Lagde I også mærke til de store udmeldinger og den tydelige ledelse omkring den skandale, VM i Qatar er, som DBU’s top og regeringen ved kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen satte dagsordenen med under den nylige, halvanden uge lange landsholdssamling?
Scenen var perfekt, der var intet klubfodbold til at tage opmærksomheden, og et historisk stærkt dansk landshold har nærmest fået en halv nation til at gå i rødt og hvidt på kampdage.
DBU-formand Jesper Møllers norske kollega Lise Klaveness havde gjort det endnu lettere, da hun på FIFA’s kongres i Doha 31. marts havde talt dunder til en lamslået forsamling og blandt andet kommet ind på den dårlige behandling af migrantarbejdere og de korrupte processer omkring selve tildelingen af VM.
– I 2010 blev VM tildelt på en uacceptabel måde med uacceptable konsekvenser. Menneskerettigheder, lighed, demokrati, kerneværdierne i fodbold var ikke i startelleveren før mange år senere, sagde Lise Klaveness.
Den norske fodboldformand blev straks sat på plads af generalsekretæren for Honduras’ fodboldforbund, der direkte sagde, at den slags ikke er noget, man skal diskutere offentligt på en kongres, hvor ‘fodboldfamilien er samlet’ (læs mere her).
Det var jo et rent slam-dunk, ikke? Dansk fodbolds politiske ledere og regeringen kan vel ikke sidde den slags overhørig?
Selvfølgelig kunne man det. Der var ingen udmeldinger eller stort opsatte pressemøder, hverken fra DBU eller regeringen.

Lise Klaveness (til højre) spillede på højeste niveau og har som nyvalgt chef for det norske fodboldforbund skabt flere bølger med sin kontante tale på kongressen i Doha, end man hidtil har formået i de nordiske forbund.
Med fem måneder til VM i Qatar ved vi stadig ikke, hvordan man viser den dybe utilfredshed med Qatars VM-slutrunde og FIFA’s skandaløse beslutning tilbage i 2010 og hvidvaskningen af Qatar i de efterfølgende snart 12 år.
Spillerne er på egen hånd i færd med at finde sammen med kolleger og kommer sandsynligvis til at markere utilfredsheden med de systematiske brud på menneskerettigheder fysisk, måske i stil med sidste forårs T-shirts fra Norge, Danmark, Tyskland og et par andre landshold.

Men er det virkelig spillerne og landstræner Kasper Hjulmand, som skal stå for al kommunikationen til fansene og offentligheden, når de nu er dem, der havde absolut mindst indflydelse på beslutningen tilbage i 2010 og den slappe håndtering fra FIFA og den meget sene og noget blege ditto af slagsen fra DBU siden da?
Jeg begriber simpelthen ikke, at man da ikke i det mindste efter den arrogante affejning af Lise Klaveness på kongressen i Qatar gik sammen om at sende et soleklart signal til resten af verden.
Et signal om, at hun selvfølgelig ikke står alene, da slet ikke med tanke på ledende stemmer i Qatars vanvittige udmeldinger om homoseksuelle i de seneste måneder (Klaveness er gift med en kvinde og var nervøs for sin sikkerhed på turen til Qatar i foråret – læs teksten fra EB’s Jan Jensen om advarslerne til hende) og efter de giftige, fjendtlige meldinger fra chefen for Qatars organisationskomité Hassan Al-Thawadi og FIFA-præsident Gianni Infantinos antydninger om europæisk herrementalitet og latent racisme mod Mellemøsten.
Regering i skjul
Regeringens manglende udmelding om Qatars VM-slutrunde og officiel dansk deltagelse er også tåkrummende pinlig.
Sidder man seriøst og overvejer, hvor fede Insta-billeder til statsministerens og kulturministerens profiler der er i en tur på et VM-stadion til november, eller hvad venter man på?
Spøg til side, så tonedøv kan man jo ikke være, men VM i fodslæberi, der vil man have gode chancer.
Er det gasaftaler, man skal have på plads med Qatar først, nu hvor et par årtiers europæisk energipolitik og kinddans med Rusland bogstavelig talt er sprunget i luften i Ruslands morderiske krig i Ukraine?
Det virker som om, at DBU og regeringen spiller en fuldstændig tavs og meget lavintens omgang ‘sende aben videre’, mens de (med betydeligt held) håber på, at vælgerne er opslugt af landsholdets gode resultater, og at en i øvrigt ekstremt pligtopfyldende og ansvarsbevidst landstræner svarer for dem.
Det her er jo ikke noget, der bare forsvinder efter VM-finalen 18. december.
Saudi-Arabien hungrer efter at afholde et VM eller en stor fodboldturnering, det samme gælder Kina, og begge lande har betydeligt flere uskyldige menneskeliv og overgreb på migrantarbejdere og menneskerettighederne generelt på samvittigheden, end Qatar har.
Begynder vi forfra med kritisk dialog med politbureauet og kommunistpartiet i Beijing om muslimske uighurer i koncentrationslejre og det brutale mord på folkestyret i Hong-Kong, hvis Kina får VM, og med Saudi-Arabiens Jamal Khashoggi-slagtere og folkemordere i Yemen?
Jeg har for længst opgivet, at VM bliver flyttet eller aflyst, og at Danmark eller andre landshold boykotter turneringen.
Men jeg håber, man reelt lærer noget og er klar til at sige, at eksempelvis et VM i Saudi-Arabien eller Kina bliver uden dansk deltagelse fra hverken landshold eller politikere.
PS: Vi er bestemt ikke fejlfri på Tipsbladet.
I denne uge blev der fejlagtigt lagt en umarkeret annoncetekst op om rejser til VM i Qatar på Tipsbladets Facebook-side, der selv som annoncetekst overhovedet ikke var i nærheden af at være indenfor skiven, som ansvarshavende chefredaktør Allan Olsen også straks påpegede.
Det har ført til skærpede procedurer omkring annoncering hos os, og selvfølgelig havde det ikke det mindste med vores redaktionelle kurs eller uafhængighed at gøre, og får det selvsagt heller ikke fremover. Den vil fortsat være uafhængig og kritisk.
LIVE
VM-LIVE: Sådan er Norges vej til finalen lige nu
VM-vækkeuret: Messi skrev historie
MEDIE
Chokskifte på vej?
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham
Peter Schmeichel frustreret: ‘Klar dommerfejl!’
MEDIE
Til lægetjek i Superliga-klub
Tæt på FCK: ‘Han er meget tæt med superstjerne’
Ustoppelig målmaskine sender Norge videre
TOPNYHED
FCK går på rov i Viborg
NYHEDER
Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK
NYHEDER
– Derfor fyrer vi Thomasberg
MEDIE
Stor dansk transfer i fare for kollaps?
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
Thomas Frank afslører: Var tæt på kæmpestjerne
TRANSFER
West Ham opfordres til at hente dansk bomber
MEDIE
Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil
MEDIE
Frederiksen renser ud
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona
Et skridt tættere Englands største stadion
TOPNYHED
Benhård kritik: Dansk stjerne er overbetalt
Fransk sejr over Irak i afbrudt VM-kamp
TRANSFER
Priske og co. henter stort FCK-emne til spotpris
OPTAKT
England – Ghana
STORT INTERVIEW
Dansker lander stort job: Det var ligegodt satans
TRANSFER
Lurer på Superliga-stjerne
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
NYHEDER
Forgyldt – det tjener Beckham under VM
TOPNYHED
Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu
NYHEDER
– Den største fortrydelse i min FCK-tid er…
NYHEDER
Stor dansk transfer på vej – udeblev fra træning
OPTAKT
Panama – Kroatien
OPTAKT