For første gang siden 2015 kommer FC København ikke i et europæisk gruppespil.
Det står klart efter torsdagens Europa League-opgør mod Rijeka, der vandt 1-0 over københavnerne på et mærkværdigt selvmål af Peter Ankersen, og som dermed bookede pladsen i turneringens gruppespil.
Efter opgøret måtte Ståle Solbakken blankt erkende, at man var langt fra niveau.
– Vi manglede næsten alt. Det var en okay start de første 10-12 minutter. Efter målet får vi ikke kontrolleret med bolden, og vi er langsomme i alt, hvad vi gør. Vi skaber ingenting, selv om vi har bolden meget, og der bliver taget mange forkerte beslutninger og lavet unødvendige boldtab. Det var selvtillidsforladt.
Læs også:Slagen Zeca: Folk fortjener mere fra os
– I anden halvleg skaber vi trods alt nogle chancer og har mere energi i holdet. Vi skifter formation og får lagt pres på deres bagerste tre, hvilket vi ikke gjorde i første halvleg, men samtidig sidder man med en følelse af, at det ikke kommer til at gå godt. Det bliver for korte perioder, at vi virkelig lægger pres på dem, selv om vi godt kunne have scoret i anden halvleg, siger han til 6’eren.
Nordmanden påpeger, at han sjældent har haft så dårlig en oplevelse med FCK-mandskabet, som han havde i aften.
– Det er en af mørkeste aftener for mig i FCK, og det gør ondt langt, langt, langt inde i sjælen.
Årsagen hertil er, at man for en sjælden gangs skyld skuffede i Europa.
Læs også:Jonas Wind: Vi kan ikke være det bekendt
– Fordi vi altid har været ufejlbarlige i Europa, og uanset hvordan det er gået, har vi altid formået at præstere der. Og det her er et hold, vi skal kunne slå på hjemmebane, selv om det er en speciel atmosfære uden vores fans.
– Vi må ikke lukke mål ind, og jeg synes, at det mål, vi lukker ind, hvor vores to midstoppere tackler hinanden, meget godt symboliserer, hvor vi er lige nu.
En gruppe af FC København-fans stimlede efter kampen sammen foran Parken for at protestere mod Ståle Solbakken og kræve manageren fyret, og selv forstår han godt, hvorfor klubbens tilhængere er utilfredse.
– Selvfølgelig, den støj må jeg tage. Jeg er hovedansvarlig for det her, og selvfølgelig må jeg tage det. Det mangler bare.
FC København skal søndag aften forsøge at rejse sig, når man får besøg af FC Nordsjælland.
Læs også:Efter kæmpe FCK-fiasko: Bløder millioner og nedjusterer forventningerne
Læs også:Uheldige Ankersen: Vi skal nok få det her vendt
Læs også:Karakterer: Københavnske klovnerier i europæisk fiasko
LIVE
VM-LIVE: ‘De er klar til at dø for Messi’
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
Tilbudt FCK sidste år – nu henter Neestrup ham
TOPNYHED
FCK går på rov i Viborg
NYHEDER
– Derfor fyrer vi Thomasberg
MEDIE
Til lægetjek i Superliga-klub
MEDIE
Frederiksen renser ud
Her kan du se Norge mod Senegal
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
TRANSFER
West Ham opfordres til at hente dansk bomber
EKSKLUSIVT
Afsløring: Jordan Larsson til lægetjek
NYHEDER
Neestrup afslører: Det gav et tillidsbrud i FCK
TOPNYHED
Benhård kritik: Dansk stjerne er overbetalt
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
NYHEDER
Forgyldt – det tjener Beckham under VM
TOPNYHED
Legende spår ny rolle til Patrick Dorgu
Medie afslører vild AC-klausul i Barcelona
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN køber stortalentet Vaboue Doumbia
Conrad Harder får argentinsk chef
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
TRANSFER
Lurer på Superliga-stjerne
OPTAKT
Frankrig – Irak
Et skridt tættere Englands største stadion
MEDIE
Liverpool meldes varm på tidligere OB-profil
Rekord-Messi sparker Argentina videre
OPTAKT
Norge – Senegal
NYHEDER
– Den største fortrydelse i min FCK-tid er…
NYHEDER
Regler for at begrænse tidsudtræk indføres i SL
FC Københavns talenter gør rent bord
OPTAKT
Portugal – Usbekistan
Nådesløs Schmeichel slagter Sverige
TOPNYHED
Superliga-boss: ‘Den rolle kan vi bruge Dolberg i’
FANKLUBBEN Det har været en elendig sæson
TRANSFER
Priske og co. henter stort FCK-emne til spotpris
TOPNYHED
