber, bruger de oftest termen om  ”Kunden i centrum”, når de omtaler deres fans.

Dette begreb er uden tvivl diskutabelt, når man kigger på udviklingen i tilskuertallet i den bedste danske fodboldrække. Jovist, bliver der investeret rigtig meget i initiativer til at lokke folk ud på stadion – dette omhandler dog primært hjemmeholdets fans. Ser man derimod på forholdene for den rejsende fodboldfan, så er betingelserne noget anderledes.

Elementer som ”Good Hosting” kampagner er helt sikkert et skridt i den rigtige retning, og klubberne arbejder ydermere også for, at udeholdets fans skal have samme vilkår som hjemmebanen, når det kommer til placering på stadion, billetpriser, udvalg i boder, serviceniveau mm.

Men er det egentligt det vigtigste?

Nej, det mener jeg ikke. Det afgørende for at stemningen på de danske fodboldstadions skal blive forbedret – og samtidig opbygge og udvikle sig på en bæredygtig baggrund, er ved at kigge på kamptidspunkterne. Med tanke på de kommercielle kræfter der hersker i sportens verden og især det kæmpe udbud af forskellige sportskampe på tv-programmet, er det vel utopi at tro, at vi kan gå tilbage til kun at spille weekendkampe.

Tv-selskaberne er stadig bare nødt til at indse, at hverdagskampe sætter begrænsninger for at højne det ”produkt”,  som de selv omtaler og vil styrke positivt.

Fankultur er præget og domineret af det sociale aspekt i at drage land og rige rundt for ens fodboldklub. Sociale relationer skabes bedst ved at dyrke fællesskabet. Men hvor nemt er det at dyrke et fællesskab, når man aldrig ved, hvornår man skal spille den næste kamp. Der er lige nu ingen fast kontinuitet i spilletidspunkterne og det sætter et tydeligt præg på de danske fanklubber og fangruppers tilslutning til udebaneture. 

Disse ”tilskuerfjendtlige” kamptidspunkter sætter altså en stopper for at udvikle den næste danske fodboldfan og de tilskuere, som skal være med til at skabe rammerne til, at fodbold skal være en festlig begivenhed.

Hos de aarhusianske fodboldfans har det været meget problematisk indtil videre. I den niende runde af Superligaen skulle de aarhusianske fodboldfans en tur til Farum; mandag aften kl. 19. Det er en køretur på sammenlagt 700 km. Samme runde tog F.C. Helsingør imod deres københavnske kollegaer fra FCK. En god halv times køretur nordpå. Kampen blev fløjtet i gang kl. 16 på en søndag.

Ud af de 19 kampe i efteråret er 11 af dem placeret på en hverdag! Dette er klart flest i hele den danske liga. Næst flest har ”kun” otte kampe. Udover den førnævnte kamp i Farum, har de arhusianske  fans ligeledes skulle samle sig i busser for at drage mod Helsingør en fredag aften med kampstart kl. 18. Tre ud af vores mange hjemmekampe har ydermere været imod hold fra Sjælland (FCN, Lyngby BK, og FC Helsingør) som igen medfører, at det bliver en nærmest umulig opgave som udebanetilskuer at tilrettelægge sit liv efter. 

Hvordan kan sådan en konstellation være med til at sikre flere tilskuere på stadion?

At Brøndby IF og FC København bliver tilgodeset i uforholdsmæssig grad når kampprogrammet planlægges er ekstremt konkurrenceforvridende. Når nogle klubber konsekvent har bedre kamptidspunkter end andre, får de klubber langt nemmere ved at opbygge og fastholde en aktiv og levende fanscene. Jeg mener ganske enkelt, at det ikke er fair, at vi spiller 11 hverdagskampe, når andre klubber kan nøjes med 0 eller en kamp placeret på en hverdagsaften.

Aab Support Club har tidligere italesat problemet, og lavet følgende parametre som TV-selskaberne og klubberne kunne tage med til forhandlingsbordet, når der aftales kamptidspunkter.

Forhold som disse burde have en klar effekt. Tænk på geografien når de tilskuerfjendtlige tidspunkter skal vælges. Sæt jer i fansenes sted. Overvej hvis I selv skulle køre 700 kilometer på en mandag.  Husk nu ”Kunden i centrum”.

En anden tilgang og et konkret forslag til tv-selskaberne er at få opbygget et kvotesystem, der sikrer en ligelig fordeling. Over en hel sæson skal de rettighedshaverne og klubberne sørge for, at hver klub har lige mange opgør på de forskellige kamptidspunkter. TV-paletten skal omfavne alle interessenter. Ved at give alle klubber en mulighed for at spille på de bedste tidspunkter, fjerner det samtidig incitamentet for, at nogle klubber ikke udvikler sig med deres respektive fanscener på baggrund af skæve kamptidspunkter. Nu rettes pilen mod klubberne. Få jeres lokalsamfund ud på stadion. Brug ressourcer og tid på at folk får en god oplevelse. Beløn de loyale fans I har. Tal med dem. Husk nu ”Kunden i centrum”

At omtale fodboldfans som kunder er i min optik forkert. I et forretningsmæssigt perspektiv er de naturligvis kunder med den loyalitet og følelsesmæssige involvering, som en fodboldfan viser for sin klub. ”Kunder” som vil gå igennem ild og vand for jer. Hvor mange virksomheder har sådan en kundebase?
Husk det næste gang, der skal forhandles en ny aftale.

Hvor langt burde man så maksimalt køre?

* Til en fredagskamp, der spilles kl. 19.00, burde udeholdets fans ikke køre mere end 100 kilometer til hjemmeholdets stadion.
* Til den sene søndagskampe, der spilles kl. 18.00, burde udeholdets fans ikke køre mere end 270 kilometer til hjemmeholdets stadion.
* Til en mandagskamp, der spilles kl. 19.00, burde udeholdets fans ikke køre mere end 195 kilometer til hjemmeholdets stadion

Forslagene stammer fra AaB Suppport Club.