For første gang siden 2015 kommer FC København ikke i et europæisk gruppespil.
Det står klart efter torsdagens Europa League-opgør mod Rijeka, der vandt 1-0 over københavnerne på et mærkværdigt selvmål af Peter Ankersen, og som dermed bookede pladsen i turneringens gruppespil.
Efter opgøret måtte Ståle Solbakken blankt erkende, at man var langt fra niveau.
– Vi manglede næsten alt. Det var en okay start de første 10-12 minutter. Efter målet får vi ikke kontrolleret med bolden, og vi er langsomme i alt, hvad vi gør. Vi skaber ingenting, selv om vi har bolden meget, og der bliver taget mange forkerte beslutninger og lavet unødvendige boldtab. Det var selvtillidsforladt.
Læs også:Slagen Zeca: Folk fortjener mere fra os
– I anden halvleg skaber vi trods alt nogle chancer og har mere energi i holdet. Vi skifter formation og får lagt pres på deres bagerste tre, hvilket vi ikke gjorde i første halvleg, men samtidig sidder man med en følelse af, at det ikke kommer til at gå godt. Det bliver for korte perioder, at vi virkelig lægger pres på dem, selv om vi godt kunne have scoret i anden halvleg, siger han til 6’eren.
Nordmanden påpeger, at han sjældent har haft så dårlig en oplevelse med FCK-mandskabet, som han havde i aften.
– Det er en af mørkeste aftener for mig i FCK, og det gør ondt langt, langt, langt inde i sjælen.
Årsagen hertil er, at man for en sjælden gangs skyld skuffede i Europa.
Læs også:Jonas Wind: Vi kan ikke være det bekendt
– Fordi vi altid har været ufejlbarlige i Europa, og uanset hvordan det er gået, har vi altid formået at præstere der. Og det her er et hold, vi skal kunne slå på hjemmebane, selv om det er en speciel atmosfære uden vores fans.
– Vi må ikke lukke mål ind, og jeg synes, at det mål, vi lukker ind, hvor vores to midstoppere tackler hinanden, meget godt symboliserer, hvor vi er lige nu.
En gruppe af FC København-fans stimlede efter kampen sammen foran Parken for at protestere mod Ståle Solbakken og kræve manageren fyret, og selv forstår han godt, hvorfor klubbens tilhængere er utilfredse.
– Selvfølgelig, den støj må jeg tage. Jeg er hovedansvarlig for det her, og selvfølgelig må jeg tage det. Det mangler bare.
FC København skal søndag aften forsøge at rejse sig, når man får besøg af FC Nordsjælland.
Læs også:Efter kæmpe FCK-fiasko: Bløder millioner og nedjusterer forventningerne
Læs også:Uheldige Ankersen: Vi skal nok få det her vendt
Læs også:Karakterer: Københavnske klovnerier i europæisk fiasko
LIVE
VM-LIVE: Vanvid – Østrig er videre!
TOPNYHED
Mister pokalfordel til FCK: Her er forklaringen
MEDIE
Lægetjek bestået – Ben Godfrey skifter klub
TOPNYHED
Superliga-bombe trækker overskrifter i udlandet
TOPNYHED
Storroser 18-årig FCK-spiller
MEDIE
Transferbombe på vej
TRANSFER
“Mathias Jensen ankommer i morgen, hvis…”
TIPSBLADET SPECIAL
Brøndby vil købe: Han er en sand driblemaskine
EKSKLUSIVT Afsløring: Scoop – FCM får ‘NK’ i et røverkøb
TOPNYHED
Her er 16.-delsfinalerne til VM
Rystet over Neestrup-historie: ‘Det er helt vildt’
MEDIE
Rygtet til FCK – kontrakten revet i stykker
TRANSFER
Meldes tæt på storklub
EKSKLUSIVT FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner
TOPNYHED
Spår vild Rasmus Højlund-sæson
TOPNYHED
Zlatan Ibrahimovic revser Norge
TRANSFER
Monstertransfer: Her er hans kongeløn
MEDIE
De vil have Gaaei – her er prisen
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
OPTAKT
Sydafrika – Canada
NYHEDER
Dansk VM-træner i tvivl om fremtiden
EKSKLUSIVT
Afsløring: Brøndby vil købe Amin Boudri
Bo Henriksen i chok: Det er en skandale!
AVIS
De forbereder et bud på Roony Bardghji
EKSKLUSIVT
Lægetjek bestået – kan smadre transferrekorden
EKSKLUSIVT
Werge glemmer det aldrig: ‘Det var første gang…’
Supercomputer: Her er VM-finalen
TOPNYHED
FCK-profil med hattrick i målfest
TRANSFER
FC København jagter Romane Amane
EKSKLUSIVT
‘Vi har et spændende transfervindue foran os’
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
EKSKLUSIVT
Bech: ‘Derfor er porten sparket op’
NYHEDER
Dansk klub henter Jonathan Hutters
AVIS
Dansker skifter til tysk traditionsklub
MEDIE
