Blæs på FIFA og tag de trøjer på, Danmark

KOMMENTAR: DBU og det danske landshold skal trodse FIFA’s forbud mod træningstrøjer og samtidig få så mange allierede med på den som muligt.



Torsdag meddelte FIFA, at Danmarks landshold godt kan glemme at have træningstrøjer på under VM med teksten ‘Human rights for all’.

Det er svært at få vejret med tanke på den ekstreme frækhed, der ligger bag den afvisning samtidig med at FIFA selv erklærer, at man arbejder for menneskerettigheder, og samtidig med at forbundet bruger alle kræfter på at forsvare Qatar og gøre diktaturets VM-slutrunde til en stor propaganda-succes.

Men overraskende er afvisningen ikke.

FIFA’s og forbundets og Qatars forsvarere vil sige, at man jo bare følger regelbogen og ikke kan have den politisering af VM.

Jeg vil give FIFA og Qatar, at støtte til menneskerettigheder er et politisk budskab, hvilket DBU og ligesindede ellers afviser for at holde sig inden for regelbogen.

For VM 2022 i Qatar handler nemlig om at styrke og forsvare et diktatur kontrolleret af en enevældig konge.

I reklamebranchen og på den kommercielle side af mediebranchen findes der et engelsk udtryk, brand safety.

Den simple definition er, at en annoncør vil føle sig tryg ved at annoncere på et medie, uden en annonce for et produkt bliver vist op af et eller ubehageligt stykke indhold, annoncøren ikke vil forbindes med, og som formodes at ødelægge salget af den pågældende vare.

For FIFA handler omtalen, dækningen og fremvisningen af Qatar om brand safety.

FIFA vil hævde, at det er for sponsorerne, men i virkeligheden er publikum for FIFA og Gianni Infantinos bagland de diktatoriske lande, der vil se, at international fodbold også i de kommende årtier er til for dem. 

Disse styrer vil bruge VM og fodbold til at booste eget greb om magten og udbrede den autoritære styreform på bekostning af demokratier og menneskerettigheder verden over, og hvilken bedre scene til at vise fodboldens fantastiske egenskaber som propaganda-redskab for morderiske regimer end VM 2022.

Så ja, menneskerettigheder er et politisk budskab, fordi FIFA, VM og fodboldspillet er blevet kidnappet af diktatorer og autokrater, der kæmper mod og indædt frygter selv det afdæmpede budskab, DBU ville komme med.

Løsningen er for mig at se klar.

Selvfølgelig skal landsholdsspillerne, trænerne og lederne tage de trøjer på.

Og gå videre end det.

Drop et par af de pressemøder, der handler om lysten til at vinde den næste kamp, inviter verdenspressen, og giv så en migrantarbejder eller en ekspert i menneskerettigheder taletid ved siden af landstræneren og et par af de største danske landsholdsstjerner for at vise, hvor stor en skandale det her VM er.

Kun kreativiteten og ansvarsfølelsen for de mennesker, man inviterer, sætter grænser.

Slå jer sammen med andre nationer, der også vil tale denne sag og ikke finder sig i, at FIFA og Qatar vil uddele mundkurve for at maksimere propaganda-værdien for Qatars regime.

Ja, FIFA kan give bøder og i teorien pointstraf, men det kommer de jo ikke til at gøre, så får de og Qatar først for alvor sporet hele debatten ved VM ind på menneskerettigheder og de ødelagte menneskeskæbner, slutrunden er bygget på.

FIFA og Qatar har de seneste uger arbejdet målrettet på at frame uafhængig, kritisk journalistik og kritik fra eksperter og politikere af forholdene for migrantarbejdere, brud på menneskerettigheder og korruptionen ved tildelingen af VM som vestlig racisme, neokolonialisme og misundelse og had mod, at en ny nation får VM-værtskabet.

Torsdagens sag viser, at DBU’s kritiske dialog som ventet er umulig med Qatar og med et FIFA, der gearer sig til at give fremtidige slutrunder til Saudi-Arabien og Kina, der får diktaturet i Qatar til at ligne et mønsterdemokrati, og derfor vil have landshold som det danske til at knytte sylten og spille fodbold.

Det er nu, kampen skal kæmpes, og det gør man selvfølgelig ved at tage de træningstrøjer på, betale bøden og så give en ekstra spand kul til de andre tiltag, man har planlagt, så de kommer til at irritere og afspore FIFA og Qatars propaganda-fest så meget som muligt.





Juventus’ drømmetransfer er tidl. SL-profil




LIVE

TransferLIVE: Ny mand i OB’s trup

Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki

Forbereder bud på 970 mio.

SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar

Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb

Thomas Nørgaard: Han skal væk fra Brøndby

‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’

– Det sagde Mortensen til mig, da han skiftede



EKSKLUSIVT

Tæt på FCK: ‘Han er meget tæt med superstjerne’

Ny bejler til dansk guldfugl

Kommende Brøndby-spiller overgår kæmpestjerne

Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis

Skylder FC København penge – straffes hårdt



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

Afsløring: FC København sælger Theo Sander

– Derfor fyrer vi Thomasberg

Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham

Dansk træner færdig ved VM

FC Barcelona køber VM-angriber



EKSKLUSIVT

På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham

Til lægetjek i Superliga-klub

Viborg FF på rov hos Superliga-rivaler

Han vil til Tottenham – koster 688 millioner

Åbner op for sommertransfer

Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK

Chokskifte på vej?

FCK går på rov i Viborg

Ustoppelig målmaskine sender Norge videre

West Ham opfordres til at hente dansk bomber

Dybt upopulær – VM-træner kan fyres torsdag

Lufter vild Ronaldo-teori

Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Thomas Frank afslører: Var tæt på kæmpestjerne

Peter Schmeichel frustreret: ‘Klar dommerfejl!’