United og Tottenhams afbud rammer en øm tå

ANALYSE: COVID-19 og den ny Omikron-variant hænger som en mørk sky over Premier League 42 smittede i Premier League tirsdag og aflyste kampe bekymrer før det intense juleprogram.



Hvad i alverden bildte Tottenham Hotspur sig ind?

Premier League-klubbens Europa-modstander Rennes med Kamaldeen Sulemana spruttede af raseri, da de var ankommet til London og fandt ud af, at Tottenham egenhændigt havde aflyst deres Conference League-kamp.

UEFA var ikke imponeret, franskmændene truede med bål og brand, og mens jeg skriver disse ord er det endnu ikke besluttet, hvad der skal ske med den aflyste kamp, som mildt sagt kom ubelejligt med en Conference League-lodtrækning mandag eftermiddag.

Det kunne se ud til, at Tottenham bliver taberdømt, da englænderne ikke just havde taget hverken UEFA eller deres modstander Rennes i ed forud for beslutningen, og det er svært at se Tottenham og Rennes få spillet kampen før nytår, hvilket er det, regelbogen kræver. Ja UEFA har endda sagt, at det er umuligt, og sagen ligger lige nu til afgørelse i UEFA’s disciplinærkomité.

For sagen er, at Tottenham er i en COVID-knibe.

Et større antal positive tests i dagene op til Rennes-kampen udløste aflysningen, og i weekenden måtte Premier League også udskyde Spurs’ kamp mod Brighton.

For at gøre ondt værre, har Tottenham allerede en aflyst kamp fra sidste måned mod Burnley, og fra i morgen, 16. december, og 12 dage frem skal Spurs spille fem kampe, før man 1. januar skal møde Watford.

I britiske medier forlyder det, at Tottenham kun lige nøjagtig kunne have stillet hold mod Rennes med ikke-smittede spillere, og selvom vi taler unge, raske og særdeles veltrænede mænd, er det svært ikke at få tanken, om en raskmelding fra COVID-19 mon er nok til, at de smittede et par døgn senere har luft og energi til 90 minutters fodbold på absolut topplan.

Det skaber dybe panderynker i Premier League, og det blev kun værre, da Manchester United ligeledes måtte melde fortabt til tirsdagens kamp mod Brentford efter et smitteudbrud og efterfølgende lukning af træningsanlægget.

Premier League har som konsekvens af 42 smittetilfælde i ligaens klubber genindført de strikse coronaregler fra begyndelsen af året, der skal dæmpe smitten i de enkelte klubber ved at lægge kraftige restriktioner på spillere og stabs færden i og uden for klubberne, men ligesom i Danmark er der bekymring for, hvor hurtigt den ny coronavariant Omikron ser ud til at sprede sig.

Ifølge Daily Mail undersøger Premier League og ligaens klubber i øjeblikket, om man har lovhjemmel til at trække uvaccinerede spillere i løn, hvis de tester positiv og ikke kan træne og spille, ligesom Bayern München har gjort.

COVID 19-problemerne rammer på flere måder en øm tå i Premier League, hvor det i oktober cirka var syv ud af 10 spillere, der var dobbelvaccineret mod coronavirussen.

Steven Gerrard, ny Aston Villa-manager, har sagt, at man vil tage spilleres vaccinationsstatus med i transferplanerne, og trænere som Josep Guardiola har ligesom kollegaen Jürgen Klopp opfordret til, at spillere såvel som alle andre får den vaccination.

De problemer, der indtil videre har ramt Tottenham Hotspur og Manchester United (men selvfølgelig også deres modstandere i aflyste kampe, der også får et mere presset kampprogram), gør kampen om vacciner så meget mere aktuel, end den var i begyndelsen af sæsonen, hvor coronavirussen ligesom i resten af samfundet virkede til at være noget nær et overstået problem.

Premier Leagues problemer kommer samtidig midt i en enorm politisk krise for Boris Johnsons regering, der er under gigantisk pres efter det, der ligner en hemmelig og på alle måder regelbrydende julefrokost for et år siden, hvor Storbritannien var lukket totalt ned.

Der er overvejelser om yderligere restriktioner i Storbritannien, og skrækscenariet er ikke blot tomme fodboldarenaer men deciderede nedlukninger af turneringerne i længere tid – vi taler jo om en regering, der sidste år ikke var bleg for at pege fingre ad fodboldspillere, der krammede efter scoringer. 

Aston Villa og Brighton havde mandag positive coronatests, som del af de skærpede interne regler begynder man at teste betydeligt mere i samtlige Premier League-klubber, og håbet er, at man undgår yderligere aflysninger netop som man ryger ind i den mest travle del af sæsonen.

Situationen bliver heller ikke bedre af, at 2022 bliver voldsomt intenst på grund af VM-slutrunden i Qatar, der giver et komprimeret kampprogram især i efteråret for at gøre plads til halvanden måneds slutrunde, men som også lægger et stort pres i foråret for at få afviklet alt til tiden.

Så ligesom vi her til lands følger spændt med, mens kolleger, naboer, børn i klassen og familiemedlemmer bliver testet positiv forud for de kommende ugers juleferie, krydses der i Premier League fingre for, at problemerne ikke begynder at ramme flere klubber end Tottenham og Manchester United, for så kan det ende med at blive et noget tyndere juleprogram, end alle havde regnet med, om end det var et positivt tegn, at Manchester United onsdag forventede at kunne genoptage træningen efter lukningen af Carrington tidligere på ugen.





LIVE

VM-LIVE: Voldsom startellever fra Frankrig

Rekordstort tilbud afvist: Nu siger Man. Utd. ‘Ja’

Afsløring: FC København vil have mere for Larsson

Undskylder til Riemer: ‘Jeg er et kæmpe pikhoved’

Afviser: Han er IKKE på vej til Brøndby

Afsløring: Enighed – skifter til Superligaen

Afsløring: FC Midtjylland køber Stanley Iheanacho



EKSKLUSIVT

På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’

FCK på jagt: ‘Man får nok brug for Google’

Brøndby-emne kan være på vej til Serie A-klub

Flere bejlere – FC Midtjylland klar til at sælge

Kæmpe dansk transfer beskrives som ‘done deal’

Denne klub drømmer om Højbjerg



TIPSBLADET SPECIAL

Her er 7 bud på Thomas Nørgaards afløser

Brøndby-keeper begraver historie: Det passer ikke

Klar transfermelding

– Det er overraskende, siger ekspert om FCK

FC Midtjylland får bøde på en kvart million

Revser stjerne: ‘Han er rigtig, rigtig dårlig’ 



EKSKLUSIVT

David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid! 

Afsløring: FC Midtjylland skriver med toptalent 

England – Kroatien

Afsløring: Superliga-klub tæt på FCK-lejesvend

Frankrig – Senegal

Afslører: Her gik det galt for Thomas Frank

Elias Jelert færdig

Afsløring: Kolding IF henter Tobias Elnegaard

Kendis dropper landsholdet efter Riemer-kontrovers

Rekordstort bud på Thomas Jørgensen

Bayern München tilbyder ‘megaløn’ til superstjerne

‘Helt sikkert’: Jesper Lindstrøm færdig

Irak – Norge



FANKLUBBEN

Det har været en elendig sæson

Donald Trump ventes at bryde VM-tradition

Argentina – Algeriet