For første gang siden 2015 kommer FC København ikke i et europæisk gruppespil.
Det står klart efter torsdagens Europa League-opgør mod Rijeka, der vandt 1-0 over københavnerne på et mærkværdigt selvmål af Peter Ankersen, og som dermed bookede pladsen i turneringens gruppespil.
Efter opgøret måtte Ståle Solbakken blankt erkende, at man var langt fra niveau.
– Vi manglede næsten alt. Det var en okay start de første 10-12 minutter. Efter målet får vi ikke kontrolleret med bolden, og vi er langsomme i alt, hvad vi gør. Vi skaber ingenting, selv om vi har bolden meget, og der bliver taget mange forkerte beslutninger og lavet unødvendige boldtab. Det var selvtillidsforladt.
Læs også:Slagen Zeca: Folk fortjener mere fra os
– I anden halvleg skaber vi trods alt nogle chancer og har mere energi i holdet. Vi skifter formation og får lagt pres på deres bagerste tre, hvilket vi ikke gjorde i første halvleg, men samtidig sidder man med en følelse af, at det ikke kommer til at gå godt. Det bliver for korte perioder, at vi virkelig lægger pres på dem, selv om vi godt kunne have scoret i anden halvleg, siger han til 6’eren.
Nordmanden påpeger, at han sjældent har haft så dårlig en oplevelse med FCK-mandskabet, som han havde i aften.
– Det er en af mørkeste aftener for mig i FCK, og det gør ondt langt, langt, langt inde i sjælen.
Årsagen hertil er, at man for en sjælden gangs skyld skuffede i Europa.
Læs også:Jonas Wind: Vi kan ikke være det bekendt
– Fordi vi altid har været ufejlbarlige i Europa, og uanset hvordan det er gået, har vi altid formået at præstere der. Og det her er et hold, vi skal kunne slå på hjemmebane, selv om det er en speciel atmosfære uden vores fans.
– Vi må ikke lukke mål ind, og jeg synes, at det mål, vi lukker ind, hvor vores to midstoppere tackler hinanden, meget godt symboliserer, hvor vi er lige nu.
En gruppe af FC København-fans stimlede efter kampen sammen foran Parken for at protestere mod Ståle Solbakken og kræve manageren fyret, og selv forstår han godt, hvorfor klubbens tilhængere er utilfredse.
– Selvfølgelig, den støj må jeg tage. Jeg er hovedansvarlig for det her, og selvfølgelig må jeg tage det. Det mangler bare.
FC København skal søndag aften forsøge at rejse sig, når man får besøg af FC Nordsjælland.
Læs også:Efter kæmpe FCK-fiasko: Bløder millioner og nedjusterer forventningerne
Læs også:Uheldige Ankersen: Vi skal nok få det her vendt
Læs også:Karakterer: Københavnske klovnerier i europæisk fiasko
LIVE
VM-LIVE: Argentina kan skifte ALLE 11
INTERVIEW
Delaney: ‘Han har niveauet til FC København’
VM-spiller får fem karantænedage
MEDIE
De er enige med Mathias Jensen
TRANSFER
FC Barcelona køber VM-angriber
INTERVIEW
FC København-stjerner ikke klar til sæsonstart
VM-brag i vente: Sådan er 1/16-finalerne lige nu
MEDIE
Forbereder bud på 970 mio.
EKSKLUSIVT FCK’s nye boss: Han er meget tæt med superstjerner
AVIS
Så mange millioner kræver Sønderjyske for profil
EKSKLUSIVT
Afsløring: OB-profil tæt på sensationsklub
AVIS
Han vil til Tottenham – koster 688 millioner
TOPNYHED
Nørgaard sætter ord på Brøndbys angrebshierarki
EKSKLUSIVT På vej til Brøndby: ‘Han er stor og kraftfuld’
OPTAKT
Ecuador – Tyskland
FIFA-boss: Det handler ikke om penge!
MEDIE
Færdig i Real Madrid – han kan skifte helt gratis
MEDIE
Vildt! Everton-stopper kan ende i Superligaen
TOPNYHED
FCK går på rov i Viborg
EKSKLUSIVT På vej til Superligaen: Barcelona er vilde med ham
TRANSFER
‘Jeg begik en kæmpe fejl med Rasmus Højlund’
TRANSFER
West Ham opfordres til at hente dansk bomber
TOPNYHED
SL-profil til Brøndby? Her er Nørgaards svar
OPTAKT
Paraguay – Australien
INTERVIEW
Åbner op for sommertransfer
OPTAKT
Sydafrika – Sydkorea
Hvor er han? ‘En kæmpe fejl af Tuchel!’
EKSKLUSIVT
Afsløring: FCN giver Lind fire år i rekordkøb
OPTAKT
Tunesien – Holland
INTERVIEW
Kryptisk: Er det der, de kender hinanden fra?
NYHEDER
VM i tal: Så vildt har det været
OPTAKT
Curaçao – Elfenbenskysten
EKSKLUSIVT David Nielsen: Han kan blive en gud til evig tid!
NYHEDER
Ekspert: Der venter et stort stykke arbejde i FCK
OPTAKT
